امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

پروفیل چیست؟ با فرایند تولید پروفیل آشنا شوید

آنچه که باید بدانید این است که در ایران تولید انواع پروفیل بسیار رواج دارد. به تمامی مقاطع فلزی که به صورت توخالی ساخته می شوند پروفیل فولادی گفته می شود. از پروفیل در صنایع ساختمان سازی و همچنین ماشین سازی به وفور استفاده می شود.

این محصولات که از نورد ورق های فولادی به دست می آیند به عنوان یک محصول ثانویه مورد استفاده قرار می گیرند. شاید به همین دلیل باشد که قیمت فولاد به صورت مستقیم روی قیمت پروفیل ها تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این، می توان گفت که نوع، سایز و همچنین ضخامتی که برای مقاطع فولادی در نظر گرفته شده است نیز حائز اهمیت است.

نکته حائز اهمیت این است که این  محصولات از نظر کاربرد و همچنین سایز به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که از جمله پرکاربردترین آن ها در بازار ایران می توان به قوطی ساختمانی اشاره کرد. در این بخش می خواهیم شما را با فرایند تولید این محصولات آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

تولید پروفیل به روش مستقیم و غیرمستقیم

نکته ای که در این بخش باید بدانید این است که این محصولات در واقع به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تولید می شود که در روش مستقیم معمولا از پروفیل های باز استفاده می شود. این کار بدین صورت است که ورق فولادی در واقع در طی فرآیند شکل دهی، مستقیما به پروفیل هایی تبدیل می شوند که حتی نیاز به جوشکاری هم ندارند.

این در حالی است که در روشی که به آن غیر مستقیم گفته می شود، ابتدا لوله ای تولید خواهد شد و سپس گوشه دار و زاویه دار می شود و در نهایت یک پروفیل تشکیل خواهد شد.

در واقع یک فرآیند شکل دهی با کمک غلتک ها انجام خواهد شد که به آن رل فرمینگ گفته می شود. در این روش، در ابتدا یک خط کشیده خواهد شد، سپس یک ورق یا تسمه روی آن قرار می گیرد تا به کمک غلتک هایی که در این بخش وجود دارند عملیات صافکاری روی آنها انجام شود و در صورت نیاز هم پانچ هایی انجام می گیرد.

سپس این ورق برای شکل دهی، وارد یک سری غلتک خواهد شد که در این مرحله باز هم اگر نیاز باشد، پانچ کاری های مربوطه انجام می گیرد و در پایان هم این محصولات در طول و ابعاد مشخص بریده خواهد شد.

پروفیل ها به روش های مختلف از جمله رل فرمینگ ساخته می شوند که البته که این روش از جمله پرکاربرد ترین و بهترین روش برای تولید این محصولات به شمار می آید.

مرحله به مرحله تولید پروفیل

آنچه که باید بدانید این است که کارخانه فولاد مبارکه اصفهان باعث شده است که مواد اولیه در ایران تولید شود و در این زمینه دیگر نیازی به کارخانجات و کشورهای اروپایی نیست. در حال حاضر، بخش عمده ای از فولادی که برای پروفیل مورد استفاده قرار می گیرد توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید می شود.

ورق های فولادی که به آن ها کلاف هم گفته می شود دارای یک سری ترکیبات شیمیایی خاص هستند که از آن ها برای جهت دادن به خواص مکانیکی هم استفاده می شود. البته تمامی این خواص باید کاملا تحت بررسی باشند تا محصولی که تولید می شود از همه نظر مناسب باشد.

کلاف هایی که تهیه شده اند در دستگاه هایی قرار می گیرند که به آن ها دستگاه های برش گفته می شوند. این کلاف ها به نوارهایی در عرض های مشخص دسته بندی خواهند شد و برش داده می شوند.

دستگاه هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند تمام اتوماتیک هستند و برخی از ان ها هم نیمه اتوماتیک هستند. این دستگاه ها به گونه ای ساخته شده اند که برای تولید این محصولات کاملا بهینه باشند.

معمولا دستگاه هایی که برای برش این محصولات مورد استفاده قرار می گیرند دارای یک قسمت ذخیره کلاف هستند که به همراه ضربه گیر و کلاف گیر به شما کمک خواهند کرد که بتوانید جای کلافی های پروفیل را به خوبی تنظیم و آن ها را دقیق تر برش دهید.

معمولا بعد از اینکه کلاف پروفیل روی کلافگیر قرار بگیرد، این بخش خواهد چرخید و یک سری طوقه ها باعث می شوند که ورقه به زیر غلتک های صاف کننده بروند. حرکت ورقه های با کمک دو شافت جداکننده به آن ها کمک خواهد کرد که به جلو حرکت کنند و در نهایت هم بتوانند با سرهای اولیه نوارهای بریده کار خود را انجام دهند.

در پایان هم تمامی پروفیل ها دسته بندی خواهند شد و به قسمت های مختلفی که در خطوط تولید وجود دارند برده می شوند.

پروفیل ها همانطور که میدانید به دو دسته باز و بسته تقسیم بندی می شوند. معمولا اینطور است که پروفیل هایی که توخالی هستند به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید خواهند شد که هرکدام از آنها دارای ویژگی های خاص خود هستند و باعث شکل گیری انواع مختلفی از این محصولات خواهند شد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع پروفیل ساختمانی را بشناسیم + معرفی کاربرد هریک از آن ها

پروفیل صنعتی چیست؟ بررسی کاربردها و انواع آن

عوامل موثر در قیمت پروفیل کدام است ؟

راهنمای خرید پروفیل آلومینیوم

https://ahanhyper.com//?p=8013

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *