امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

علت شوره زدن ورق گالوانیزه و نحوه رفع آن

ایجاد شوره بر سطح ورق گالوانیزه از جمله مشکلات رایج می باشد که در شرایط انبار کردن در محیط مرطوب بدون گردش هوای آزاد اتفاق نخواهد افتاد و به ظاهر ورق و پوشش آن لطمه وارد خواهد کرد. توجه داشته باشید که تشکیل شوره منجر به افزایش مصرف لایه روی و عدم تشکیل لایه محافظ خوردگی می شود که در نتیجه باعث می‌شود تا مقاومت در برابر خوردگی کاهش پیدا کند.

 در ادامه این مطلب از وب سایت اهن هایپر قصد داریم علت شوره زدن ورق گالوانیزه و نحوه رفع آن را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه ‌باشید.

شوره چیست؟

در ادامه مبحث علت شوره زدن ورق گالوانیزه و نحوه رفع آن در ابتدا قصد داریم شما را با شوره آشنا کنیم. گالوانیزه کردن یکی از روش های موثر و رایج برای حفاظت فولاد در برابر خوردگی می باشد. ورق گالوانیزه پرمصرف ترین پوشش دار در صنایع مختلف است. معمولاً از ورق گالوانیزه در قسمت مهم تجهیزات ساختمانی خودرو و محصولات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شوره چیست؟

 

 بهتر است بدانید که پوشش روی جهت محافظت از خوردگی و از طریق غوطه وری داغ یا ماشین کاری الکتریکی روی فولاد انجام خواهد شد و از نظر شیمیایی فعالیت بیشتری نسبت به فولاد دارد. به همین خاطر به صورت گالوانیکی حل شده و باعث می‌شود تا انحلال آن ایجاد محصولات خوردگی داشته باشد. به این ترتیب وجود برخی گالوانیزه در محیطی که دارای مرطوب می باشد به خصوص هنگام بسته بندی یا قرار گرفتن در معرض امکان دارد تا باعث ایجاد شوره شود.

شوره سفید نوعی خوردگی عمومی می باشد که محافظ نیست. معمولاً سفید را لکه های ناشی از نگهداری در محل مرطوب می گویند. چرا که هنگامی ایجاد می شوند که قطعات در محیط مرطوب بدون گردش هوای آزاد قرار بگیرد و مقدار اکسیژن و دی‌اکسیدکربن کمی در دسترس باشد. ورق گالوانیزه بسته بندی شده در فضاهای محدود قرار گرفته اند نسبت به شرایط رطوبتی حساس می باشند.

در مناطق بارانی؛ رطوبت به سرعت خشک نخواهد شد. در حالت شدید امکان دارد که خاصیت حفاظتی پوشش نیز آسیب وارد کند. توجه داشته باشید که این شوره ناشی از تشکیل اکسید روی و هیدروکسید روی دسته گالوانیزه می باشد که تشکیل آن ها با یکدیگر باعث می‌شود تا کلریدها و سولفات به سرعت حضور پیدا کند.

لکه حاصل از نگهداری مرطوب ورق گالوانیزه

با توجه به مبحث علت شوره زدن ورق گالوانیزه و نحوه رفع آن باید ذکر کنیم که ویژگی های حفاظتی لایه های خوردگی که بر روی سطح تشکیل شود متفاوت می‌باشد و وابسته به ترکیب رسوبات و شرایط و محیط قرارگیری روی می‌باشد. به عنوان یک لایه بین فلز و محیط محصولات خوردگی و رفتار خوردگی فلز روی بسیار موثر می شود. توجه داشته باشید که کربنات روی یک لایه محافظ می‌باشد و عمدتاً محصول مقاومت بالای ورقه روی در اتمسفر های معمولی می باشد.

 

لکه حاصل از نگهداری مرطوب ورق گالوانیزه

 

 خوردگی عمومی روی زنگ سفید یا شوره سفید می باشد. این محصول خوردگی محافظ نیست و به عنوان ضایعات نگهداری مرطوب یا لکه نگهداری مرطوب شناخته خواهد شد. در هنگام انبارداری اتفاق می‌افتد که دسترسی به آب باشد ولی محدودیت عرضه اکسیژن و دی اکسید روی این اتفاق می‌افتد. حضور کلریدها و سولفات ها باعث می‌شود تا شوره زدن ورق به سرعت افزایش پیدا کند.

مضرات شوره سفید

در ادامه مبحث علت شوره زدن ورق گالوانیزه و نحوه رفع آن باید ذکر کنیم که لایه‌های اکسید روی و هیدروکسید روی تجزیه و متخلخل می باشند و تنها در صورتی که ضعیف و سست باشند پیوستگی خوبی برای سطح روی ندارند. در نتیجه باعث می‌شود تا سطح ان در برابر اکسیژن در آب محافظت نشود و تا زمانی که رطوبت روی سطوح وجود داشته باشد اکسیژن به خوردگی در دسترس است و خوردگی می تواند ادامه پیدا کند.

توجه داشته باشید ورق های گالوانیزه همچنین در مخازن خنک کننده یا کندانسورهای بخار کاربرد دارد که می‌تواند یک نوع خوردگی زودرس را تجربه کرده که معمولاً به عنوان شوره می شناسند. در نظر داشته باشید که این شوره، متخلخل، پرز مانند یک محصول خوردگی غیر محافظ برای روی می باشد. با این محصول متخلخل، غیر محافظ و واکنش پذیری سطح روی نسبت به واکنش های بعدی غیر فعال نیست و خوردگی سریعتر اتفاق می‌افتد.

 بهتر است بدانید شوره باعث ایجاد آسیب قابل توجهی به پوشش روی خواهد شد. شوره زدن ورق برای ظاهر پوشش گالوانیزه نیز نا مطلوب خواهد بود. اگر شوره کنترل نشود باعث می شود تا سطوح گالوانیزه به صورت مداوم خورده شده و در نهایت باعث شکست زودرس پوشش خواهد شد. اگر سریع شوره سفید درمان نشود می‌تواند بسیار مخرب می باشد چرا که وقتی لایه روی مصرف شده است خوردگی زیر لایه فولادی به سرعت پیشرفت خواهد کرد.

از بین بردن شوره ورق گالوانیزه

در ادامه مبحث علت شوره زدن ورق گالوانیزه و نحوه رفع آن  باید ذکر کنیم که خوردگی خفیف صنعتی در اثر اکسید شدن در فرایند یا در اثر واکنش با محیط خورنده در طول نگهداری در انواع ایجاد خواهد شد. اگرچه با به کارگیری محافظ های موقت در موقع انبار کردن و یا وسایل کنترل کننده در طول عملیات می‌توان این نوع خوردگی جلوگیری کرده و یا آن را به حداقل رساند.

 

از بین بردن شوره ورق گالوانیزه

 

 توجه داشته باشید که شما نمی توانید از این نوع خوردگی به صورت کامل جلوگیری کنید. از آبکاری قطعات لازم است که هرگونه زنگ و محصول خوردگی سطحی کاملا پاک شود. چرا که وجود آن ها کاری و کیفیت را کاهش و دگرگون خواهد شد. لایه های اکسیدی ایجاد شده در میان روکش و فلز پایه باعث خواهد شد که چسبندگی روکش در آن محل کم شده و احتمال از بین رفتن آن در هنگام بهره برداری افزایش پیدا خواهد کرد.

 باید بدانید که نقاطی که دارای خوردگی شده اند پذیرایی روکش نمی باشند و به همان صورت باقی خواهند ماند. در طول بهره‌برداری لکه ایجاد می‌شود توسط روش های مکانیکی مثل ماشینکاری، تراشکاری، صیقل کاری و … از بین می‌رود. روشهای فوق زنگ قطعات را در کوچک ساختن آن ها مواد شیمیایی می توانید تمیز کنید که به این فعالیت معمولاً زنگبری می گویند. تعداد مورد نظر یک محلول زنگبار ایجاب می‌کند که محلول از نمک‌های خنثی یا قلیایی اسیدها یا قلیایی های غربی ترغیب کند.

در این مقاله از سری مقالات اهن هایپر برای شما بازدیدکنندگان گرامی علت شوره زدن ورق گالوانیزه و نحوه رفع آن را بیان کرده که می توانید در زمانی که ورق دچار شوره شدن از آن استفاده نمایید. بهتر است بدانید که مجموعه اهن هایپر ارائه دهنده انواع آهن آلات و محصولات فولادی از جمله ورق های گالوانیزه و رنگی و .. می باشد.

 همچنین محصولات دیگری همچون انواع میلگرد، انواع تیرآهن، پروفیل های ساختمانی و … نیز توسط این مجموعه ارائه خواهد شد. می توانید این محصولات را با اطمینان کامل از طریق این وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه و خریداری نمایید و در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید. جهت دریافت راهنمایی و مشاوره کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان اهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه ذوزنقه

بهبود کیفیت ورق گالوانیزه

https://ahanhyper.com//?p=24750

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *