امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

مروری بر عملیات پرداخت فلزات

با توجه به مبحث مروری بر عملیات پرداخت فلزات باید بگوییم که این عملیات یکی از فرآیندهای فلزکاری در زندگی روزمره نیز استفاده می شود. پرداخت کاری مواد مختلفی می باشد که جهت رفع نواقص ظاهری آن ها پس از برش انجام می‌شود. اما بهتر است بدانید که این عملیات همیشه به سادگی سمباده کشیدن بر روی سطح ناهموار نیست و در صنعت برای دستیابی به خواص مختلف روش های بسیاری صورت می گیرد.

 توجه داشته باشید سطح درخشان استیل زنگ نزن و فلزاتی که در قطعات مختلف مشاهده می کنید از ابتدا به این صورت نبوده است و پس از طی مراحل مختلف تحت پرداخت کاری قرار گرفته است. توجه داشته باشید در ساخت بدلیجات مختلفی مثل دستبند، گوشواره، انگشتر و همچنین ساخت تابلو، ماکت و … از عملیات پرداخت کاری استفاده می شود.

 با توجه به مبحث مروری بر عملکرد پرداخت فلزات باید ذکر کنیم که پرداخت سطح فلزات قدم نهایی در فرآیند تولید محصول می باشد. زمانی این عملیات انجام خواهد شد که کار ساخت قطعه فلزی رو به پایان باشد. پرداخت کاری با اهداف مختلفی مثل حفاظت و افزایش زیبایی ظاهری، مقاومت و ویژگی های محصول نهایی انجام خواهد شد.

 

عملیات پرداخت سطح

 

عملیات پرداخت سطح

در ادامه مبحث مروری بر عملیات پرداخت فلزات باید ذکر کنیم که برخی از فرایندهای ساخت نمی‌توانند کیفیت و دقتی را در کاربردهای صنعتی مورد نیاز است را داشته باشند. به همین خاطر لازم است که عملیاتی به اسم پرداخت سطح محصولات انجام شود. عملیات پرداخت کاریست که به آن پولیش یا پرداخت کاری می گویند.

پرداخت کاری در تعیین قیمت انواع ورق فلزی تاثیرگذار می‌باشد که یکی از مهم ترین مراحل تولید در صنایع وابسته به کیفیت سطح است. در واقع می‌توان گفت تفاوت بین یک محصول عالی و محصول که به زحمت به فروش می رسد در پرداخت کاری سطح خواهد بود. توجه داشته باشید پرداخت سطح شامل صاف کردن، افزایش براقیت و ایجاد تغییرات مشخصی در سطح مواد مختلف مثل فلزات، چوب، الوار، پلاستیک و … می باشد.

 نتیجه آن وابسته به دقت و روشی است که در یک فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال می‌توان گفت پرداخت سطح فلزات می تواند مقاومت سایشی آن را افزایش داده و نفوذپذیری را کم کرده و سطح آن را طراحی کند. یکی از متداول ترین روش های پرداخت کاری سرد استفاده از دستگاه پرداخت کاری یا گیلانس می باشد که ضایعات ناشی از برش مواد را از بین خواهد برد.

 

پرداخت کاری فلزات و زمان انجام آن

 

پرداخت کاری فلزات و زمان انجام آن

در ادامه مبحث مروری بر عملیات پرداخت فلزات باید ذکر کنیم که پرداخت کاری سطح مرحله پایانی در فرآیند تولید محصول می باشد. زمانی انجام می شود که ساخت قطعه فلزی به اتمام رسیده باشد. پرداخت کاری با اهداف مختلفی مثل حفاظت و افزایش زیبایی ظاهری، مقاومت و سایر ویژگی های محصول نهایی انجام خواهد شد.

 بهتر است بدانید زبری سطح فلزات برای چسباندن آن ها به یکدیگر را برای دستگاه سخت و دشوار می‌کند. پرداخت فلزات برای کاهش سختی استفاده خواهد شد. پرداخت فلزات انواع فرآیندهای مختلف تغییر سطح یک فلز توسط اضافه کردن، حذف کردن یا تغییر شکل دادن مواد را شامل می شود. این فرآیند روش های پاک کردن فلز، رسوب زدایی، کاهش سطوح ناهموار و … را در بر خواهد گرفت.

به طور کلی می‌توان گفت در فرایندهای پرداخت فلزات از روش ها و ابزارهای مختلف شیمیایی، مکانیکی و الکتریکی استفاده خواهد شد تا با ایجاد یک لایه مکمل بر روی قسمت خارجی فلز مورد نظر تکمیل شود. با توجه به مروری بر عملیات پرداخت فلزات باید ذکر کنیم که عملیات پرداخت فلزات در واقع ترکیبی از علم و هنر است که در آن داشتن درک عمیق از ویژگی سطح مورد نظر نهایی برای دستیابی به یک نتیجه خوب میسر می باشد.

 همچنین آگاهی از علم مواد و استفاده مناسب از ابزار برای رسیدن به یک محصول نهایی و مطلوب در کمترین زمان با کمترین هزینه کمک کننده خواهد بود. روش های پرداخت کاری فلزات پوشش دهی به کمک انجام عملیات حرارتی خواهد بود.

 

انواع روش پرداخت فلزات

 

انواع روش پرداخت فلزات

در ادامه مبحث مروری بر عملیات پرداخت فلزات باید ذکر کنیم که برای پرداخت فلزات طیف گسترده‌ای از روش‌ها وجود دارد. بیشتر در صنایع توسط تولید کننده قطعات فلزی مورد استفاده قرار می گیرد که هر یک مزایای مختص به خود را دارد. بنابراین باید در انتخاب روش های پرداخت سطح فلزات با توجه به ویژگی مربوط به نوع فلز و تعداد قطعاتی که قرار است پرداخت کاری انجام شود توجه کنید. برخی از روش های پرداخت فلز است عبارتند از:

  1. آبکاری الکترونیکی
  2. آبکاری غوطه‌وری و آبکاری شیمیایی
  3. سخت‌ کردن سطحی
  4. پوشش پودری
  5. سنگ‌زنی
  6. پرداخت لرزشی
  7. سندبلاست
  8. برس‌کاری فلز
  9. پولیش باف

مزایای پرداخت سطح فلزات

همانطور که در مروری بر عملیات پرداخت فلزات ذکر کردیم پرداخت فلزات سطح فلز را تغییر داده و باعث بهبود ویژگی های بسیاری خواهد شد. اگر فرآیند پرداخت فلزات به درستی انجام نشود امکان دارد آلاینده های هوا، مواد شیمیایی و سایه اش به آسانی به محصولات فلزی آسیب وارد کند. در حقیقت بدون انجام عملیات پرداخت و فلزات طول عمر آن ها کاهش پیدا خواهد کرد. برخی از مزایای پرداخت فلزات به شرح زیر می باشد.

بهبود شکل ظاهری: صرف نظر از روشی که برای پرداخت فلزات انتخاب می کنید بزرگترین وضعیت این فرآیند بهبود ظاهر کلی محسوب می باشد که لبه‌های تیز را از بین برده و سطح فلزات آمیز تمیز و سپس یکنواخت می‌کند.

بهبود خصوصیات مقاومتی: توجه داشته باشید اگر قطعات فلزی بدون پرداخت مورد استفاده قرار بگیرد و سریعتر رو به فرسایش و ساییدگی می‌رود. در حالی که پوشاندن ماشین آلات و ابزار با یک لایه محافظ فلزی باعث می‌شود تا طول عمر آن ها بیشتر شود.

آسان شدن تمیزکاری: با توجه به مبحث مروری بر عملیات پرداخت فلزات باید ذکر کنیم که یکی از مزایای این عملیات آسان شدن تمیزکاری می باشد. آسان تمیزکاری و تعمیر و نگهداری یک ابزار یا دستگاه بزرگ بسیاری دارد پرداخت فلزات باعث خواهد شد تا تمیزکاری را به گونه‌ای اصلاح شود. احتمال چسبندگی و آلودگی در محصول بسیار کاهش پیدا کند . قطعات با آب پرفشار روش‌های دیگر به سادگی امکان پذیر می باشد. همچنین باعث کاهش در وقت و هزینه می شود.

افزایش میزان هدایت الکتریکی

افزایش گشتاور پذیری

افزایش قابلیت لحیم پذیری

در این مقاله مروری بر عملیات پرداخت فلزات را ذکر کردیم که با آن آشنا شده و در مواقع لزوم از آن استفاده خواهید کرد.  فلزات و مواد فولادی که در صنایع مختلف و بخصوص در صنایع ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند از اهمیت بالایی برخوردار است.

 مجموعه آهن هایپر برای مشتریان این محصولات که شامل انواع اهن الات، میلگرد، انواع تیرآهن و ناودانی نبشی، پروفیل های ساختمانی و … را ارائه می‌دهد. شما می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com جهت تهیه محصولات اقدام نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

ساب بلاست چیست و چه تفاوتی با سند بلاست دارد

https://ahanhyper.com//?p=25118

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *