امروز : دوشنبه 22 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

لوله جدار چاه چیست؛ در مورد این لوله بیشتر بدانیم

لوله ابزاری استوانه ای شکل توخالی است که برای انتقال جریان گاز، آب و دیگر مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. لوله انواع مختلفی دارد که لوله جدار چاه یکی از موارد کاربردی آن است. در این مبحث قصد داریم به بررسی لوله جدار چاه چیست؛ در مورد این لوله بیشتر بدانیم بپردازیم. اگر تمایل دارید با این لوله بیشتر آشنا شوید؛ بهتر است تا انتها ما را همراهی کنید.

آشنایی با لوله جدار چاه

چاه ها وقتی به روش قدیمی ساخته شوند؛ احتمال مشکلات زیادی چون ریزش ناگهانی و تخریب در آن بسیار شایع است. ولی در روش جدید برای استعمال چاه این مشکلات حل شده است و برای برطرف کردن آن از لوله ای به نام لوله جدار چاه استفاده می کنند‌. لوله جدار چاه یک استوانه فلزی یا غیر فلزی است که آن را در دیواره چاه قرار می دهند. با قرار دادن این لوله می توان پمپاژ آب یا استخراج از منابع زیرزمینی مثل نفت و گاز را ساده تر کرد.

این ابزار برای چاه منافع زیادی دارد که مهم ترین آن جلوگیری از ریزش و تخریب آن می باشد. این محصول از مواد متعدد تولید شده ولی اساسی ترین مواد برای ساخت آن فولاد و pvc است. این لوله به دو صورت لوله فلزی شیاردار و لوله صاف و بدون شیار ساخته می شود. این محصول در ابعاد و مشخصات متعددی تولید می شود که بسته به کاربرد باید آن را انتخاب کرد.

لوله جدار چاه

انواع لوله جدار چاه

لوله جدار چاه به طور کلی دو دسته هستند که هر کدام جنس، مزایا و … مخصوص خود را دارند. در زیر به بررسی این دو نوع می پردازیم:

لوله فلزی جدار چاه

این دسته از لوله ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت خیلی زیادی دارند. این محصول از لوله گالوانیزه درست شده و مقاومت کششی خیلی بالا داشته و می توان به راحتی آن را به شکل استوانه درآورد. فرآیند ساخت این محصول بسیار ساده بوده و شکل دهی آن به آسانی انجام می شود‌.

این محصول در مقابل فشارها و ضربات ناگهانی مقاومت بسیار خوبی دارند؛ و با استفاده آن درون چاه می توان آن را در برابر ریزش و دیگر آسیب ها حفاظت کرد. این محصول به دو صورت تولید می شود که به شرح زیر است:

روش اول: در این روش تولید لوله جدار چاه فلزی ورق های نورد گرم یا سرد از خط تولید خارج شده و به شکل استوانه در می آیند. سپس درز موجود در آن جوشکاری شده و تولید لوله مورد نظر تمام می شود.

روش دوم: در دیگر روش تولید لوله ها طوری استوانه ای شکل می شوند که بر روی سطح آن درزهای مارپیچ ایجاد می شود. سپس این درزها با جوشکاری مارپیچ بسته شده و لوله آماده می شود.‌

لوله غیر فلزی جدار چاه

این نوع از لوله جدار چاه با استفاده از pvc ساخته شده و مزایای زیادی دارد‌. وزن این محصول کم بوده و اتصال آن به راحتی امکان پذیر است. مقاومت این لوله در برابر خوردگی و رطوبت خوب بوده و تقریبا عمر طولانی دارد‌. هزینه آن کم بوده و تا نهایتا ۵۰۰ متر می توان از آن استفاده کرد.

انواع لوله جدار چاه

ویژگی لوله جدار چاه

لوله جدار چاه از ویژگی های زیادی برخوردار است که به شرح زیر می باشد:

مهم ترین ویژگی این محصول مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و زنگ زدگی است. ورق های استفاده شده در تولید این لوله استحکام زیادی در برابر اکسید شدن داشته و به زودی زنگ نمی زند‌. همچنین این محصول تقریبا عمر طولانی داشته و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. مقاوم بودن در برابر فرسایش یکی دیگر از ویژگی های این لوله به شمار می رود.

کاربرد لوله جدار چاه

بهتر است بدانید لوله جدار چاه برای کاربردهای متعددی استفاده می شود که در زیر به آن اشاره می کنیم:

زمانی که نیاز به کاهش هزینه ها و افزایش عمر چاه باشد؛ می توان از این محصول استفاده کرد. همچنین در مواردی که باید جلوی ورود خاک، شن و ماسه به داخل آب را گرفت از این محصول استفاده می شود. کاربرد دیگر این لوله ها زمانی است که باید چند لوله در چاه قرار بگیرد تا به طور همزمان آب، گاز و نفت خارج شوند‌.

از این محصول برای منتقل کردن بخار از اعماق زمین به بستر زمین نیز استفاده می شود. خردج نفت و گاز از عمق زمین یکی دیگر از کاربردهای این لوله به شمار می رود. همچنین در مواردی که به نگهداری پسماند هسته ای نیاز است این محصول مورد استفاده قرار می گیرد.

روش نصب لوله جدار چاه درون چاه

روش نصب لوله جدار چاه بدین صورت است که وقتی لوله جدار در چاه قرار گیرد با دیواره اصلی چاه فاصله کمی دارد. این فاصله را باید پر کرد که مهندسان اجرای پروژه برای این کار از روش های مختلفی استفاده کرده و اطراف لوله را پر می کنند. در آخر عملیات سیمان زنی انجام شده و همه چیز تنظیم می شود. لازم به ذکر است که پر کردن اطراف لوله جدار چاه از  چاه در برابر خطراتی چون آسیب های احتمالی و تنش حفاظت می کند.

روش نصب لوله جدار چاه

خرید لوله جدار چاه

شما مخاطبین گرامی جهت خرید لوله جدار چاه می توانید از وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. این محصول در ابعاد و سایزهای مختلفی موجود بوده که هر یک در کاربردهای خاصی استفاده می شود. برخی دیگر از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود؛ می توان به نبشی، پروفیل، تیرآهن و … اشاره کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

لوله جدار چاه چیست؟

لوله جدار چاه یک استوانه فلزی یا غیر فلزی است که در دیواره چاه قرار می گیرد.

انواع لوله جدار چاه کدامند؟

لوله فلزی جدار چاه و لوله غیر فلزی

کاربرد لوله جدار چاه را ذکر کنید؟

موارد استفاده لوله جداره چاه

استفاده در افزایش عمر چاه، استفاده برای جلوگیری از ورود خاک، شن و ماسه به درون آب، انتقال بخار از اعماق زمین به بستر آن، استفاده در موارد نگهداری پسماند هسته ای

https://ahanhyper.com//?p=72296

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *