امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

دیگر امروزه مزایای باارزش اواع ورق های فولادی در صنایع مختلف بر هیچ کس پوشیده نیست، اما این حقیقت نیز وجود دارد که عمر این ورق ها از بزرگ ترین ضعف های آن ها به حساب می آید. عمر مفید ورق های فولادی با روشی تحت عنوان گالوانیزه نمودن، تقویت می گردد.

اما منظور ما از عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟ چیست؛ در واقع اکسایش یا زنگ زدگی از خاصیت های اجتناب ناپذیر هر فولادی محسوب می گردد. البته مواردی همچون استیل استینلس نیز هستند که از این قاعده مستثنی هستند، اما به دلیل گران بودنشان، در صنایع به طور گسترده کاربرد ندارند.

اما در طی سال های اخیر، روش های مناسبی در جهت کاهش زنگ زدگی و افزایش عمر مفید ورق ها مطرح شده اند که یکی از بهترین و توصیه شده ترین آن ها، گالوانیزه نمودن است.

در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا به طور مفصل تر درباره فولاد گالوانیزه، روش های تولید آن ها و در نهایت عمر مفید و عوامل تأثیرگذار بر این فاکتور که موضوع اصلی ماست، اطلاعاتی به دست آورید.

 

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

 

کاربردهای ورق گاوانیزه

طبیعتاً نمی توان طیف وسیع کاربرد ورق های گالوانیزه را در یک یا چند پاراگراف جای داد، لذا بهتر است تنها کاربردهای این ورق ها در زندگی شخصی هر خانواده ای بپردازیم.

به طور کلی، استفاده از ورق های گالوانیزه در ساخت شیروانی خانه ها، لوله کشی آب، کانال کولر، لوله بخاری، لوازم خانگی و… به طور گسترده رایج است.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه شده

مهم ترین مزیت استفاده از ورق های گالوانیزه را می توان در کاهش عظیم هزینه های مربوط به آن خلاصه نمود. حال ممکن است بپرسید که چگونه چنین چیزی ممکن است وقتی قیمت این ورق ها از ورق های فولادی معمولی بیشتر می باشد؟!

انکار نمی کنیم که هزینه این ورق ها در حالت عادی بیشتر از دیگر ورق های فولادی عادی است، اما کافیست یک بار از آن ها استفاده کنید تا در طول سالیان دراز به هیچ تعمیر و سرویس سالانه ای نیاز نداشته باشید، چرا که آن ها اصولاً ضد اکسایش اند.

روش های گالوانیزه کردن ورق های فولادی

همانطور که اشاره نیز نمودیم، فرآیند گالوانیزه تنها به یک روش صورت نمی پذیرد و شامل روش های زیر می شود:

  • غوطه ور سازی در روی مذاب شده به روش پیوسته و ناپیوسته

متداول ترین و در عین حال کارآمدترین روش ایجاد روکش بر روی ورق ها، غوطه ور سازی آن ها در مخزن روی مذاب است. این روش برای هر نوع فولاد در هر ابعادی کاربرد دارد، بنابراین سال هاست که همچنان مطرح مانده است.

همچنین در این روش تمامی اجزای قطعات فلزی به طور کامل با روی پوشیده خواهد شد و دیگر نگران زدگی لبه ها و تورفتگی ها نخواهیم بود. ضخامت لایه روی در این روش از 1 تا 2.75 اونس بر فوت مربع، متغیر است.

 

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

 

  • الکتروگالوانیزه کردن

فرآیند سریع تر این روش از تولید ورق های گالوانیزه، شامل قرارگیری لایه نازککی از آلیاژ روی بر روی ورق با ضخامت 0.06 تا 0.2 اونس بر فوت مربع می شود. جالب است بدانید ضخامت این پوشش با جریان الکتریسیته بررسی می شود.

اکتروگالوانیزه که نسبتاً روشی سرد نسبت به مورد بالا محسوب می شود، از مزیت چسبندگی بسیار قوی لایه روی بر وی ورق برخوردار است که تأثیر مستقیمی بر طول عمر مفید آن خواهد گذاشت.

  • روی پاشی

روش جالب و نهایی گالوانیزه نمودن ورق های فولادی، با کمک تفنگ بادی صورت می گیرد، بدین صورت که محلول روی با سرعت و فشار زیاد بر روی ورق ها پاشیده می شود. س=س ورق ها را سمباده می کشند تا کاملاً صاف و صیقلی گردند.

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

دانستن عمر مفید ورق های گالوانیزه، باعث خواهد شد که به این روش و نتیجه خارق العاده آن ایمان آوریم!

طبق بررسی ها و آزمایشات تخصصی، ورقی که تحت شرایط استاندارد گالوانیزه شده باشد، می تواند تا 50 سال عمر نماید. این در حالی است که عمر مفید آن ها در حقیقت 20 تا 30 سال بوده و بیشتر از آن، یک مزیت محسوب می گردد.

ورق های بدون گالوانیزه نیز در نهایت 2 الی 11 سال در برابر فرسایش دوام بیاورند که بسیار کوتاه است و پس از آن نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات خواهد بود.

 

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

 

عوامل تأثیرگذار بر عمر مفید ورق های گالوانیزه

  • نوع فرآیند گالوانیزه نمودن
  • نوع فلزی که قرار است گالوانیزه شود
  • موقعیتی که قرار است از فلز گالوانیزه استفاده شود و میزان رطوبت آن
  • ضخامت روکش روی بر روی ورق های فولادی

مرکز خرید بهترین ورق های گالوانیزه در تهران

اکنون به خوبی متوجه اهمیت اجرای فرآیند گالوانیزه بر روی قطعات فلزی و تأثیر منحصر به فرد آن در افزایش عمر مفید فلزات شده اید. حال چطور می توان به مرغوب ترین ورق های فولادی هم به لحاظ کیفیت و ساختار و هم به لحاظ تضمینی بودن فرآیند گالوانیزشان دسترسی پیدا کرد؟! پیشنهاد ما به شما، اعتماد به مجموعه معتبر آهن هایپر می باشد.

از آن جایی که بخش گسترده ای از مشتریان ما از خدمات اینترنتی بهره می برند و خیلی ها امکان مراجعه حضوری به فروشگاه ما را ندارند، اقدام به راه اندازی سایتی نموده ایم که در آن موجودی و قیمت محصولات به همراه مشخصات فنی هر کدام، به طور کامل و به روز قرار داده شده اند.

همچنین این سایت از مقالاتی همچون مقاله ای که در صفحه آن حضور دارید به طور مخصوص در جهت افزایش آگاهی کاربران و علاقه مندان به حوزه آهن آلات و قطعات فولادی صنعتی و ساختمانی، برخوردار می باشد.

مقالات مرتبط:

نحوه تشخیص عیوب ورق و محصولات گالوانیزه

کارخانه‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه

روش‌های پیشگیری و رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه

https://ahanhyper.com//?p=18820

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *