امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فرآیند تولید ورق پانچ و دستگاه های پانچ ورق

ورق پانچ از جمله ورق های پر مصرف و پراستفاده در حوزه آهن آلات محسوب می شود. فرآیندها و عملیات انجام شده بر روی سطح این ورق ها، موجب تغییر ظاهر و فرم این محصولات می شود. تغییر ظاهر ورق های پانچ با هدف استفاده در کاربردهای مختلف صورت می گیرد.

انجام این عملیات، توسط دستگاه ها پرس یا پانچ ورق اجرایی می‌گردد. بر این اساس، توسط دستگاه یک بخش از ورق فولادی برش خورده و از سطح آن جدا می گردد. ورق‌های جدا شده متناسب با نوع و جنس، بازیافت شده و بار دیگر در چرخه استفاده قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که قابلیت انجام عملیات پانچ بر روی انواع و اقسام ورق های فولادی وجود دارد. ورق های نورد سرد یا روغنی، ورق آلومینیوم، ورق گالوانیزه یا سفید و ورق نورد گرم یا ورق سیاه، از این قبیل ورق ها محسوب می شوند.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که ورق مشبک یا پانچ، در ردیف ورق های فولادی پرمصرف با قابلیت کاربرد خاص، در بازار آهن آلات به شمار می رود. همچنین، از طریق عملیات پانچ می توان بر روی ورق های فولادی شکل و فرم مختلفی را با سرعت و دقت بالا اجرا کرد.

ورق های فولادی متناسب با نوع کاربرد و نحوه استفاده با کمک دستگاه هایی مانند پرس پانچ، لیزر و cnc، در شکل و فرم های گوناگون، پانچ می شوند.

فرآیند تولید ورق پانچ

فرآیند تولید ورق پانچ

به طور معمول، تولید ورق پانچ توسط دستگاه پرس یا پانچ صورت می گیرد. در این فرآیند، با استفاده از دستگاه پانچ، یک بخش از ورق فولادی برش می خورد. بخش های برش خورده به عنوان قراضه محسوب می شوند. قراضه‌ها متناسب با جنس و نوع، قابلیت بازیافت مجدد را دارند.

پس از بازیافت کردن ورق ها، قابلیت استفاده مجدد از آنها برای کاربردها و مصارف مختلف میسر می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که پانچ ورق غالبا به دو روش پانچ بستر تخت و پانچ چرخشی صورت می گیرد. در روش پانچ بستر تخت، فرآیند پانچ به علت موازی بودن دستگاه، به بهترین نحو انجام می شود.

در این روش ورق فلزی بین دستگاه پرس و به صورت عمودی قرار می گیرد. در ادامه نیروی آزاد شده از دستگاه پانچ به صورت یکباره و ناگهانی به سطح ورق انتقال پیدا می کند. در نتیجه این فرآیند، قطعات اضافی ماحصل از پانچ، از بخش دیگر دستگاه خارج می گردند.

در صورت نیاز ورق های پانچ شده به پردازش بیشتر، این فرآیند از طریق عملیات تغذیه ورق، با دقت بالا انجام می گیرد. مضاف بر این، ورق های پانچ در ضخامت های متنوع و از جنس های مختلف تولید می شوند.

در روش پانچ چرخشی ورق، سطح ورق بر روی دو چرخ دنده قرار گرفته و سپس تنظیم می گردد. حرکت ورق فلزی در میان چرخ دنده ها به صورت مداوم و پیوسته، موجب تغییر شکل و حالت ورق متناسب با نوع کاربرد و نیاز می شود.

دستگاه های پانچ ورق 

1- دستگاه CNC

دستگاه CNC، از دستگاه های کاربردی و کارآمد برای تولید ورق پانچ به شمار می رود. تولید ورق های پانچ به وسیله این دستگاه از طریق اپراتور cnc با یک بار هدایت عملیات صورت می گیرد. برای تولید ورق های پانچ، توسط دستگاه سی ان سی، امکان استفاده از قالب های مختلف، وجود دارد.

تولید ورق با اشکال مختلف مانند گل و برگ، قالب های شش ضلعی در ابعاد 6 الی 60 میلیمتر، قالب های لوبیایی، چهار گوش و قالب های گرد، از قالب های رایج و متداول، برای شکل و فرم دادن به ورق های پانچ تلقی می گردند.

2- دستگاه لیزر

از دیگر دستگاه های مورد استفاده برای تولید ورق های پانچ، می توان به دستگاه لیزر، اشاره نمود. در این روش ابتدا طرح مورد نظر توسط نرم افزارهای گرافیکی ترسیم می شود. سپس طرح آماده شده به دستگاه لیزر انتقال داده می شود. در ادامه با فشار دادن یک دکمه، عملیات برش ورق به صورت کاملا خودکار انجام می گیرد. انجام عملیات برش در سریع ترین بازه زمانی، از ویژگی های برجسته دستگاه لیزر به حساب می آید.

دستگاه های پانچ ورق 

3- دستگاه پرس پانچ

دستگاه پرس پانچ را می توان از دیگر دستگاه های مورد استفاده برای تولید ورق پانچ قلمداد نمود. به منظور ایجاد سوراخ و حفره در مواد خام، از این دستگاه استفاده می شود. دستگاه های پرس غالبا از ابعاد و اندازه بزرگی برخوردار می باشند.

همچنین، فریم بیرونی این دستگاه ها شبیه حروف C یا H به نظر می رسد. ضریب ایمنی و امنیت، توان و قدرت، میزان مصرف انرژی، سرعت و کارایی، نوع فریم و نرخ توان و نیرو، از پارامترهای مهم برای تشخیص قابلیت‌ها و امکانات دستگاه پرس پانچ تلقی می گردد.

ورق پانچ استیل و آجدار، از ورق های مشبک پراستفاده در سطح بازار به شمار می روند. مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، کیفیت مناسب و کاربرد گسترده، از مهم ترین مشخصات ورق های پانچ استیل و آجدار می باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

در مورد دستگاه پانچ ورق بیشتر بدانید

پانچ و سوراخ کاری مقاطع فلزی

ورق پانچ؛ ابعاد فیزیکی، کاربردها، انواع و عملیات پانچ

 

https://ahanhyper.com//?p=6796

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *