امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد ضد زنگ استنلس استیل

استنلس استیل نوعی فولاد آلیاژی می باشد که درصد عناصر کروم و نیکل بیشتر از بقیه عناصر تشکیل دهنده می باشد. پایه اصلی این فولاد آهن است. در این مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم فولاد ضد زنگ استنلس استیل را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

فولاد استیل چیست؟

فولادهای ضد زنگ در برابر خوردگی مقاومت بسیار خوبی دارند و به دلیل وجود لایه غیر فعال بر روی سطح این فولادها با ماده زیرین پیوند خورده است که باعث می‌شود ماده با محیط اطراف تماس نداشته باشد و از زنگ زدگی این محصول جلوگیری می کند.

 جهت پایدار ماندن این لایه غیرفعال لازم می باشد که حداقل درصد کروم در این فولاد ۱۰/۵ درصد باشد. حدود ۴۰ درصد از کروم باعث می شود که حتی اگر خراشی بر روی سطح فولاد ایجاد شود و این لایه از بین برود فولاد می تواند خودش را ترمیم کند. بهتر است بدانید به مقاومت فولادهای زنگ نزن در برابر خوردگی باعث شده این محصول بسیار مورد توجه قرار بگیرد که با افزایش میزان کروم مقاومت این فولاد نیز بیشتر می‌شود.

 

فولاد ضد زنگ استنلس استیل

 

 توجه داشته باشید که افزودن عنصر مولیبدن به آلیاژ فولادهای ضد زنگ باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی این محصول در مقابل اسیدهای کاهنده محلول های کلرایدی می شود. به دلیل نیاز به نگهداری و درخشش بالا و همچنین مقاومت فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی و زنگ زدگی این محصول را به ماده ای ایده آل برای اکثر کاربردهایی نیاز به استحکام و مقاومت در برابر خوردگی بالا دارند تبدیل کرده است.

 فلزهای زنگ نزن به صورت ورق، لوله، سیم و صفحه ساخته می‌شوند و در تجهیزات صنعتی مصالح ساختمانی و وسایل آشپزخانه و…. مورد استفاده قرار می گیرند. اما بهتر است بدانید در آشپزخانه های تجاری و صنعتی به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و راحتی تمیز کردن و استریل نمودن با بخار عدم نیاز به پوشش دادن سطحی استفاده از فولاد زنگ ‌نزن را متداول کرده است.

انواع فولادهای ضد زنگ استنلس استیل

انواع فولادهای ضدزنگ بر اساس میزان اجزای آلیاژی عبارتند از:

  1. فولاد های آستنیتیک
  2. فولاد های فریتیک
  3. فولاد های مارتنزیتیک
  4. فولاد های داپلکس

 

انواع فولادهای ضد زنگ استنلس استیل

 

فولاد ضد زنگ آستنیتی

 این فولاد نیز مانند انواع دیگر فولادهای آلیاژی از آهن، کربن و دیگر عناصر می باشد که در دو سری ۲۰۰ و ۳۰۰دسته بندی می شوند. درصد نیکل معمولاً بین دو تا ۲۰ درصد و درصد کروم آن نیز حدود آهن های ۱۶ تا ۳۰ درصد جهت بالا بردن کیفیت سطح، شکل پذیری، افزایش مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر سایش به این فولاد اضافه می‌کنند.

فولاد ضد زنگ آستنیتی دلیل قابلیت جوشکاری مطلوب و شکل پذیری و همچنین مقاومت در برابر خوردگی از پرطرفدارترین فولاد ضد زنگ در سطح جهان محسوب می‌شود.

فولاد ضد زنگ فریتیک

فولاد ضد زنگ فریتیک به دلیل مقاومت متوسط در برابر خوردگی و ویژگی ساخت و تولید ضعیف محسوب می شوند و با عملیات حرارتی نیز سخت نمی شوند به همین دلیل در حال آنیل شده استفاده می‌شوند. بهتر است بدانید عنصر اصلی این فولاد کروم می باشد حدود ۰/۱۵ درصد و مقادیر کمی نیز از کربن و فلزات آلیاژی مانند مولیبدن و آلومینیوم یا تیتانیوم هستند. توجه داشته باشید که این فولاد مغناطیسی و بسیار سخت و قوی است و معمولاً با نورد سرد می توان استحکام این محصول را افزایش داد.

فولاد ضد زنگ داپلکس

فولاد داپلکس دارای ترکیبی مساوی از فولاد آستنیتی و فریتی و حاوی عناصر شیمیایی مانند کروم، مولیبدن، نیتروژن و تنگستن می باشد. مقاومت بسیار بالای این فولاد در برابر ترک های ناشی از خوردگی سبب افزایش قابلیت جوشکاری و استحکام آن می شود. بهتر است بدانید زیرساخت دوفازی فولاد ضدزنگ داپلکس مقاومت بالای آن می باشد.

فولاد ضد زنگ مارتنزیتیک

سرد کردن فولاد آستنیتی باعث به وجود آمدن استحاله مارتنزیتی وتشکیل مارتنزیت در فولاد می‌شود که به صورت پر کربن و کم کربن ساخته می‌شود. درصد کربن در این فولاد ببین ۰/۳ تا ۱/۲ درصد می باشد. بهتر است بدانید سرعت سرمایشی بالا در این محصول باعث سختی و استحکام بالای آن می شود.

فولاد ضد زنگ رسوب سخت شونده

فولاد رسوب سخت شونده از نوع مارتنزیتی کم کربن است که شامل نیکل و مس می باشد و با عملیات پیرسازی و همچنین رسوبات بسیار ریز غنی شده با مس سخت می شوند. بهتر است بدانید این فلز به دلیل ترکیبی از خواص مکانیکی بالایی که دارد در برابر خوردگی خوب در صنایع دریایی و هوافضا و صنایع پتروشیمی ،شیمیایی، هسته‌ای و صنایع غذایی به طور گسترده به کار برده می‌شود.

کاربرد فولاد ضد زنگ استنلس استیل

فولاد ضد زنگ استنلس استیل به دلیل مقاومت بالا و ضد زنگ بودن در صنایع مختلف کاربرد دارند. در ادامه برخی از این کاربردها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 از فولادهای ضدزنگ برای ساخت آسمان خراش ها، بناهای تاریخی و حتی وسایل آشپزخانه استفاده می‌شود. همچنین این محصول در تجهیزات سبک وزن حمل و نقل، تجهیزات پزشکی و داروسازی، قطعات کوره و مبدل های حرارتی ، اتصالات سازه‌های جوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر کاربردهای فولاد ضد زنگ می توان به ساخت تجهیزات تولید مواد غذایی، مخازن ذخیره سازی مایعات خورنده، ساخت لوله ها و مخازن تحت فشار ،ظروف آشپزی و معماری اشاره کرد. در ساخت واگن های مترو، کابینت، نقاله تسمه ای، ظرفشویی، ترمز خودرو، بدنه تریلر،  قطعات بدنه هواپیما و صنایعی همچون کاغذ ، خمیر کاغذ ، نفت و گاز و مهندسی شیمی نیز از فولادهای ضد زنگ استفاده می‌شود.

 

کاربرد فولاد ضد زنگ استنلس استیل

 

مزایای فولاد ضد زنگ استنلس استیل

فولاد ضد زنگ استنلس استیل نیز مانند دیگر فولاد ها دارای مزایای متعددی می باشد. یکی از مزایای فولاد ضد زنگ مقاومت در مقابل اکسیداسیون می باشد. از دیگر مزایای این فلز تحمل فشار بالا می باشد که آن را در ساخت ظروف ذخیره سازی ضروری می‌کند. توانایی قرار گرفتن استیل در شرایط مرطوب برای مدتی بسیار طولانی این فلز را به ماده ای ایده آل برای آشپزخانه ها تبدیل کرده است.

 استیل به دلیل سختی و مقاومت در برابر اکسیداسیون باعث ضروریت استفاده این فلز ضد زنگ در صنعت جراحی شده است. زیرا تجهیزات پزشکی باید کاملا عاری از زنگ زدگی باشد تا بیماران به راحتی از آن استفاده کنند. نقطه ذوب بسیار بالای استنلس استیل نیز از مزایای این فلز محسوب می‌شود و در زمینه های ساخت و ساز و ماشین سازی بسیار ارزشمند می باشد.

فروشگاه آنلاین آهن هایپر ارائه دهنده انواع فولاد و ورق و… می باشد. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید جهت تهیه فولاد ضدزنگ استنلس استیل و دیگر محصولات فولادی به سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه کنند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر مربوط به محصول مورد نظر خود با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

کدام ضد زنگ بهتر است؟

https://ahanhyper.com//?p=23380

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *