امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

محدودیت‌های استفاده از آرماتور در المان های بتنی

یکی از مهمترین مواردی که شما زمان آرماتور گذاری ها در درون بتن باید به آن اهمیت زیادی دهید این است که محدودیت های استفاده از آرماتور در المان های بتنی را بررسی کنید. ابعاد و همچنین مشخصات مقاطع تمامی محدودیت های استفاده کردن از المان های بتنی را تعیین می نماید.

به طور کلی هر یک از مقاطع و اجزایی که در ستون ها و بتن ها قرار گرفته می‌ شوند تحت نیروهای مختلفی خواهند بود. به عنوان مثال آن دسته از تیرهایی که به صورت برشی و خمشی مورد استفاده قرار می ‌گیرند را باید بر اساس نیرویی که سازه به آنها وارد می‌کند تعیین نمایید.

کارشناسانی که به خوبی در مورد محدودیت‌ های استفاده کردن از آرماتور در المان های بتنی اطلاعات زیادی دارند می توانند شما را برای تعیین کردن این نمونه از محدودیت راهنمایی کنند. در واقع بهتر است به خوبی بدانید که المان های بتنی در آرماتور بندی بر اساس ویژگی ها و مشخصات خاصی به کار برده می شود.

در صورتی که شما می ‌خواهید از آرماتور در المان هایی که بتنی هستند استفاده کنید باید به خوبی در مورد ویژگی ها و مشخصات المان های بتنی اطلاعات کافی به دست بیاورید و سپس آنها را مورد استفاده قرار دهید.

 

محدودیت های مربوط به آرماتور در المان های بتنی و بخش های متنوع

محدودیت های مربوط به آرماتور در المان های بتنی و بخش های متنوع

اگر شما می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد محدودیت آرماتور در المان های بتنی داشته باشید باید به خوبی بخش های متنوع ساختمان را بشناسید تا بدانید آرماتور را در کدام بخش نمی توانید به کار بگیرید. برخی از اصلی ترین محدودیت های مربوط به آرماتورها در المان های بتنی عبارت است از :

  1. محدودیت های آرماتورهای خمشی در تیرها :

در برخی از مواقع که در ساختمان ها مقاومت خمشی مقاطع فولادی از لنگر ترک خوردگی آن تا حدودی کمتر شود موجب شکسته شدگی آن می‌ گردد. در صورتی که شما از میلگرد های کششی استفاده کنید مقاومت آن در درون بتن کمتر می شود.

اگر ساختمان شما تحت نیروهایی که به درون آن وارد می گردد قرار بگیرد در ابتدا فولاد ساختمان تغییر شکل می دهد. بر همین اساس بتن هم دچار گسیختگی و شکستگی خواهد شد.

با توجه به شرایط بیان شده بهترین گزینه ‌ای که برای میلگردها در بتن می توانید در نظر داشته باشید زمانی است که آرماتورهای مقطع به طور تقریبی اندازه مجاز داشته باشند.

در صورتی که ستون های ساختمان در برابر آرماتورها تسلیم شکستگی شوند مقاومت بتن کاهش پیدا می‌ کند و شرایط مطلوبی به وجود نمی ‌آید. به طور کلی باید به خوبی بدانید که حداقل میزان استفاده کردن از میلگردهای خمشی در بتن بر اساس فرمول های مشخص شده ای خواهد بود.

  1. محدودیت های استفاده از آرماتور برشی تیر :

ترک های به وجود آمده در درون ستون ‌ها که مورب هستند به دلیل کم بودن مقاومت خمشی میلگرد ها ایجاد می گردند. در صورتی که ساختمان شما نتواند ظرفیت خمشی لازم را به دست بیاورد باید مقاومتش را با استفاده از آرماتورهای برشی افزایش دهید.

به عبارت دیگر آرماتور هایی که برشی هستند نقش بسیار مهمی در تحمل کردن برش مقاطع جهت افزایش دادن مقاومت بتن در برابر ترک ‌ها و برش بر عهده خواهند داشت.

آرماتور در المان های بتنی

  1. محدودیت استفاده از آرماتور پیچشی در تیر :

یکی دیگر از محدودیت هایی که مربوط به استفاده کردن از آرماتور در المان های بتنی می باشد محدودیت استفاده از آرماتور پیچشی در تیر است. برای جلوگیری کردن از شکستگی و ترک تیرها باید از میلگردهای پیچشی استفاده شود.

آرماتورهای پیچشی باید به صورتی در درون مقاطع وجود داشته باشند که در هر یک از چهار جهت تیر امتداد لازم را به دست بیاورند.

در صورتی که پیچش مقاطع بیشتر از ۲۵ درصد باشد از پیچش های ترک خوردگی باید استفاده گردد. در غیر این صورت استفاده کردن از مقاطع برشی برای ساختمان سازی کافی نمی باشد.

  1. محدودیت استفاده از آرماتور در دال‌ ها :

دال های بتنی به نمونه ‌ای از سقف‌ های یکپارچه گفته می‌ شود که از مصالحی مانند فولاد، بتن و غیره تولید و طراحی می گردند و آنها را به دو نوع دال یک طرفه و همچنین دال دو طرفه تقسیم خواهند کرد. اگر دهانه بزرگ دال به اندازه ۲ برابر از دهانه کوچکتر دال بزرگتر شود باید بدانید که دال یک طرفه است و انتقال بار در این نمونه از دال ها به صورت طولی انجام می‌ شود.

در صورتی که نسبت بزرگتر بودن دهانه دال از دو برابر کمتر باشد به آن دال دوطرفه می ‌گویند که انتقال بار در درون آن به صورت دو طرفه می باشد و میلگرد گذاری درون آنها باید در دو جهت عرضی و طولی انجام شود. این نمونه از دال ها را باید بر اساس فرمول های مشخص شده ای که استانداردهای لازم را دارند مورد استفاده قرار دهید و به کار بگیرید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع آرماتوربندی میلگردهای تقویتی و نحوه محاسبه آن

آموزش آرماتوربندی و بستن میلگرد

آموزش بستن آرماتور فونداسیون

ضوابط مهار آرماتور در بتن

https://ahanhyper.com//?p=8103

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *