امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

قالب بندی بتن و نکاتی که باید در مورد آن بدانید

همانطور که می دانید امروزه برای بالا بردن استحکام بنا از بتن استفاده می شود. در این مبحث قصد داریم به بررسی قالب بندی بتن و نکاتی که باید در مورد آن بدانید بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

قالب‌بندی بتن

بهتر است بدانید استفاده از بتن و فرآورده های بتنی برای استحکام سازه استفاده می شود. بتن از سیمان و آب تشکیل شده و چون چسبندگی بالایی دارد؛ در افزایش مقاومت یک سازه تاثیرات خوبی دارد. از موضوعات مهمی که در مورد استفاده از بتن مطرح می‌شود؛ قالب‌ بندی بتن است. یکی از مراحل اجرای اسکت‌هایی که به صورت بتنی برپا می‌شوند؛ را قالب بندی می گویند. قالب ها سازه هایی می باشند که قبل از ریختن بتن ساخته شده و برای شکل گیری و سفت شدن بتن محیطی را فراهم می کنند.

این قالب ها باید کیفیت بالایی داشته باشند؛ زیرا بتن هایی که در سازه ها استفاده می شود در این قالب ها شکل می گیرد. وقتی کیفیت قالب بالا باشد؛ کیفیت بتن حفظ می شود. از مهم ترین عواملی که بر کیفیت قالب بندی اثر می گذارند؛ تجهیزات استفاده شده در قالب بندی است. قالب ها در دو نوع دائم و موقتی می باشند. وقتی از قالب موقت استفاده می شود؛ بعد از اتمام بتن ریزی و سفت شدن آن قالب از اطراف آن برداشته می شود. زمانی که از قالب دائم استفاده می شود؛ قالب در جای خود مانده و بعد از سفت شدن بتن خارج نمی شود.

قالب‌ بندی بتن

انواع سیستم‌های قالب‌بندی بتن

قالب ها از نظر ماده ای که در تولید آن ها استفاده شده به چند نوع تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی انواع قالب ها می پردازیم:

قالب پلیمری: یکی از انواع قالب بندی بتن قالب پلیمری است. این قالب برای ساخت قالب های پلیمری بتن از پلاستیک سخت و یا پلاستیک الیافی استفاده می کند.

قالب چوبی: از دیگر قالب های مورد استفاده در بتن قالب چوبی است. استفاده از این قالب زمان زیادی نیاز دارد. این قالب ها عمر کمی داشته ولی انعطاف پذیری بالایی دارند. از چوب درختان سوزنی شکل مثل کاج و یا چوب روسی برای ساخت این قالب استفاده می شود.

قالب با مصالح بنایی: این قالب ها از مصالح بنایی ساخته شده اند و به صورت دائم برای بتن ریزی استفاده می شوند. معمولا بعد از ریختن بتن این قالب ها را از جای خود جدا نمی کنند. این قالب ها آب بتن را جذب کرده و سبب می شود کیفیت بتن پایین آید. در قالب هایی که از آجر ساخته شده اند اگر تمام سطح آن را با پلاستیک بپوشانید آجر آب بتن را جذب نکرده و کیفیت بتن تغییری نمی کند.

قالب فلزی یا فولادی: بهتر است بدانید قالب فلزی یا فولادی از دیگر انواع قالب بندی بتن ریزی است. این قالب ها از ورق فولادی ساخته می شوند و هر چقدر کیفیت ورق بالا باشد کیفیت قالب نیز بالا می رود. این قالب ها را می توان چند بار استفاده کرد و معمولا در پروژه های بزرگ کاربرد دارد. همچنین عمر بالایی داشته و سرعت اجرای کار را بالا می برند.

انواع سیستم‌های قالب‌بندی بتن

اهداف قالب بندی بتن

با توجه به مبحث قالب بندی بتن و نکاتی که باید در مورد آن بدانید باید ذکر شود؛ قالب بندی بتن با اهداف زیادی انجام می شود که از جمله آن می توان به فرم دهی و شکل دهی بتن اشاره کرد. با استفاده از قالب ها می توان بتن ها را در ابعاد و حجم های مشخص شکل داد. همچنین با انجام قالب بندی بتن می تواند تنش های وارده را تحمل کند. یکی دیگر از اهداف قالب بندی بتن جلوگیری از کاهش رطوبت بتن است.

همچنین برای اینکه یک عایق بندی مناسب انجام شود لازم است قالب بندی صورت گیرد. از دیگر هدف های قالب بندی جلوگیری از جا به جا شدن میلگردها و بقیه قطعات به کار رفته در بتن است. همچنین برای جلوگیری از تنش های مکانیکی و نشت شیره بتن نیاز است که قالب بندی انجام شود.

اهداف قالب بندی بتن

نکات مهم در مورد قالب بندی بتن

با توجه به مبحث قالب بندی بتن و نکاتی که باید در مورد آن بدانید باید ذکر شود قبل از نصب قالب ها باید موادی بر روی سطح آن مالیده شود که به این مواد رهاساز گفته می شود. روغن هایی چون روغن سوخته در تعویض روغنی ها یا گازوئیل ها از مواد رهاساز هستند. این مواد باید به صورت یک لایه نازک و یکنواخت بر سطح قالب مالیده شود و توجه کنید که هرگز آرماتورها به این مواد آلوده نشوند. بعد از این کار قالب ها را در جای خود گذاشته و با پین و گوه آن ها را به هم وصل کرد.

قطعات باید طوری بر روی قالب قرار گیرند که شیره بتن هدر نرود. از دیگر نکاتی که در بتن ریزی باید به آن توجه شود؛ شاقول بودن قالب ها قبل و بعد از ریختن بتن است. برای این موضوع از پشت بند استفاده می شود زیرا از کج شدن قالب ها جلوگیری می کند. برای اجرای ستون از قالب هایی در عرض ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر و طول ۱.۵ تا ۲ متر استفاده می شود. این قالب ها به صورت مستطیل و یا مربع هستند. قالب هایی که برای کنج استفاده می شوند در اندازه های ۱۰*۱۰ و ۵*۵ و ۵*۱۰ سانتی متر است.

در قالب بندی بتن حتما به این نکته نیز توجه کنید که بتن باید تنش های موثر را تحمل کند تا قالب برداشته شود و تغییر شکل آن زیاد نباشد. در زمان برداشتن قالب نبابد بتن صدمه ببیند و حتما باید به این نکته نیز توجه شود. نکته دیگری که حائز اهمیت می باشد؛ این است که در زمان برداشتن پایه های اطمینان آن را به آرامی برداشته تا ضربه و فشاری صورت نگیرد. لازم به ذکر است که برداشتن بار از پایه اطمینان باید به صورتی باشد که هر زمان بتوان این کار را قطع کرد.

نکات قالب بندی بتن

آشنایی با فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی می باشد. برخی از این محصولات می توان به میلگرد، ناودانی، نبشی، تیرآهن، ورق استیل و … اشاره کرد. این محصولات توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید و روانه بازار شده اند. شما مخاطبان گرامی از سراسر ایران جهت سفارش این محصولات می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

قالب بندی بتن چیست؟

قالب ها سازه هایی هستند که قبل از ریختن بتن ساخته شده و برای شکل دهی و سفت شدن بتن استفاده می شوند.

انواع قالب بندی بتن کدامند؟

قالب پلیمری، قالب چوبی، قالب با مصالح بنایی، قالب فلزی

اهداف قالب بندی بتن را ذکر کنید؟

فرم دهی و شکل دهی بتن در ابعاد مختلف، تحمل تنش های وارده به بتن، جلوگیری از کاهش رطوبت بتن، عایق بندی مناسب، جلوگیری از جا به جا شدن میلگردها و قطعات دیگر

https://ahanhyper.com//?p=72156

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *