امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

فرایند خمکاری پروفیل و روش های انجام آن

 قوطی پروفیل و لوله مواد اولیه بسیار پرکاربرد در حوزه ساخت و ساز شناخته می شوند که امروزه در طراحی سازه های ساختمانی معمولاً برای این که در پایان کار شما با شکل قابل قبول تر و زیباتری روبرو شوید از روش خمکاری استفاده می کنند.این گونه است که شما با انواع و اقسام شکل های متفاوت انواع پروفیل در سایز های گوناگون روبه رو می شوید که البته جنس و سایز هرکدام مختلف است و به همین دلیل کاربرد آنها به مراتب بسیار بالا است.

برای خمکاری انواع گوناگون لوله، پروفیل و حتی میلگردها باید در ابتدای کار به محاسبه طول اولیه و شعاع انحنا تخمین زده توجه کنید و به همین خاطر، از فرمولهای خاصی در این بین استفاده می کنند. ما قصد داریم در این مقاله شما را با فرایند خمکاری پروفیل و روش های انجام آن به صورت مختصر و مفید آشنا کنیم.

خمکاری فلزات چیست؟

فرایند خمکاری پروفیل و روش های انجام آن را اگر بخواهیم شرح دهیم، در ابتدا قرار باید بدانید که برای تولید قوطی پروفیل فولادی از جوشکاری، برش مونتاژ روی فلز پایه استفاده می‌شود که معمولاً برای زیبا تر شدن فلز این فرایند انجام می پذیرد.

 

خمکاری فلزات چیست؟

 

 معمولاً از انحنا برای آسان تر شدن کار با کمک ابزار آلات می توان استفاده کرد. خمکاری انواع لوله و پروفیل فولادی معمولاً از دو روش دستی و ماشینی تبعیت می کند. جنس و ضخامت محصول نقش بسیار مهمی در میزان خمیدگی و مقاومت فولاد در برابر خم شدن از خود نشان می دهد.

خمکاری به روش دستی

با خمکاری با روش دستی پروفیل شما می توانید انواع قوطی پروفیل را با استفاده از نیروی مکانیکی در نظر بگیرید. انواع قالب چکش پروفیل، آچار های اف شکل و ابزارآلات دستی پروفیل را در این روش می توان مورد استفاده و کاربرد قرار داد.

 معمولاً آچارهای اف شکل با اعمال نیروی مکانیکی به چکشی شدن پروفیل نیز کمک می کند. لوله و پروفیل با حرارت خود از دیگر روش‌های کاربردی است که نباید آن را نادیده گرفت. معمولاً در فرایند خمکاری پروفیل و روش های انجام آن قطعات فولادی با ضخامت بالاتری در روش دستی مورد استفاده قرار می گیرند.

البته می توان از حرارت دهی که به آن خمکاری به شیوه گرم هم گفته می شود حتی استفاده نمود. در این حالت، قوطی پروفیل را با شعاع تحت حرارت و به صورت مرحله ای و به صورت متوالی برای عملیات خم کاری می توان در نظر گرفت.

 در این روش بین میله نگهدارنده و قالب پروفیل را قرار می‌دهند تا بخش موردنظر حرارت لازم را به خود بگیرد. البته ناگفته نماند که که برای اعمال حرارت و خم کردن قطعه پروفیل را به صورت لبه ای در داخل قالب جای می دهند. عملیات تابگیری نیز هرگونه نقص ظاهری را به صورت دستی برطرف می کند.

 برخی از افراد از عملیات تابگیری نیز استفاده می‌کنند که این عملیات تنها بر روی بعضی از قطعات فولادی اجرا می‌شود و با انجام ضرباتی که به محل مورد نظر وارد میشود شما با رفع عیوب و ریز و درشت قطعه مواجه می شوید.

 

دستگاه های خمکاری فلزات

 

تجهیزات و دستگاه های خمکاری فلزات

پروفیل هایی که ضخامت بالایی دارند را نمی توان در فرایند خمکاری به شیوه دستی مدنظر داشت. از تجهیزات و ماشین الات کاملا مخصوص در این شرایط باید استفاده کرد که بر اساس کارکرد و شکل شما چند دسته بندی را برای دستگاه خم کن لوله و پروفیل می توانید بشناسید.

3 غلطک در این جا مورد استفاده قرار می گیرند. روش غلتکی از جمله روشهای متداول در بین فرایند خمکاری پروفیل و روش های انجام آن  به حساب می‌آید. غلطک ها به شکل افقی و عمودی بر روی دستگاه نصب می شوند که غلطک های اول و دوم کاملا  ثابت و غلطک سوم متحرک است. غلطک سوم باید خود را با دو غلتک اول و دوم با ثبات حفظ کند تا بتواند برای تنظیم هرچه سریع تر تنظیم گردد.

معمولاً فرم محصولات فولادی با عبور از میان غلتک ها به راحتی انجام می شود و شما می توانید در بازار از هر کدام استفاده کنید. البته با توجه به ظاهر پروفیل غلطک مناسب با آن را انتخاب کنید. شما در زمان خرید دستگاه خم کن لوله و پروفیل بهتر است به شعاع و زاویه خم نیز توجه بیشتری داشته باشید.

پارامترهای خمکاری پروفیل

برای فرایند خمکاری پروفیل و روش های انجام آن شما باید پارامترهایی را برای خمکاری در نظر بگیرید. شعاع R مقدار خمیدگی و انحنای ناحیه خم را به شما نشان می دهد. مرکز ثقل به محاسبه طول اولیه می پردازد. طول اولیه LO به طول پروفیل برای خم کردن اشاره می کند. قطعاً شما با پارامترهای گفته شده می توانید به نحو احسن از فرایند خمکاری محصولات فلزی استفاده کنید.

فرایند خمکاری پروفیل و روش های انجام آن باعث می شود تا شما بدانید که پروفیل هایی که امروزه مورد استفاده قرار می دهید، چگونه و به چه روشی تولید شده اند. انواع مختلف پروفیل و میلگرد، نبشی و ناودانی و… را می توانید از مجموعه آهن هایپر به ادرس وب سایت https://ahanhyper.com خریداری کنید. همچنین بهتر است بدانید تمامی محصولات فولادی که توسط این فروشگاه عرضه می شود توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید و ساخته شده است.

 

پارامترهای خمکاری پروفیل

 

این مجموعه نسبت به رقبا با تنوع بالاتر و کیفیت ایده آل تر محصولات خود را ارائه می دهد. این نکته را نیز در نظر بگیرید که امروزه خرید اینترنتی می تواند بهترین، معقولانه ترین و هوشمندانه ترین روش خریدی باشد که می توانید آن را تجربه کنید. تنها باید این نکته را در نظر بگیرید که از چه منبعی برای خرید انواع پروفیل در اشکال و سایزهای گوناگون، معقولانه است که استفاده کنید. برخی از کاربران با قیمت های گزاف و کیفیت پایین محصولات زمانی که رو به رو می شوند اعتماد خود را نسبت به خرید اینترنتی نیز از دست می دهند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

خم کاری میلگرد در ساختمان سازی چگونه است؟

https://ahanhyper.com//?p=24772

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *