امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولادهای ضد سایش

 از شما بازدیدکنندگان عزیز دعوت می شود؛ برای آشنایی بیشتر با مبحث فولادهای ضد سایش، انواع، کاربرد و … مطالب زیر را مطالعه فرمایید.

معرفی فولادهای ضد سایش

 وقتی سطوحی طی یک دوره زمانی با هم در تماس باشند؛ سایش رخ می دهد. برای ساییدگی شدید و نیمه شدید از فولادهای ضد سایش استفاده می شود. بعضی از سایش ها مثل عملیات سندپلاست شن و ماسه، انفجار و سنگ زنی عمدی می باشند.  اگر ناخواسته و بدون آگاهی سایش اتفاق بیفتد؛ منجر به خرابی قطعات می شود. مقاومت فولادهای ضد سایش ۴ برابر فولاد های دیگر است.

استفاده از مصالح و مواد مناسب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به طور کلی تمامی فولادها از مقاومت عالی برخوردارند. انواع متفاوتی از فولاد هستند که در برابر سایش مقاوم بوده و به همین منظور استفاده می شود؛ به همین خاطر به این نوع از فولادها، فولادهای ضد سایش می گویند.

انواع فولادهای ضد سایش

بهتر است بدانید فولادهای ضد سایش به طور کلی به سه دسته تقسیم بدی می شود که عبارتند از:

  • سایش ناشی از سنگ زنی کشویی یا خراشیدن
  • سایش زیاد ناشی از انفجار، ضربه و خراشیدن
  • سایش زیاد ناشی از خردشدن شدید یا فشرده سازی

 

انواع فولادهای ضد سایش

 

کاربرد فولادهای ضد سایش

فولادهای ضد سایش از جمله انواع فولادها می باشد که در کاربردها و مکان های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از کاربردهای این نوع فولاد عبارتند از:

  • استفاده در تجهیزات معدن
  • استفاده جهت اتصالات ساختمانی
  • استفاده در اجزای بیل مکانیکی
  • استفاده در بدنه واگن های برقی
  • و …

ترکیبات فولادهای ضد سایش

موادی که برای ساخت فولاد استفاده می شود؛ تاثیر مستقیمی بر روی محصول نهایی دارد. ترکیبات فولادهای ضدسایش به روشی است که آن را نسبت به بقیه فولادها مقاوم تر می کند. در این نوع فولاد عناصری چون کروم، منگنز، کربن، سیلیسیم، گوگرد و … مورد استفاده قرار می گیرد. عملیات حرارتی نیز مقاومت فولاد در برابر سایش را بالا می برد.

روش ساخت فولادهای ضد سایش

بهتر است بدانید فولادهای ضد سایش همانند بقیه فولاد ها از کربن، سنگ آهن و عناصر آلیاژی دیگر ساخته شده است. سنگ آهن در کوره ذوب شده و مواد ناخالص آن از بین می رود. در حین این عملیات عناصر آلیاژی دیگر و کربن به مواد اضافه می شوند. این نوع فولاد کروم، منگنز و مقدار اضافی کربن دارد.

در این مرحله موادی که از اکسیداسیون فولاد جلوگیری می کند؛ به مواد مذاب اضافه می شود. سپس به سمت عملیات حرارتی روانه شده و آماده برش می شود.  مقادیر اضافی کربن و عناصر دیگر باعث می‌شود فولاد کمتر در معرض سایش قرار گیرد.

میزان سختی فولادهای ضد سایش

میزان سختی فولاد به دو شرط اصلی بستگی دارد. اولین عامل سرعت و شدت ضرباتی است که به فولاد وارد شده است. هرچه ضربات بیشتر و پر قدرت تر باشد؛ سختی فولاد بیشتر می شود. دومین عامل میزان کربن موجود در فولاد است؛ هر چه میزان کربن در فولاد زیادتر باشد فولاد زودتر سخت و محکم می شود.

نمونه هایی از فولاد های ضدسایش

گریدهای فولادی ۴۰۰، ۴۵۰ و ۵۰۰ از فولادهای مقاوم در برابر سایش هستند. برای اجزایی که در معرض سایش قرار دارند؛ بسیار مناسب است. از ورق های ضد سایش معروف می توان ورق ۴۵ ck اشاره کرد که نوع کاربردی است.

عملیات حرارتی فولادهای ضد سایش

 این فولادها دارای ریز ساختار آستنیتی دانه ریز همگن هستند. عملیات حرارتی شامل فرآیند آنیل محلولی و فرآیند کوئنچ در آب است. فولادهای ضد سایش پس از خارج شدن از کوره بلافاصله کوئنچ می شوند. کوئنچ به منظور سرد کردن سریع قطعه در آب یا روغن می باشد. سرعت سرد کردن باید با سرعت بالا باشد تا از تشکیل کاربید ها جلوگیری شود. شکل ریز ساختار استیل مقاوم به سایش نشان‌دهنده کوئنچ شدن آن است.

ماشینکاری فولادهای ضد سایش

به علت مقاومت بالا در برابر ساییدگی ماشینکاری این فولادها مشکل است. برای انجام ماشین کاری نیاز به ابزاری با زاویه ترانس منفی است. سطوح کم و عمق بالا بهترین نتیجه را در برشکاری ارائه می دهند.

 

مزایای فولادهای ضد سایش

 

مزایای فولادهای ضد سایش

 بهتر است بدانید فولادهای ضد سایش از مزایا و ویژگی های بسیاری برخوردار می باشد. به همین خاطر در قسمت های خاصی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مزایای این نوع فولاد عبارتند از :

  • شکل پذیری بیشتر
  • مقاوم در برابر هوا
  • مقاوم در برابر ساییدگی
  • دارای سختی بالا

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. شما خریداران عزیز جهت خرید میلگرد، خرید تیرآهن و انواع ورق ابعادی و دیگر مقاطع فولادی می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد عبارتند از: انواع تیرآهن همچون از تیرآهن ۱۲، تیراهن ۱۴، آهن ۱۶، اهن 18، تیر اهن ۲۰ الی تیرآهن 30 همچنین ورق استیل، ورق گالوانیزه و … تمامی این مقاطع در سایز ها و انواع مختلفی موجود است که با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسبی را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. در هر مرحله از خرید که نیاز به مشاوره داشته باشید کافیست با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

بهترین فولاد ضد سایش 

کاربرد فولاد سردکار

https://ahanhyper.com//?p=34955

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *