امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

بررسی جامع مزایا و معایب تیر آهن inp

تیر آهن inp از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد و پرمصرف در حوزه آهن آلات به شمار می آید. این مدل از تیر آهن ها متناسب با استاندارد کارخانه های چین و روسیه طراحی و به مرحله تولید می رسند.

تیر اهن های inp به علت برخورداری از دوام و استحکام مناسب برای استفاده در سازه ها و بناهای دارای ارتفاع زیاد و مرتفع، از بهترین گزینه ها محسوب می شوند.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که تیر آهن ها از مصالح مهم و حائز اهمیت در ساختمان سازی به شمار می روند. مقاوم سازی و ایمن سازی سازه ها و پروژه های عمرانی، با استفاده از مقاطع فولادی و مصالح فلزی از نوع تیرآهن، به بهترین نحو اجرایی می گردد.

شایان ذکر است که استفاده از تیر آهن در حوزه ساخت و ساز با هدف تحمل فشارهای تنشی و خمشی وارد شده به سازه صورت می گیرد. همچنین، تیرآهن ها به علت تحمل بار زیاد در جهات مختلف، از عناصر و المان های اساسی و تعیین کننده در صنعت ساختمان تلقی می گردند.

نوع و جنس آلیاژ به کار رفته در ساختار و سایز و ابعاد، از فاکتورهای مهم و حائز اهمیت برای تعیین انواع و اقسام مقاطع فولادی به شمار می رود. علاوه بر این، از دیگر عامل های مشخص کننده نوع تیرآهن، استانداردهای به کار رفته در فرآیند طراحی و ساخت محصول می باشد.

مزایا و معایب تیر آهن inp

ویژگی های فنی تیر آهن inp

تیر آهن inp از شکل ظاهری شبیه به حرف I انگلیسی برخوردار می باشد. در بخش ابتدایی تیرآهن، ضخامت بال‌های آن نازک بوده و با رسیدن به انتهای تیرآهن، ضخیم شده و به بیشترین مقدار خود می رسد. این مدل از مقاطع فولادی بر اساس میزان سطح مقطع در انواع مختلفی دسته بندی می شوند.

بر این اساس، تیرآهن INP 550، INP120 و تیرآهن INP 80، برخی از انواع این محصول به شمار می آیند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که متناسب با مشخصات فنی و سطح مقطع، میزان تحمل بار تیر آهن های آی ان پی متفاوت و متغیر می‌باشد.

عمده ترین موارد استفاده و کاربرد تیرآهن INP، در مصارف ساخت و ساز و ساختمان سازی صورت می گیرد. همچنین، برای ساخت سازه های مختلف نظیر برج سازی، اسکله سازی و پل سازی، این نوع از تیر آهن ها، در مقیاس وسیعی مورد استفاده واقع می شوند. هر کدام از تیرآهن ها متناسب با شکل ظاهری و نوع استفاده، از مشخصات فنی متمایزی برخوردار می باشند.

تیر آهن های inp نیز از این قاعده مستثنا نمی باشند. بر این اساس، ارتفاع بال تیر با حرف h و ضخامت جان محصول با حرف ts مشخص می شود. همچنین، برای نشان دادن عرض و ضخامت بال به ترتیب از حرف b و حرف tg استفاده می گردد. حرف A سطح مقطع و حرف G وزن هر متر تیر را نمایان می سازد. علاوه بر این، علامت L و V نیز حکایت از سبک بودن و سنگین بودن تیر آهن دارند.

مزایای تیر آهن inp

افزایش سرعت اجرا و راحتی در نصب و پیاده سازی را می توان یکی از مزایای تیر آهن inp قلمداد نمود. این امر روند پیشبرد و پیشرفت پروژه ها را تسریع و تسهیل می کند

همچنین، قابلیت توسعه و پیشرفت مجدد سازه بعد از اتمام پروژه و اشغال فضای بسیار کم، در مقایسه با مصالح بتنی، از دیگر نقاط قوت این مدل از مقاطع فولادی محسوب می گردد.

مضاف بر این، قابلیت نصب و اجرا و کاربرد در سازه های دارای ارتفاع زیاد، یکی دیگر از مزیت‌های تیر آهن های inp را نمایان می سازد. مقاوم سازی و استحکام بخشیدن سازه های بلند مرتبه، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. این موضوع با استفاده از تیرهای inp به خوبی محقق می گردد.

انبار داری راحت و بدون دغدغه، پیش ساخته بودن و قابلیت متصل کردن قطعات مختلف به یکدیگر، سایر مزایا تیر اهن INP را شامل می شود.

مزایای تیر آهن inp

معایب تیرآهن inp

با افزایش بیش از اندازه درجه دمای محیط، ضریب مقاومت و دوام تیرآهن inp کاهش می یابد. بر این اساس، بالا رفتن دمای سازه از محدوده 500 تا 600 درجه سانتیگراد، از بین رفتن تعادل سازه را در پی خواهد داشت. از دیگر معایب تیرهای inp می توان به واکنش نشان دادن این محصولات در برابر نوسانات و شرایط جوی اشاره نمود.

در نتیجه این امر تیر آهن دچار پوسیدگی و خوردگی می شود. ایجاد کمانش در ساختار تیر آهن، از دیگر معایب این مدل از مقاطع فولادی محسوب می شود. در ضمن، در صورت استفاده از جوش برای اتصال قطعات، احتمال از بین رفتن و شکست جوش قابل پیش بینی می باشد.

ناگفته نماند که در تعیین قیمت تیر آهن پارامترها و عوامل مختلفی به صورت مستقیم تاثیرگذار و موثر هستند. نوسانات موجود در نرخ ارز، کارخانه و برند تولیدکننده، وزن هر شاخه، ابعاد و اندازه، استانداردهای به کار رفته و نوع و جنس متریال و آلیاژها، از دیگر فاکتورهای موثر در این زمینه می باشند.

مجموعه آهن هایپر از مراکز معتبر عرضه و فروش مقاطع فولادی به شمار می رود. ارائه انواع مقاطع فولادی و ساختمانی اعم از تیر آهن 14 الی تیرآهن 30 و مصالح فلزی و انواع میلگرد ها بدون واسطه و به صورت مستقیم از کارخانه، از ویژگی های شاخص شرکت به شمار می رود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP در چیست ؟

وظیفه تیر آهن در ساختمان سازی

مشخصات و موارد کاربرد تیر آهن cpe چیست؟

تیر آهن ipe چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد تیرآهن چیست ؟

https://ahanhyper.com//?p=4038

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *