امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فرآیند تولید ورق اسیدشویی

اگر از علاقه مندان به فرآیند تولید قطعات فولادی هستید و مقالات آن را دنبال می نمایید، ممکن است هنوز هم با عملیاتی تحت عنوان اسیدشویی ورق های فولادی آشنا نباشید و حتی درباره آن نیز نشنیده باشید.

در ادامه همین مطلب با ما همراه باشید که با فرآیند تولید ورق اسیدشویی و مراحل آن، و سپس کاربردها و دلایل نیاز به آن به طور مختصر و مفید آشنا شوید. در صورت تمایل می توانید از دیگر مقالاتی که به صورت تخصصی حول آهن آلات صنعتی و ساختمانی در سایت آهن هایپر تهیه شده اند، نیز بازدید به عمل آورید.

اسیدشویی ورق چیست؟

یکی از اتفاقات طبیعی پس از آن که ورق های فولادی خارج شده از نورد گرم در معرض هوای محیط قرار می گیرند، اکسید شدن سطح آن هاست.

در واقع نمی توان تحت هیچ شرایطی از بروز زنگ زدگی بر روی این ورق ها جلوگیری نمود، اما می توان با روشی همچون شستشو دادن ورق ها با محلول اسیدی، اکسیدهای ایجاد شده را به خوبی برطرف نمود.

در فرآیند اسیدشویی، ورق های فولادی را در محلول اسیدی رقیق که به طور معمول اسید سولفوریک یا هیدروکلریک است، غوطه ور ساخته تا زنگ زدگی های ایجاد شده به طور کامل زدوده شوند.

سپس با استفاده از مقادیر بسیار زیادی از آب خالص، بایستی ورق ها شستشو داده شوند تا ناخالصی های باقی مانده نیز رفع گردند.

 

فرآیند تولید ورق اسیدشویی

 

فرآیند اسیدشویی ورق چه کاربردی دارد؟

از آن جایی که اسیدشویی از معمول ترین عملیات های بیشتر صنایعی است که با انواع ورق های فولادی سر و کار دارند، این فرآیند در موارد زیر به طور رایج انجام می شود:

  • آبکاری کوچک
  • اتومبیل سازی
  • تولید انواع فولاد
  • فعالیت های شامل نیاز به ایجاد یک پوشش بر روی فلز پایه

دلایل نیاز به اسیدشویی ورق های فولادی

تمامی علل نیاز به این فرآیند پیش از ورود ورق های فلزی به نورد سرد، در عوارض ناشی از وجود اکسیدها بر روی سطح آن ها خلاصه می شود.

بدین صورت که اگر این پوسته های اکسیدی به خوبی رفع نشوند، استهلاک فولاد را بالا خواهند برد. همچنین دیگر از ظاهر درخشان و زیبای خود برخوردار نیستند و کسی حاضر به خرید آن ها نخواهد شد.

انواع اسیدشویی ورق کدام اند؟

جالب است بدانید بسته به نوع ورق، فرآیند اسیدشویی نیز از راه های مختلف زیر انجام می پذیرند:

  • دسته ای: اولین روش اسیدشویی، شامل غوطه ور سازی ورق ها یا قطعات فولادی در مخزنی از محلول اسیدی رقیق می باشد و جریانی در داخل محلول راه انداخته شده است. سپس به طور کامل با آب خالص شسته می شوند.
  • پیوسته: در این روش که به طور معمول برای ورق های فولادی مسطح کاربرد دارد، آن ها را در جهت افقی یا عمودی از میان مخزن های اسیدی و آب عبور می دهند.
  • ساکن یا خمره ای: نوعی دیگر از اسیدشویی که معمولاً در صنعت آب کاری به کار می رود.

فرآیند تولید ورق اسیدشویی

تا حالا به طور اجمالی به فرآیند اسیدشویی ورق های فولادی، اشاره هایی نمودیم و شما را به طور کلی در جریان کار قرار دادیم. اما اکنون قصد داریم تا با جزئیات بیشتری، فرآیند اسیدشویی را برایتان تشریح نماییم تا از نکات دیگر انجام آن غافل نشوید.

مهم ترین نکات این فرآیند مربوط به مراحل شستشوی ورق های فولادی با آب می باشد. بدین صورت که پس از خروج ورق ها از حوضچه یا مخزن های دارای اسید، وارد حوضچه های شستشوی آب که همگی با یکدیگر ارتباط دارند، می شود.

نکته بسیار مهم در این مرحله این است که بایستی جهت حرکت آب با حرکت ورق های فولادی، عکس یکدیگر باشند.

منظور این است که چون آب از حوضچه اول تا حوضچه پنجم جاری می گردد، ورق ها بایستی در اصل از حوضچه پنجم به سمت اولین حوضچه در حرکت باشند.

دلیل این امر نیز، امکان تماس رفته رفته ورق های فولادی با آب تازه تر است، چرا که اگر حرکت ورق ها هم جهت با جریان آب باشد، در انتها بیشتر با آب قدیمی و آلوده به اکسید تماس پیدا می کنند.

 

فرآیند تولید ورق اسیدشویی

 

آیا ورق های استیلی نیز اسیدشویی می شوند؟

ورق اسیدشویی به ورق هایی گفته می شود که ساختار آن ها از پتانسیل قوی اکسید شدگی در شرایط نرمال برخوردار است.

ورق های فولادی به خصوص کربنی، در عین مقرون به صرفه بودن نسبت به خیلی از ورق ها همچون استینلس استیل، به شدت در برابر رطوبت آسیب پذیر اند و به طور معمول یا در نواحی مرطوب استفاده نمی شوند، یا بایستی آن ها را با روش هایی همچون گالوانیزه کردن مقاوم نمود. آن ها حتی پس از ورود به نورد سرد، لایه ای از اکسید را تشکیل می دهند.

مرجع بهترین ورق های فولادی کجاست؟

اکنون که به خوبی اهمیت اسیدشویی ورق های فولادی را دانستید، به سادگی تشخیص می دهید که علت زنگ زده بودن خیلی از آن ها در فروشگاه های عرضه کننده این محصولات چه می باشد! این ورق ها به خوبی اسیدشویی نشده اند و زود دچار استهلاک خواهند شد.

در حقیقت نبایست چالش یافتن بهترین و معتبر ترین فروشگاه عرضه کننده آهن آلات و قطعات فولادی را سطحی گرفت، چرا که بحث یک عمر کارکرد ایده آل و حتی امنیت مالی و جانی در میان است!

در نتیجه بهتر است خرید قطعاتی همچون ورق های فولادی مورد نیاز پروژه خود را از مراکز معتبر، پرسابقه و دارای خدمات ارزشمندی همچون آهن هایپر تهیه نمایید.

سایتی که در آن مشغول مطالعه این مقاله هستید، متعلق به فروشگاه آهن هایپر است که امکان ثبت سفارش محصول نیز پس از بررسی کامل مشخصات و موجودی و قیمت در آن وجود دارد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

ویژگی های ورق اسید شویی چیست؟

در مورد اسید شویی و روغن کاری بیشتر بدانیم

https://ahanhyper.com//?p=18827

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *