امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

محاسبه سر انگشتی میلگرد فوندانسیون

فونداسیون از قسمت های قابل توجه در سازه ها و ساختمان سازی است و وزن سازه را به خاک یا زمین منتقل می کند. بتون مسلح همان فونداسیون بتنی است که با استفاده از میلگرد و بتن ساخته می شود. برای افزایش دادن مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی از انواع میلگرد ها استفاده می کنند.

از جمله انواع میلگرد ها که در بتن مورد استفاده قرار می گیرند می توان به میلگردهای عرضی ، میلگردهای تقویتی ، میلگردهای طولی فونداسیون اشاره کرد. در ادامه به محاسبه سر انگشتی میلگرد فوندانسیون می پردازیم. محاسبه تعداد میلگرد بر اساس روش خاصی انجام گرفته و برای برآورد هزینه های پروژه لازم و ضروری است.

 

محاسبه سر انگشتی میلگرد فوندانسیون

 

  • نحوه محاسبه تعداد میلگرد های طولی :

میلگردهای طولی میلگردهایی هستند که در طول فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرند و در ردیف بالای فونداسیون و ردیف پایینی آن گذاشته می شوند. به دست آوردن طول آرماتور برای محاسبه وزن میلگرد های طولی فونداسیون بسیار مهم است. برای انجام دادن این کار به پارامترهایی مانند خم میلگرد و کاور میلگرد نیاز داریم.

به فاصله ای که از قسمت خارجی بتن دارد کاور می گویند این میزان فاصله برای جلوگیری از خوردگی است. مقدار خمی که در دوسر میلگردهای طولی و عرضی ایجاد شده است را خم میلگرد می گویند و این میزان هم برای گیرایی بهتر ایجاد می شود. وقتی که میزان کاور و خم میلگرد را به دست آوردید باید آن را در فرمول قرار دهید.

فرمول محاسبه میلگرد به این صورت است طول کاور را به علاوه طول خم ضرب در ۲ کرده و عدد حاصله را منهای طول کاور ضربدر ۲ می کنید. در این صورت طول میلگرد به دست می آید. در ادامه باید طول میلگرد را ضرب در تعداد میلگرد های استفاده شده در پروژه شود. 

  • نحوه محاسبه تعداد میلگرد عرضی

نحوه محاسبه طول میلگرد عرضی مانند میلگردهای طولی است. برای محاسبه تعداد میلگرد باید ارز محور را ملاک قرار داده

با استفاده از فرمولی که در قسمت قبل اشاره کردیم طول میلگردهای عرضی را محاسبه کنید. بعد از اینکه طول و عرض میلگردها را به دست آوردید باید دو عدد حاصله را بر همدیگر تقسیم کرده تا تعداد میلگرد عرضی به دست آید.

  • نحوه محاسبه تعداد میلگرد های تقویتی

برای این که بتوانید وزن میلگرد های تقویتی را به دست آورید باید طول میلگردهای تقویتی را ضرب در تعداد و وزن میلگرد کنید.

میلگرد تقویتی در فوندانسیون

فونداسیون قسمت زیرین ساختمان بوده که نام دیگر آن پی است. در حقیقت وزن سازه در نهایت به فونداسیون منتقل می شود. به این صورت که وزن حاصل از ساختمان در ابتدا به اسکلت و در نهایت به ستون و در قسمت آخر نیز از طریق فونداسیون به زمین و خاک منتقل می شود. به همین دلیل فونداسیون در ساختمان بسیار مهم بوده و از ساختمان محافظت می کند.

فونداسیون در ساختمان سازی باید به گونه ای طراحی شود تا بتواند وزن ساختمان را تحمل کرده و وزن سازه را به درستی به زمین منتقل کند. فونداسیون باید مقاومت زیادی در برابر نیروهای دینامیکی یا ایستایی که بر ساختمان وارد می شود داشته باشد.

هنگام بروز وقایع طبیعی مانند زلزله بر قسمت زیربنای ساختمان فشار زیادی وارد می شود، لذا برای اینکه بتوانند مقاومت فونداسیون را افزایش دهند و استحکام زیادی به فونداسیون ببخشند از میلگردهایی مانند میلگردهای تقویتی بهره می برند. این میلگردها در قسمت پایین فونداسیون استفاده شده و طبق محاسبات خاصی برش داده می شود.

تقسیم بندی انواع فونداسیون ها

فونداسیون ها به دسته بندی های زیر تقسیم بندی می شوند؛

  • فونداسیون عمیق :

در این فونداسیون ها باید نسبت عمق به عرض از عدد ده بیشتر باشد.

  • فونداسیون سطحی:

این نوع فونداسیون باید در عمق کم ساخته شود عمق مناسب این نوع فونداسیون نزدیک به سطح زمین بوده و نسبت عمق استقرار فونداسیون و عرض آن باید از عدد سه پایین تر باشد.

 

محاسبه سر انگشتی میلگرد فوندانسیون

 

  • فونداسیون نیمه عمیق :

فونداسیون نیمه عمیق همانطور که از نامش پیداست، اگر دارای مشخصات فونداسیون سطحی و عمیق باشد به آن فونداسیون نیمه عمیق می گویند.

برای هر یک از این پی ساختمان میلگرد های متفاوتی استفاده می کنند به همین دلیل قیمت میلگرد استفاده شده در این فونداسیون ها کاملا متفاوت است. لذا قبل از انتخاب باید عوامل گوناگون مانند قیمت را در نظر بگیرید. البته فونداسیون ها از لحاظ شکل و رفتار به صورت های گوناگونی مانند، منفرد و شبکه ای و مرکب، نواری، گسترده دسته بندی می شوند.

فونداسیون های نوع اول دارای جنس بتن مسلح هستند و شیوه اجرای آنها به صورت پله ای یا مدل دیگر است. این نوع فونداسیون ها به صورت تنها و منفرد استفاده می شوند. اما عرض فونداسیون نواری از طولش کم تر است. تغییر شکل خمشی این نوع فونداسیون ها در راستای طول انجام می گیرد.

از ترکیب فونداسیون های منفرد فونداسیون های مرکب به وجود می آیند البته فونداسیون های منفرد در زیر ستون قرار می گیرند. فونداسیون های مرکب از لحاظ تغییر شکل و راستا با فونداسیون های نواری تفاوت زیادی دارند. وقتی پی های فونداسیون مرکب با یکدیگر ترکیب شوند فونداسیون های شبکه ای تولید می شوند.

بعد از این که ابعاد پی مشخص شود فواصل و ابعاد میلگرد را مشخص می کنند، چرا که برای جلوگیری از گسیختگی خمشی یا برشی، طراحی و انتخاب میلگرد ها مهم است. میزان فاصله بین میلگردهای طولی نباید بیشتر از ۳۵ برابر باشد.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد محاسبه سر انگشتی میلگرد فوندانسیون بحث شد. برای محاسبه تعداد میلگرد فرمول های مختلف وجود دارد به عنوان مثال نحوه محاسبه تعداد میلگرد های طولی و نحوه محاسبه تعداد میلگرد عرضی با نحوه محاسبه تعداد میلگرد های تقویتی متفاوت است.

فونداسیون ها در انواع مختلف مانند فونداسیون عمیق و فونداسیون سطحی و فونداسیون نیمه عمیق تقسیم بندی می شود. میلگردهای تقویتی برای افزایش مقاومت و استحکام فونداسیون مورد استفاده قرار گرفته و میلگرد ها معمولاً در قسمت پایینی فونداسیون استفاده می شوند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نحوه محاسبه میلگرد راه پله

نحوه محاسبه طول میلگرد زیگزاگ تیرچه

نحوه محاسبه طول میلگرد انتظار

https://ahanhyper.com//?p=19081

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *