امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

محاسن و معایب سازه های فولادی

امروزه سازه های فولادی نسبت به سازه های دیگر از استقبال بالایی برخوردار شده اند. در این مطلب قصد داریم به بررسی مبحث محاسن و معایب سازه های فولادی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

سازه فولادی یکی از پرکاربردترین انواع سازه ها  می باشد. در پل های کابلی، پل های معلق، ساختمان های ارتفاع بالا، برج ها و سوله های صنعتی کاربرد دارد. سازه فولادی به گونه ای ساخته شده که تحمل بارهای سنگین را داشته و می تواند آن را منتقل کند. این سازه ها در ابعاد و ارتفاع های گوناگون موجود می باشد.

انواع سازه های فولادی

در ادامه مبحث محاسن و معایب سازه های فولادی باید ذکر کنیم که سازه های فولادی به چهار گروه طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

سازه های قابی: ترکیبی از تیرها و ستون ها می باشند که با استفاده از اتصالات صلب یا ساده به هم وصل می شوند. امروزه اکثر ساختمان ها اسکلت قابی هستند.

سازه های پوسته ای: سازه های پوسته ای در موارد زیر کاربرد دارد. سیلوها، گازهای تحت فشار، مخازن نگهداری مایعات، سقف های گنبدی

سازه های معلق: سازه های معلق اغلب در سقف ها و پل هایی که دهانه بلند دارند استفاده می شود.

سازه های خرپا: بارهای وارد شده را از اعضا با اتصال مفصلی به تکیه گاه ها منتقل می کند. در اعضای خرپا نیروی محوری فشاری و کششی ایجاد می شود.

 

انواع سازه های فولادی

 

محاسن سازه های فولادی

در ادامه مبحث محاسن و معایب سازه های فولادی باید بدانید که سازه های فولادی با توجه به برخورداری از محاسن و مزایای بسیار در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از محاسن این نوع سازه ها عبارتند از:

 مقاومت بالا: قطعات فولادی مقاومت زیادی دارند به همین علت در سوله ها، ساختمان های مرتفع و  ساختمان هایی که بر روی زمین های سست قرار از آن استفاده می شود.

خواص یکنواخت: یکنواخت بودن خواص فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین‌منظور باید تحت نظارت دقیق باشد. خواص مصالح باعث صرفه جویی در مصرف مصالح‌ می شود.

دوام: فولاد از نظر دوام بسیار خوب بوده و دوام بالایی دارد. اگر از ساختمان های فولادی درست استفاده شود تا مدت های طولانی قابل بهره برداری هستند.

شکل پذیری: با توجه به مبحث محاسن و معایب سازه های فولادی باید بدانید که یکی از مزایا و محاسن سازه های فولادی این است که مصالح فولادی خاصیت شکل پذیری دارند. این مصالح در مقابل تنش ها و نیروهای وارد شده مقاومت کرده و از خطرات احتمالی جلوگیری می کند.

پیوستگی مصالح: قطعات فولادی از موادی تشکیل شده که پیوسته و همگن هستند. این پیوستگی قطعات باعث می شود در زمان زلزله یا خرابی های احتمالی قطعات مقاومت کرده و خرابی ایجاد نشود.

تقویت پذیری و امکان مقاوم سازی: اگر قطعات استفاده شده در سازه ضعیف باشد می توان آن را با  قطعات جدید و مقاوم تعویض کرد.

شرایط آسان ساخت و نصب: قطعات در کارگاه تولید شده بعد به محل نصب منتقل می شود.

سرعت نصب: نصب در کمترین زمان و با سرعت بالا و بدون خرابی انجام‌می شود.

پرت مصالح: با توجه به تهیه قطعات در کارخانه پرت مصالح کمتر است.

وزن کم: میانگین وزن ساختمان فولادی را می توان بین 245- 390 کیلوگرم بر متر مربع و یا بین 80 تا 128 کیلوگرم بر متر مکعب تخمین زد.

اشغال فضا: با توجه به مبحث محاسن و معایب سازه های فولادی باید بدانید که یکی از مزایا و محاسن سازه های فولادی این است که ساختمان های فولادی از نظر ارتفاع، ابعاد، ستون و تیرها کوچکتر بوده و فضای زیادی اشغال نمی کند.

 

محاسن سازه های فولادی

 

معایب سازه های فولادی

در ادامه مبحث محاسن و معایب سازه های فولادی باید بدانید که این نوع سازه ها علاوه بر برخورداری از مزایا، معمولا از معایبی نیز برخوردار است. برخی از این معایب عبارتند از:

ضعف در سازه: با افزایش دما مقاومت ساختمان فولادی کم می شود.

خوردگی و فساد فلز در مقابل عوامل خارجی: قطعات فولادی استفاده شده در سازه های فولادی بر اثر عوامل جوی خورده شده و ابعادش کم می شود.

تمایل قطعات فشاری به کمانش: چون قطعات فولادی زیاد و ابعاد مصرفی آن معمولا کوچک است تمایل به کمانش در این قطعات یک نقطه ضعف به شمار می آید.

جوش نامناسب: در ساختمان های فولادی اتصال قطعات به هم با جوش، پرچ و پیچ صورت می گیرد. عدم مهارت کافی در جوشکاری، عدم کنترل ناظرین و گران بودن هزینه آزمایش جوش باعث ایجاد این مشکلات می شود.

مقاومت کمتر در برابر آتش سوزی: ساختمان فولادی در برابر آتس سوزی آسیب پذیر بوده و مقاوم نمی باشد. البته با صرف هزینه و پوشش ضدحریق می توان آن را مقاوم‌ کرد.

 

معایب سازه های فولادی

 

انواع اتصالات در سازه های فولادی

در ادامه مبحث محاسن و معایب سازه های فولادی باید ذکر کنیم اتصالات در سازه انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • اتصالات گیردار
  • اتصالات بادبندها
  • اتصالات مفصلی

اجزای تشکیل دهنده سازه های فولادی

با توجه به مبحث محاسن و معایب سازه های فولادی المان های اصلی در سازه فولادی عبارتند از: تیر، ستون، اجزای کششی و اجزای خمشی فشاری کششی. در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم:

تیر: از اعضای متداول سازه بوده و به صورت افقی می باشد. تیر یک عنصر خمشی در سازه است که فشار وارد شده، تغییر شکل و برش را کنترل می کند. از المان هایی است که هرگز حذف نمی شود.

ستون: ستون ها عناصری هستند که فشار وارد شده بر سازه را تحمل می کنند. ستون یک عضو عمودی در ساختمان است. ستون ها معمولا از تیرآهن نوع  IPB، IPE و INP  می باشد.

اجزای کششی: در این اجزای کششی عضو تاثیری بر مقاومت آن ندارد. اجزای کششی بار محوری کششی را تحمل می کنند.

اجزای خمشی، فشاری، کششی:  این اجزا هم زمان تحت تاثیر فشار یا کشش قرار می گیرند که به آن اجزای دو منظوره می گویند.

 

اجزای تشکیل دهنده سازه های فولادی

 

آشنایی با فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه آهن هایپر از جمله فروشگاه های تخصصی و شناخته شده می باشد که امروزه جهت عرضه انواع مقاطع فولادی فعالیت دارد. برخی از مقاطع فولادی پرکاربرد می توان به تیرآهن ۱۲، تیراهن ۱۴، آهن ۱۶، اهن 18، تیر اهن ۲۰، تیرآهن ۲۲، تیرآهن ۲۴، تیرآهن ۲۷ و تیرآهن ۳۰ اشاره کرد. همچنین انواع ورق از جمله ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق ابعادی و … کاربرد های بسیاری دارند. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

سازه‌ های قاب فلزی سبک

روش های بهسازی سازه های فولادی

فولاد چه برتری نسبت به آهن خالص دارد

چرا استحکام سازه های فولادی با گذشت زمان کاهش می یابد؟

https://ahanhyper.com//?p=35241

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *