امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مراحل استخراج آلومینیوم

مراحل استخراج آلومینیوم

یکی از مهمترین فلزاتی که در صنایع کاربرد گسترده‌ای دارد آلومینیوم می باشد. شما برای اینکه از آلومینیوم جهت تولید محصولات متنوع استفاده کنید باید به خوبی شرایط و مراحل استخراج آلومینیوم را بشناسید. استخراج کردن آلومینیوم به دو صورت انجام می شود که هر یک از روش ها دارای استاندارد ها و مشخصات خاصی هستند.

یکی از روش ‌های چهار مرحله ویژه دارد که اگر هر یک از مراحل به درستی انجام نشود ممکن است که آلومینیوم کیفیت لازم را به دست نیاورد. بنابراین اگر قصد استخراج کردن آلومینیوم را دارید باید به خوبی با نحوه استخراج آن آشنایی لازم را به دست بیاورید.

برخی از مهم ترین نکاتی که مربوط به استخراج کردن آلومینیوم می باشد را در ادامه معرفی می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری در مورد مراحل استخراج آلومینیوم به دست بیاورید.

آشنایی با مراحل و روش های استخراج آلومینیوم

آشنایی با مراحل و روش های استخراج آلومینیوم

برخی از مهمترین و اصلی ترین مراحلی که مربوط به استخراج آلومینیوم می باشد و شما باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید عبارت است از :

  1. روش اول :

روش اولیه تولید و استخراج کردن آلومینیوم شامل 4 بخش می باشد که این 4 بخش عبارت هستند از :

– استراج سنگ معدن :

استخراج کردن آلومینیوم از سنگی به نام بوکسیت انجام می ‌شود. شما باید به خوبی بدانید که در بوکسیت ناخالصی های بسیار زیادی وجود دارد که برای تولید آلومینیوم گزینه مناسبی به شمار نمی روند.

فرایند استخراج کردن از سنگ بوکسیت یکی از دشوارترین فرایندهای استخراج به شمار می ‌رود. در واقع شما باید به خوبی بدانید که این سنگ تنها در مناطق خاص و جنگل های ویژه وجود دارد. آمریکای جنوبی، جنوب هند و جنگل‌ های آمازون از جمله اصلی ترین معادن سنگ بوکسیت هستند.

بوکسیت از هوازدگی سنگ هایی مانند بازالت و گرانیت تولید می ‌شود. این مرحله از جمله اولین مراحلی است که در روش اول تولید کردن آلومینیوم باید به آن دقت داشته باشید.

پالایش :

بعد از مرحله استخراج کردن بوکسیت باید بدانید که آن را به پالایشگاه می برند. پالایشگاه تمامی ناخالصی های موجود در سنگ بوکسیت را از بین می برد. البته که برخی از ناخالصی ها برای تولید آلومینیوم گزینه مناسبی هستند.

در واقع برخی از ناخالصی ها برای استخراج آلومینیوم باید وجود داشته باشد مانند آهن و یا سیلیس که از جمله اصلی‌ترین آلیاژهای آلومینیوم می باشند.

– فرایند خالص سازی :

در مرحله بعدی برای خالص سازی آلومینیوم از مواد متفاوتی استفاده می‌ کنند. پودر بوکسیت در این مرحله باید در دمای بالا قرار بگیرد و واکنش لازم را برای تولید آلومینیوم در درون خود داشته باشد.

بعد از این فرایند وارد مرحله بعدی می‌ شویم که مخزن‌ های بسیار بزرگی را باید آماده کنیم تا دمای محلول را درون آن مخزن ها پایین بیاوریم. پودر خشک شده و خالص اکسید آلومینیوم بعد از پایین آوردن دما از انتهای مخزن خارج می‌ شود و همین پودر ماده اولیه تولید آلومینیوم می باشد.

– اضافه کردن کریولیت :

در این مرحله باید مقداری از این ماده را به پودر به دست آمده اضافه کنید. در واقع شما باید به خوبی بدانید که این مرحله استخراج آلومینیوم با ترکیب مواد متفاوتی انجام می ‌شود تا آلومینیوم تولید گردد. آلیاژهای بسیار زیادی برای تولید آلومینیوم به کار می‌ برند تا آلومینیوم کیفیت لازم را به دست بیاورد.

دقت داشته باشید که با توجه به دمای بالای آلومینیوم و قابلیت رسانایی برق کیفیت آن به آلیاژهای درونی اش بستگی دارد. اگر آلیاژهای درونی به کار برده شده برای تولید آلومینیوم کیفیت خوبی نداشته باشند آلومینیوم هم نیز کیفیت مناسبی نخواهد داشت.

استخراج آلومینیوم

  1. روش دوم :

روش تولید دیگر آلومینیوم را به روش ثانویه می شناسند که این روش مزیت ‌ها و خواص بسیار زیادی برای استخراج آلومینیوم دارد. در این روش منبع مهمی از آلومینیوم باید وجود داشته باشد که بازیافت قطعات برای تولید آلومینیوم در این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد.

تولید آلومینیوم ثانویه تنها ۵ درصد از انرژی مصرفی که در روش اولیه وجود داشت را به خود اختصاص می‌ دهد به همین دلیل است که این روش همواره مورد توجه بسیار زیادی از افراد قرار می گیرد.

علاوه بر کاهش پیدا کردن چشمگیر مصرف انرژی در این روش باید بدانید که نسبت به روش اولیه تولید آلومینیوم هر یک کیلوگرم آلومینیوم در این روش معادله صرفه جویی در ۸ کیلوگرم بوکسیت و همچنین چهار کیلوگرم مواد شیمیایی دیگر می باشد.

این فرآیند پنج مرحله را شامل می گردد که یکی از آنها جمع آوری دیگری مرتب سازی و همچنین بازآوری و نورد کردن آلومینیوم است که در نهایت تبدیل آلومینیوم را خواهیم داشت.

کشورهایی که استخراج آلومینیوم را انجام می دهند

اهمیت استفاده از آلومینیوم در صنایع متنوع موجب شده است که بسیاری از کشورها درصدد تولید این فلز کاربردی ارزشمند برآیند. برخی از مهمترین کشورهایی که تولید آلومینیوم را انجام می دهند روسیه، کانادا، آمریکا، چین و استرالیا هستند.

البته کشورهای دیگری مانند امارات، بحرین، قطر، عمان و ایران هم در این زمینه فعالیت بسیار گسترده ‌ای را به تازگی انجام می دهند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

https://ahanhyper.com//?p=7726

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *