امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]
مجتمع فولاد گیلان

مجتمع فولاد گیلان

مجتمع فولاد گیلان یکی از کارخانه های بزرگ تولید فولاد در شمال کشور می باشد. این کارخانه از لحاظ جغرافیایی در فاز دوم شهرک صنعتی رشت واقع شده است. مجتمع فولاد گیلان در سال 82 با ظرفیت تولید حدود 2.5 میلیون نورد گرم و حدود 500 هزار تن نورد سرد در سال به بهره برداری رسید. از تولیدات این کارخانه امروزه در صنایعی چون تولید خودرو، ریل قطار و صنایع ساختمانی استفاده می شود.

 

مجتمع فولاد گیلان

 

با این توضیح می توان دریافت که فعالیت های کارخانه مذکور در دو دسته تولید نورد گرم و نورد سرد تقسیم می شود. در بخش گرم، این کارخانه دارای دو کوره، 1 استند مقدماتی و همچنین 6 استند فینیشینگ است. با این تجهیزات می توان کلاف های متفاوت با عرض های مختلف را تولید کرد. البته یکی دیگر از تولیدات بخش نورد گرم مجتمع فولاد گیلان، اسلب های گوناگون با ضخامت های متغیر بین 200 تا 250 میلی متر می باشد.

در بخش نورد سرد کارخانه فوق انواع کلاف های اسید شویی شده ارائه می شود که ماده خام سایر کارخانه ها می باشد.

بررسی مجتمع فولاد گیلان:

مجتمع فولاد گیلان خوشبختانه جز کارخانه های موفق در کشور می باشد که بالاترین سطح کیفیت را دارا می باشد. به همین دلیل با تلاش جوانان ایرانی توانسته است تا گواهینامه iso14001 را به عنوان مدیریت حفاظت از محیط زیست دریافت نماید. جالب است که کارخانه فوق در زمینه تولید فولاد، بزرگترین کارخانه در کشور محسوب می شود. هم اکنون بیش از 1200 نفر در این کارخانه فعالیت می نمایند لذا موقعیت های شغلی بسیاری را برای جوانان این خطه فراهم آورده است.

خط تولید نورد گرم در مجتمع فولاد گیلان

بررسی خط تولید نورد گرم:

در مجتمع فولاد گیلان خط تولید نورد گرم؛ دارای مساحتی به میزان شصت هکتار می باشد که تقریبا از این مقدار حدود 32000 متر مربع به ساختمان ها اختصاص داده شده است. طبق آخرین آمار بیان شده توسط مدیران ارشد کارخانه، این خط تولید در سال قادر است تا حدود یک میلیون و ششصد هزار تن ورق گرم را به بازار عرضه دارد.

ضخامت ورق های تولید شده در این کارخانه بسیار متغیر می باشد. به طور متوسط ضخامت آنها بین 2 تا 17 میلی متر متغیر می باشد. از لحاظ عرضی نیز می توان بیان داشت که ورق ها در عرض بین 600 تا 1420 میلی متر تولید می گردند. جالب است که در نظر داشته باشید وزن هر کلافی که در این کارخانه تولید می شود، در حدود 20 تن می باشد.

خط تولید نورد سرد در مجتمع فولاد گیلان

بررسی خط تولید نورد سرد:

زیر بنای تخصیص داده شده به این خط تولید در حدود 25000 متر مربع می باشد. این بخش خود دارای سالن های متعددی می باشد. گفته می شود که این بخش محصولات خود را با توجه به آخرین استاندارد های موجود به بازار عرضه می دارند. ضخامت محصولات مجتمع فولاد گیلان در این بخش حدود 0.17 تا 5 میلی متر بوده و عرض آنها نیز در حدود 600 تا 1650 میلی متر است.

بررسی گالوانیزه تولید شده در مجتمع فولاد گیلان:

یکی دیگر از مواردی که در کارخانه مجتمع فولاد گیلان تولید می شود، ورق های گالوانیزه است. سالن های مربوط به این خط تولید در زمینی به مساحت حدود 6 هکتار بنا نهاده شده اند که مساحتی به اندازه 240 هزار متر مربع را به خود اختصاص می دهند. خط تولید فوق قادر است تا 180 هزار تن ورق فولادی را در سال تولید نماید. این ورق ها در ضخامت مختلف حدود 0.2 تا 2 میلی متر بوده و عرض آنان نیز بین 714 تا 1250 متغیر می باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید که هر کدام از کلاف های آن حدود 15 تن وزن دارند.

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که کشور ایران دارای ذخایر عظیمی در حوزه گاز، زغال سنگ و سنگ آهن می باشد لذا با کمک همت و دانش متخصصین به راحتی می توان از آنها انواع آلیاژهای مختلف را تولید کرد. اما در ادامه به دلیل اینکه برخی از سنگ آهن های کشور برای مقاصد سیاسی به خارج صادر می شوند، گاها کارخانه های تولیدی با تمام ظرفیت خود قادر به فعالیت نمی باشند.

به طور مثال مجتمع فولاد گیلان می تواند در سال حدود 55 میلیون تن فولاد خام تولید نماید اما این مورد در حال حاضر در حدود 30 میلیون تن می باشد. با توجه به اینکه صنعت فولاد یکی از بزرگترین صنعت ها در کشور است لذا وقت گذاشتن بر روی آن و گسترش دادن این حرفه موجب می شود تا ایران در منطقه و به مراتب در جهان جزء کشورهای برتر باشد.

بررسی گالوانیزه تولید شده در مجتمع فولاد گیلان

جمع بندی:

مجتمع فولاد گیلان از جمله کارخانه های جوان و البته بروز در کشور می باشد که با تمام نیرو و قوا در حال حرکت به سمت جلو می باشد. این کارخانه با استفاده از بروزترین تکنولوژی ها محیطی کاملا پویا را در اختیار جوانان این مرز و بوم قرار داده است تا انواع پروژه های ملی را به مرحله اجرا برسانند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

محصولات کارخانه

لوگو آهن هایپر

قیمت تیرآهن

لوگو آهن هایپر

قیمت میلگرد

گالری تصاویر