امروز : جمعه 29 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد نسوز چیست و انواع آن کدام است ؟

افرادی که علاقه مند به استفاده از فولاد در صنایع خود هستند، معمولا می خواهند بدانند که فولاد چندین نوع دارد و مناسب ترین نوع برای آن ها کدام است. فولاد نسوز در اشکال مختلفی تولید می شود که از جمله آن ها می توان به میلگرد، ورق، لوله و همچنین توری نسوز اشاره کرد. این فولادها معمولا از جنس آهن، کربن و عناصر دیگری هستند که به صورت آلیاژ مورد استفاده قرار می گیرند.

آنچه که باید بدانید این است که این نوع از فولاد به عنوان محصول صنعتی از شاخه استنلس استیل شناخته شده است. این فولاد به دلیل داشتن عناصر مختلف مانند کروم و نیکل در آلیاژ خود به عنوان یکی از بهترین ها شناخته شده است که در برابر خوردگی و حرارت بسیار مقاوم است. خانواده فولادهای نسوز و همچنین ضد زنگ، در واقع ساختار و ویژگی هایی دارند که این نوع فولاد را نیز در بر می گیرد.

یکی دیگر از نکاتی که باید در مورد فولاد نسوز بدانید این است که استحکام سایشی آن نیز بسیار بالاست. اگر شما بخواهید به فولاد خاصیت نسوز بودن بدهید، باید حداقل چهار درصد کروم به آن اضافه کنید. اگر بخواهید ضد زنگ بودن نیز به آن اضافه شود حداقل نیازمند 11 درصد کروم است.

انواع مختلف فولاد نسوز

فولاد نسوز به طور کلی به چهار نوع تقسیم بندی می شود. نوع اول آن فولاد آستنیتی است. این نوع فولاد نسبت به بقیه انواع فولادهای نسوز دارای نیکل بالاتری است و ویژگی های مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به انعطاف پذیری، استحکام کششی بسیار بالا و همچنین خاصیت مقاومت خوردگی اشاره کرد.

این نوع فولاد گریدهای بین 200 الی 300 را شامل می شود و البته که استحکام حرارتی آن نیز به نسبت سری های دیگر بسیار بالاست و در درجه حرارت های بالای 450 درجه سانتی گراد قرار دارد.

فولاد مارتنزیتی

این نوع فولاد نسوز هم شامل سری 400 است که کروم در آن به عنوان عنصر اصلی شناخته شده است. آنچه که باید بدانید این است که این نوع از فولاد نسوز در همه دماها به صورت مغناطیسی عمل خواهد کرد و دارای خصوصیات های بسیاری است که از جمله آنها می توان به مقاومت سایشی، خراش و همچنین شکل دهی خوب آن ها اشاره کرد.

البته که در دماهای بالا این نوع فولاد نمی تواند مانند فولاد نسوز آستنیتی مقاومت نشان دهد اما باز هم به عنوان بهترین های فولاد نسوز شناخته شده است.

فولاد فریتی

این نوع از فولاد نیز بعضی از گریدهای 400 را دارا هستند که بسیار برای استفاده در دماهای بالا مناسب می باشند. همچنین به مقاومت خوردگی نیز معروف هستند. این ویژگی در این نوع از فولاد به دلیل تعادلی است که بین مقدار کروم و کربن ایجاد شده است.

همچنین فاز آستنیتی در دماهای بالا توانایی رشد نداشته است که همین هم باعث شده است که این فولاد برای استفاده هایی با دمای بالا یک انتخاب عالی باشد.

فولاد سخت رسوبی

این نوع از فولاد نسوز خود شامل سه زیرگروه است. سختی رسوبی آستنیتی اولین نوع آن است. نیمه آستنیتی و مارتنزیتی یا مارجینگ نیز به عنوان گروه دوم و سوم شناخته شده اند. تفاوتی که این سه گروه با هم دارند در ساختار و همچنین خواص آن هاست.

گریدهای مختلف سختی که در آن ها وجود دارد می تواند متفاوت باشد. در بین این سه نوع، اولین دارای کمترین مقاومت حرارتی است. البته این مقاومت حرارتی با توجه به دمای محیط اندازه گیری شده است. گروه دوم اما مقاومت بهتری نسبت به دما دارند.

کاربرد فولاد نسوز

بررسی گریدهای مختلف در فولاد نسوز

  • آنچه که باید بدانید این است که گریدهای مختلفی که در این فولادها وجود دارد با توجه به ترکیباتی که در آن ها وجود دارد خواص متفاوتی دارند.
  • گرید 309 هم خانوادگی با دمای ذوب 1400 تا 1455 هستند که در گروه فولاد های آستنیتی که کروم و نیکل دارند قرار خواهند گرفت. براساس ترکیب هایی که در این بخش وجود دارد می توان اینطور گفت که بالاترین درصد کروم در واقع متعلق به این گروه است.
  • گرید 310 نیز دارای همین دمای ذوب هستند. البته این نوع از گرید فولاد نسوز را عمدتا برا کاربردهایی مانند استفاده با گازهای گوگرد دار به شمار می آورند. البته که این نوع از فولاد دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر پوسته شدن هستند.
  • گرید 314 اما به نسبت سایرین از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار است. در این نوع از فولاد، معمولا گفته می شود که درصد کربن، کروم و سایر موارد به صورت متفاوت از سایر گرید هاست.

سخن آخر!

آنچه که در تلاش بودیم در این بخش برای شما توضیح دهیم، ویژگی هایی از فولاد نسوز و انواع مختلف آن بوده است که به افراد علاقه مند کمک می کند بتوانند انتخاب خود را آسان تر انجام دهند. البته باید بدانید که این محصول صنعتی به صورت ورقه ای، لوله ای، میله ای و همچنین توری خواهد بود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

ورق فولادی نسوز چیست و چه مشخصات و کاربردهایی دارد؟

فولاد نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

 

https://ahanhyper.com//?p=7639

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *