امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مراحل اداری ساخت و ساز

بهتر است بدانید مراحل اداری ساختمان می تواند برای شما تبدیل به کابوس شود. آگاهی نداشتن از مراحل اداری و مدارک لازم باعث می شود تا این معضل را برای شما تشدید شود. برای ساخت ساختمانی نیازمند مجوز های مختلفی دارد که بستگی به ویژگی‌های پروژه شما دارد.

برخی از این مجوزها قبل از عملیات ساخت و برخی دیگر بعد از عملیات ساخت مورد نیاز می باشد. در این مقاله قصد داریم مراحل اداری ساخت و ساز را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

مراحل اداری ساخت و ساز

 

انواع پروانه ساخت ساختمان

بهتر است بدانید ساخت ساختمان شامل عملیات های مختلفی می باشد که برخی از آن ها را در ادامه شرح می دهیم:

پروانه ساختمان

در واقع پروانه ساختمان یک مجوز قانونی می باشد که از شهرداری برای صاحب و صاحبان ملک و ساخت و ساز صادر خواهد شد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به هیچ عنوان بدون اینکه پروانه ساخت دریافت کنید نمی توانید اقدام به ساخت و ساز نماید.

تخریب و نوسازی

ساختمان های قدیمی و ساخت یک ساختمان جدید طبق طرح تفصیلی ساده خواهد شد.

توسعه بنا

بهتر است بدانید این پروانه برای احداث طبقاتی برای طبقات موجود می باشد. اگر شما قصد داشته باشید طبقه ای را اضافه کنید و یا شکل آن را اضافه نمایید باید پروانه توسعه بنا را دریافت کنید .

تعویض مهندسین ناظر یا مجری

بهتر است بدانید در صورتی که با رعایت ضوابط و مقررات و موافقت ناظر مجری ذیصلاح معرفی ناظر و مجری جدید مجوز تعویض مهندسین ناظر موجودی صادر خواهد شد.

تغییرات

بهتر است بدانید این مجوز معمولا برای انجام تغییرات جزئی و کلی صادر خواهد شد.

تبدیلات

تبدیل به مجوزی که گفته می شود که برای تبدیل یک واحد مسکونی به دو واحد همچنین تبدیل یک واحد مسکونی به اداری یا تبدیل قسمتی از مسکونی به واحد تجاری و غیره صادر خواهد شد.

تغییر نقشه

در صورت تقاضای مالک به شرط عدم شروع عملیات ساختمانی نسبت به تغییرات و جابه جایی فضاها و همچنین توسعه بنا پروانه های معتبر پروانه تغییر نقش صادر خواهد شد.

تمدید پروانه

بهتر است بدانید در صورت تموم شدن مهلت پروانه یا عدم شروع عملیات ساختمانی معمولا باید نسبت به تمدید پروانه و یا با همان مشخصات صادر خواهد شد و باید اقدام نماید.

دیوار کشی

شامل مجوزهای می باشد که جهت ساخت دیوار برای زمین فارغ از اینکه دارای مستحدثاث می باشد یا نباشد.

تعویض سقف

بهتر است بدانید  تعویض سقف یکی از انواع مجوزها می باشد که هرگونه تغییر سقف از لحاظ ایمنی ساختمان باشد یا نباشد لازم است آن را پرداخت نمایید.

صدور پروانه

صدور پروانه برای واحد قانون تعیین تکلیف وضعیت املاک و … صادر خواهد شد.

مراحل اداری مجوز ساخت ساختمان

مرحله اول تشکیل پرونده

تشکیل پرونده به صورت حضوری و غیر حضوری امکان پذیر می باشد. شما برای تشکیل پرونده حضوری باید به شهردار این منطقه و همچنین برای تشریح عملیات غیر حضوری باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نمایید.

مرحله دوم بازدید و طرح تفصیلی

پس از اینکه تشکیل پرونده انجام شد و توسط مسئولان مربوطه در شهرداری منطقه شما بررسی شود. تصور مبنی بر بازدید حضور اسلامی و منطقه صادر خواهد شد. بر همین اساس مسئول مربوطه با هماهنگی شما بازرسی و بازدید را انجام می‌دهد.

در برخی شهرهای بزرگ مثل تهران طرح تفصیلی اجرا خواهد شد. یعنی قوانین ساخت و ساز در هر نقطه شهر مشخص شده است که پس از بازدید کارشناس شهرداری نوبت به بررسی گزارش مامور فنی و کاربری می رسد. سپس طرح تفصیلی کاربری ملک در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص خواهد شد.

مرحله سوم تهیه نقشه

در مرحله سوم شهرداری دستورات لازم را برای تهیه نقشه به شما خواهد داد که شما باید در فعالیت‌های نقشه ابعاد و مساحت دقیق زمین بعد از اجرا در اصلاحیه احتمالی شهرداری در نظر بگیرید. همچنین بهتر است بدانید تعداد طبقات و سطح اشغال شده هر طبقه از اطلاعاتی می باشد که باید در نقشه گنجانده شود.

مرحله چهارم تایید نقشه

بعد از طراحی نقشه ساختمان با رعایت و ساخت بعد از اصلاح آن باید نقشه را جهت تایید به شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارسال نمایید. درصورتی نقشه در شهرداری با استانداردهای تعریف شده تطبیق داده شود در صورت تطابق کامل تایید خواهد شد.

مرحله پنجم عوارض

توجه داشته باشید یکی از مراحل اصلی در ساخت ساختمان عوارض می باشد. بعد از تایید نقشه طراحی شده در ساختمان نوبت به تعیین مقدار عوارض از سوی شهرداری خواهد رسید.

مرحله ششم آماده کردن پیش‌نویس مدارک

در ادامه مبحث مراحل اداری ساخت و ساز باید ذکر کرده یکی از این مراحل آماده کردن پیش‌نویس می باشد که پس از پرداخت عوارض مشخص خواهد شد. باید به دفاتر خدمات شهری نسبت به تکمیل فرم درخواست ناظر اقدام نمایید .

 

مراحل اداری ساخت و ساز

 

مرحله هفتم تایید نقشه چهار رشته

توجه داشته باشید این مرحله که از جمله مهم ترین مراحل اداری ساخت و ساز می‌باشد و صدور پروانه باید تایید مدارک مرتبط با چهار رشته سازه معماری، برق و مکانیک را در مرحله قبل تحویل داده اید را بگیرید.

از دیگر مراحل اداری ساخت و ساز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مرحله هشتم تایید دفتر خدمات شهری

مرحله نهم تایید طرح تفصیلی

مرحله دهم تایید رئیس صدور پروانه ساختمان

مرحله یازدهم تایید موانع معاونت شهرسازی

مرحله دوازدهم تایید نهایی و چاپ پروانه

پس از اینکه شما این مراحل را طی کردید باید نسبت به تهیه مصالح اقدام کرده و ساخت و ساز را شروع نمایید. اولین مصالحی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد؛ تیر آهن می‌باشد. چرا که بنیه و استحکام ساختمان به تیرآهن و بتن بستگی دارد. البته در نظر داشته باشید تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی و … نیز هر یک دارای کاربردهای خاصی در ساختمان سازی می باشد.

شما بازدید کنندگان گرامی در صورتی که بتوانید محصولات باکیفیتی را تهیه نمایید بدون شک استحکام سازه بیشتر می‌باشد. به همین خاطر همواره باید سعی کنید این محصولات را از فروشگاه های معتبر و مجاز تهیه کنید تا دیگر دغدغه‌ای بابت کیفیت و مرغوب بودن محصولات نداشته باشید.

 به شما پیشنهاد می کنیم جهت تهیه انواع محصولات فولادی مثل میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی و … برای ساخت و ساز از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره های لازم از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

ساخت و ساز بدون پروانه

چگونه ساخت و ساز را شروع کنیم؟

مراحل ساخت و سازه پروژه‌های عمرانی

https://ahanhyper.com//?p=20733

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *