امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

محاسبه میلگرد فونداسیون

مهمترین بخش هر ساختمان فونداسیون یا پی ساختمان می باشد. در نظر داشته باشید که وظیفه این بخش این است که بار و وزن سازه را به خاک انتقال دهد. برای سازه های مختلف با توجه به نوع خاک مقدار بار وارد شده و … نوع میلگرد استفاده شده و نوع فونداسیون بسیار متفاوت می باشد. نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون از جمله مواردی می باشد که برای بسیاری از افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

فونداسیون

محاسبه میلگرد فونداسیون بحث بسیار مهم می‌باشد؛ چرا که پایه و اساس یک ساختمان را فونداسیون یا پی تشکیل خواهد داد. در نظر داشته باشید که فونداسیون برای هر ساختمان به حالت های بسیاری بستگی دارد. در نظر داشته باشید که یکی از مصالح اصلی تشکیل دهنده فونداسیون، بتن می باشد که نسبت به مصالح دیگر از مقاومت بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال می‌توان ذکر است که نوع ساختمان، اندازه ساختمان و ظرفیت تحمل خاک اطراف آن و … از جمله پارامترهای می باشد که شما باید قبل از انتخاب فونداسیون آن را بررسی کرده و مد نظر قرار دهید. در نظر داشته باشید که فونداسیون معمولا انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است.

 

فونداسیون

 

پی سطحی: پی یا فونداسیون سطحی معمولاً به فوندانسیون هایی می گویند که در نزدیک سطح زمین و در عمق کم ساخته شود. در نظر داشته باشید که نسبت عمق استقرار این پی به عرض کمتر از عدد ۳ خواهد بود.

پی عمیق: در نظر داشته باشید که این فونداسیون ها نسبت به عمق استقرار به عرض آن باید بیشتر از ده باشد.

پی نیمه عمیق: پی نیمه عمیق به نوعی از فونداسیون ها می گویند که محل قرارگرفتن آن  بین دو مورد بالا می باشد.

نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون

برای محاسبه میلگرد فونداسیون اول شما باید سعی کنید طول میلگرد های عرضی و طولی را محاسبه کنید. همانطور که می‌دانید میلگرد هایی که در طول فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرند؛ به میلگردهای طولی معروف بوده و میلگرد های مورد استفاده در عرض آن، میلگردهای عرضی می باشد. در نظر داشته باشید که به طور کلی تقسیم بندی میلگرد های فونداسیون شامل مواردی همچون میلگردهای طولی فونداسیون، میلگردهای عرضی فونداسیون و میلگردهای تقویتی فونداسیون می‌باشد.

 

نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون

 

محاسبه میلگردهای طولی فوندانسیون

با توجه به مبحث محاسبه میلگرد فونداسیون باید ذکر کنیم میلگردهای طولی همانطور که پیداست محصولاتی می باشند که در طول محور قابل اجرا بوده و معمولاً در دو ردیف بالا و پایین فوندانسیون مورد استفاده قرار می گیرد. جهت محاسبه میلگردهای طولی شما باید مواردی همچون کاور و خم میلگرد را مورد بررسی قرار دهید.

کاور یا پوشش میلگرد طولی: بهتر است بدانید که به مقدار فاصله میلگرد از سطح بتن را معمولاً کاور یا پوشش میلگرد می گویند. علت اینکه کاور برای میلگرد در نظر می‌گیرند؛ این است که مانع خوردگی و زنگ زدگی میلگرد شود و همچنین به راحتی در محل تعیین شده قرار خواهند گرفت.

خم: بهتر است بدانید که جهت ایجاد گیرش بهتر بین بتن و میلگرد، میلگردهای طولی و عرضی را خم می کنند که معمولا با آن خم میلگرد می گویند.

برای محاسبه میلگرد طولی و عرضی مورد نیاز برای فوندانسیون از فرمول زیر استفاده می شود.

  (طول کاور *2)    –  (طول خم *2) + طول مقطع  

نکات مهم برای محاسبه میلگرد فونداسیون

نکاتی بسیار مهم که در محاسبه میلگرد فونداسیون باید در نظر بگیرید به شرح زیر است:

  1. سعی کنید در محاسبه میلگرد فونداسیون، پی ساختمان را باید بر روی خاک باربر و مقاوم اجرا شود.
  2. در نظر داشته باشید که حداقل ارتفاع پی های سطحی باید ۵۰ سانتی متر باشد.
  3. قطر آرماتورهای مورد استفاده در فوندانسیون ۱۰ میلیمتر است.
  4. در نظر داشته باشید که فاصله آکس به آکس آرماتور ها باید کمتر از ۳۵ سانتی متر و بیشتر از ۱۰ سانتی متر باشد.
  5. در محاسبه میلگرد فونداسیون طبق آیین نامه مقررات ملی ایران عمق یخبندان برای هر منطقه متناسب با دمای آن باید در نظر گرفته شود. به همین خاطر عمق استقرار پی باید پایین تر از عمق یخبندان بشود. بهتر است بدانید که در ایران کارخانه های بسیاری هستند که در زمینه تولید میلگرد فعالیت دارد و بر اساس استانداردهای موجود در بازار این محصولات را در اختیار خریداران قرار خواهند داد. شما مخاطبان گرامی با مراجعه به وبسایت https://ahanhyper.com/ می‌توانید تمامی اطلاعات کارخانه های تولید کننده آهن آلات را مطالعه کرده و با اطلاع از قیمت این محصول جهت خرید میلگرد اقدام نمایید.

 

محاسبه میلگرد فونداسیون

 

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

همانطور که متوجه شدید امروزه ساخت و ساز بدون محصولات فولادی از جمله میلگرد و تیرآهن امکان پذیر نیست. البته در نظر داشته باشید که کیفیت این مقاطع نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. شما عزیزان باید همواره سعی کنید از فروشگاه معتبر و شناخته شده مقاطع فولادی مورد نیاز را برای ساخت و ساز تهیه کنید. پیشنهاد ما به شما عزیزان فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. با اطمینان خاطر از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  تمامی مقاطع فولادی مورد نیاز را تهیه و خریداری نمایید.

 برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود؛ می توان به انواع تیرآهن، انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش، ناودانی، سپری، ورق گالوانیزه، ورق قطعات و … اشاره کرد. شما مخاطبین عزیز تمامی مقاطع فولادی را با کیفیت بالا و در انواع و ابعاد مختلف می توانید از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید. در صورتی که برای انتخاب بهتر نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید؛ کافیست از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه محاسبه قطر میلگرد

حداقل میلگرد در فونداسیون

حداکثر میلگرد فوندانسیون

https://ahanhyper.com//?p=36622

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *