امروز : سه‌شنبه 16 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فلزات مغناطیسی؛ کدام فلزات مغناطیسی هستند

استفاده از آهنربا به تمدن های باستانی ۲۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. برای اولین بار در قرن ۱۲ و ۱۳ میلادی از قطب نمای مغناطیسی برای ناوبری در چین و اروپا استفاده می شد. امروزه در هر دستگاهی که فکر کنید؛ از آهنربا استفاده می شود. برخی از کاربردهای آن می توان به بلندگو های تلفن همراه، موتورهای برقی، ماشین لباسشویی و دستگاه تهویه مطبوع و …  اشاره کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی فلزات مغناطیسی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

انواع فلزات مغناطیسی

بهتر است بدانید فلزات مغناطیسی در انواع مختلفی در بازار موجود می باشند و که هر یک دارای ویژگی ها مزایا و کاربردهای خاصی می باشد. برخی از مهمترین این فلزات عبارتند از:

  • آهن
  • نیکل
  • کبالت
  • برخی از عناصر خاکی کمیاب
  • انواع فلزات مغناطیسی

آهن

آهن از جمله فلزات مغناطیسی می باشد. در واقع می توان گفت قوی ترین فلز فرومغناطیسی است که هسته زمین را تشکیل می دهد و به این صورت خواص مغناطیسی را در زمین می گستراند. این دلیل بسیار خوبی است که زمین به خودی خود همواره همانند آهنربا عمل می‌کند. آهن در سطح اتم ساختار کریستالی آن نیز نقش بسیار مهمی را به همراه خواهند داشت. ساختارهای کریستالی در این فلز باعث خواص مختلف خواهد شد. در ساختار مکعبی آلفای متمرکز در هسته خود به صورت فرومغناطیسی نمایان می شود. در این حال در ساختار گاما متمرکز در سطح خود نشان می دهد و در ساختار بتا اف آی مغناطیسی از خود نشان خواهد داد.

نیکل

از دیگر فلزات مغناطیسی که دارای خواص فرو مغناطیسی است؛ می‌توان به نیکل اشاره کرد. ترکیبات نیکل همانند آهن در هسته زمین موجود می باشد. بهتر است بدانید در قدیم جهت ساخت و ضرب سکه از عنصر نیکل استفاده می‌کردند. در باتری ها، ابزار آشپزخانه، تلفن‌ها، سیستم حمل و نقل، جواهرسازی و … نیکل کاربردهای بسیاری به همراه دارد. مقدار زیادی از عنصر نیکل جهت ساخت فولاد ضد زنگ مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید عنصر نیکل با توجه به خاصیت مغناطیسی از جمله انواع آهنرباهای آلنیکو می باشد. این نوع آهنربا دارای ترکیب آلومینیوم، نیکل و کبالت می باشد که نسبت به آهن ربا های خاکی کمیاب بسیار قوی تر عمل خواهند کرد.

کبالت

کبالت از جمله فلزات مغناطیسی می باشد که دارای خواص مغناطیسی بوده و در کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید کبالت در ساخت آهنربا های نرم و سخت مورد استفاده قرار می گیرد. آهنرباهای نرم در ساختمان استفاده می شود و نسبت به دیگر عناصر نرم مزیت های بسیاری را به همراه دارد. بهتر است بدانید کبالت و آلیاژهای آن جهت ساخت صفحات سخت، توربین های بادی، دستگاه‌های ام‌ آر ‌آی، موتورها، محرک ها و سنسورها مورد استفاده قرار می گیرد.

کبالت

فولاد

با توجه به اینکه فولاد از آهن گرفته شده است؛ از خواص فرومغناطیسی آهن برخوردار است و بیشتر فولاد ها به آهنربا می چسبند. در صورت لازم از فولاد در ساخت آهنربای دائمی می توان استفاده کرد.

فولاد ضد زنگ

برخی از فولادهای ضد زنگ دارای خاصیت مغناطیسی می باشند و برخی دیگر فاقد این خاصیت هستند. این نوع فولاد دارای حداقل ۱۰.۵ درصد کربن می‌باشد که به فولاد ضد زنگ تبدیل می‌شود. به خاطر تنوع در ساختار شیمیایی فولاد انواع زیادی از فولاد ضد زنگ در دنیا موجود می باشند. به عنوان مثال می توان ذکر کرد که فریتیک و مارتنیک فولادهای می باشند که به خاطر ساختار آهنی و مولکولی جزوه فولادهای ضد زنگ قرار دارند.

فلزات خاکی کمیاب

علاوه بر این فلزات مغناطیسی که ذکر کردیم و خیلی دیگر از عناصر خاکی کمیاب از خواص فرومغناطیسی برخوردار است. به عنوان مثال می‌توان به گادولینیوم، نیودیم، ساماریوم و … اشاره کرد. بهتر است بدانید آهنربا های زیادی با خواص و ویژگی های گوناگون وجود دارند که با آهن و نیکل و کبالت ترکیب خواهد شد. هر یک از این آهنرباها از ویژگی ها و کاربردهای خاصی برخوردار می باشد.

فلزات خاکی کمیاب

معمولاً این فلزات مغناطیسی در گروه های آهنربای دائمی، الکترومغناطیسی، آهن ربا نئودیمیم قرار دارند. در ادامه به شرح هر یک می پردازیم.

آهنربای دائمی

هر زمان از آهنربا بحث می‌شود؛ بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آهنربا دائمی می باشد. یک میدان مغناطیسی ایجاد کرده و به اشیا از مواد مغناطیسی سخت شده و در طولانی مدت دارای خاصیت مغناطیسی بوده و مغناطیسی می شود و دسته دیگر از مواد مغناطیسی نرم تولید می‌شود. نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که فلزات مغناطیسی نرم توانایی مغناطیسی شدن را دارند؛ به سرعت خاصیت مغناطیسی از دست خواهند داد. انواع متداول فلزات مغناطیسی آلیاژهای آهن، سیلیکون و آلیاژهای نیکل می باشد که این مواد به طور معمول در الکتریکی به عنوان مثال در ترانسفورماتور و محافظ مغناطیسی مورد استفاده قرار می گیرد. آلیاژهای متفاوتی در آهنربا دائمی وجود دارد که عبارتند از:

آلیاژ آلنیکو: آلیاژ آلنیکو که در آهنربای دائمی موجود می باشد؛ ارسال قوی ایجاد خواهد کرد. از این آلیاژ ها در مصارف صنعتی بسیار استفاده می شود. در موتور های الکتریکی بزرگ میکروفون، بلندگو، گیتار برقی برخی از از کاربرد های این آلیاژ محسوب می شوند.

فریت: فریت یک ترکیب سرامیکی می باشد که از اکسید آهن و سایر عناصر فلزی تشکیل شده است. از فریت ها در آهن ربا یخچال و موتورهای الکتریکی کوچک بهره‌مند می‌شوند.

الکترومغناطیسی

آهنربای الکترومغناطیسی جهت کار به برق نیازمند است که بیشتر در موتورهای الکتریکی و ژنراتور ها مورد استفاده قرار می گیرند. در موتورهای الکتریکی جریان الکتریکی یک میدان مغناطیسی ایجاد کرده که باعث می شود تا موتور حرکت کند. در ژنراتورها یک نیروی خارجی همچون باد، جریان آب یا بخار مجموعه‌ای از آهنربا را به دور یک سیم پیچ خورده حرکت خواهد داد. به این صورت جریان الکتریکی تولید می شود. بهتر است بدانید از این نوع آهنربا معمولاً در ساخت ماشین آلات سنگین همچون جرثقیل ها برای برداشتن اشیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. آهنربا های الکتریکی معمولا به صورت صفحه گرد می باشند که در انتهای جرثقیل تعبیه خواهد شد.

آهنربا نئودیمیوم

بهتر است بدانید نئودیمیوم یک عنصر شیمیایی از که به عنوان عنصر خاکی کمیاب شناخته خواهد شد. این نوع آهنربا به خصوص در برف پاکن های جلوی اتومبیل، درایوهای دیسک سخت، اتصال دهنده های مغناطیسی و همچنین توربین های بادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آهنربا نئودیمیوم

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی و فلزات می باشد. شما مخاطبین گرامی برای تهیه محصولات فولادی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. برخی از پرفروش ترین و پرکاربردترین این محصولات فولادی می توان به ناودانی و نبشی، پروفیل، میلگرد، تیرآهن، ورق استیل و … اشاره کرد. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید؛ کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید و مشاوره های لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع فلزات مغناطیسی کدامند؟

آهن، نیکل، کبالت، فولاد ضد زنگ، برخی از عناصر خاکی کمیاب

از آهنربای الکترومغناطیسی در چه مواردی استفاده می شود؟

از آهنربای الکترومغناطیسی جهت ساخت ماشین آلات سنگین همچون برخی جرثقیل ها برای برداشتن اشیا مورد استفاده قرار می گیرد.

از آهنربای نئودیمیوم در چه مواردی استفاده خواهد شد؟

از این آهنربا در برف پاک کن های جلوی اتومبیل، درایو های دیسک سخت، اتصال دهنده های مغناطیسی و همچنین توربین های بادی استفاده خواهد شد.

https://ahanhyper.com//?p=72049

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *