امروز : چهارشنبه 24 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

عایق کاری چیست؛ انواع آن

برای جلوگیری از ورود و خروج جرم و نوعی از انرژی از محیط بیرون به داخل و برعکس در یک سازه معمولاً از عایق کاری استفاده خواهد شد. همیشه از محیط گرم و محیط سرد منتقل می‌شود. به همین خاطر عایق کاری سطوح و در باعث خواهد شد که در فصل سرد سال گرما از داخل آن به خارج انتقال پیدا نکند.

 با توجه به مبحث عایق کاری چیست؛ انواع آن باید بدانید که در فصل تابستان یعنی فصل گرم سال عایق باعث جلوگیری از ورود یا خروج گرما از بیرون خانه به داخل خانه خواهد شد. به همین خاطر برای انرژی همیشه عایق کاری باعث جلوگیری از اتلاف انرژی می شود. عایق های حرارتی، عایق های صوتی و رطوبتی نیز وجود دارد که می توانید از آن بهره مند شوید. این نوع عایق ها از ورود رطوبت و صدا به یک محیط و آسیب رساندن آن جلوگیری خواهد کرد.

عایق کاری

باتوجه به عایق کاری چیست؛ انواع آن قصد داریم ابتدا شما را با عایق آشنا کنیم. بهتر است بدانید که عایق ماده ای است که در مرز دو محیط متفاوت قرار می‌گیرد و از انتقال انرژی و ماده جلوگیری خواهد کرد. به همین خاطر برای جلوگیری از ورود و خروج گرما و رطوبت و یا مواد خورنده از عایق کاری بهره‌مند خواهند شد. به عنوان مثال می‌توان گفت در لوله‌های انتقال آب گرم معمولا از عایق کاری استفاده خواهد شد که در فصل سرد زمستان انتقال آب از لوله گرمایی خود را از دست ندهد منجر به ترکیدگی نشود.

 

عایق کاری

 

 امکان دارد در انواع لوله ها از انواع عایق رطوبتی و حرارتی استفاده خواهند شود. در شهرها و شهرهای مرطوب ایران عایق کاری های بیشتری نسبت به شرایط دیگر باید انجام شود. چرا که علاوه بر اینکه آیا جلوی انتقال گرما به سرما می گیرد می تواند از طریق خوردگی لوله ها در فصل زمستان نیز جلوگیری کند. علاوه بر این عایق باعث جلوگیری از زنگ زدگی یک سازه آهنی و لوله را در شهرهای مرطوب کشور می گیرد.

کاربرد عایق کاری

در ادامه مبحث عایق کاری چیست؛ انواع آن باید ذکر کنیم که عایق در کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای عایق کاری کنترل تراکم لوله می باشد و در شرایطی که دمای کمتر از دمای محیط باشد بخار بر روی لوله متراکم خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود تا در سطح لوله رطوبت افزایش پیدا کند باعث زنگ زدگی و خوردگی لوله خواهد شد.

 توجه داشته باشید مورد پرکاربرد دیگر عایق کاری جلوگیری کردن از انجماد یک لوله می باشد. برخی از نقاط جغرافیایی کشور از ماه های سال را دمای هوا زیر صفر درجه می باشد. تعیین دما آب به راحتی از حالت مایع به جامد تبدیل شده و یخ می زند. آب ماده است که زمانی که از حالت مایع به جامد تبدیل شود حجم آن زیاد خواهد شد. جامد شدن آب علاوه بر اینکه از جریان آب جلوگیری می کند امکان دارد با توجه به اینکه حجم اب زیاد شود باعث ترکیدگی لوله می شود.

 

کاربرد عایق کاری

 

بهتر است بدانید عایق به طور قطعی جلوی یخ زدن آب در لوله را نمی گیرد ولی می تواند تاخیر ایجاد نماید. بهتر است بدانید حفظ حرارت داخل لوله دیگر کاربرد مهم عایق کردن لوله می باشد. بالا بودن دمای لوله نسبت به محیط باعث انتقال گرما از لوله به محیط و سرد شدن داخل لوله خواهد شد. بنابراین برای حفظ گرما و به خصوص در نقاط سرد لوله بهره خواهد بود این موضوع وجود دارد.

 توجه داشته باشید عایق از لوله در برابر گرمای بسیار بالای محیط از لوله و ماده سیال آن حفاظت خواهد کرد. بهتر است بدانید از دیگر کاربردهای عایق کاری جلوگیری از انتقال نویز و صدا می باشد. به خاطر فلزی بودن اکثر سازه ها امکان دارد صدا و نویز توسط همین فلز انتقال داده شود که باعث آزار و اذیت افراد خواهد شد. این اتفاق در لوله های فاضلاب امکان دارد رخ دهد به همین دلیل در صورت نیاز عایق بهترین راه حل می باشد.

انواع عایق از نظر جنس 

در ادامه مبحث عایق کاری چیست؛ انواع آن باید ذکر کنیم که عایق از مواد مختلفی تولید و ساخته خواهد شد. موادی از آن ها در عایق استفاده می‌شود از مشتقات نفتی می باشد. یکی از موارد ان از اب و قیر در کنار یک دیگر می باشد. در پشت بام منازل این ترکیب بسیار زیاد دیده خواهد شد و مواد کاربرد دیگر در عایق ها بخصوص رطوبتی قطران است. قطران قطعه های سیاه رنگی می باشد که حاصل سرد کردن بخار حاصل از حرارت دادن زغال سنگ ساخته خواهد شد.

 این ماده امکان دارد با آب باران برای گیاهان و محیط زیست خطر به همراه داشته باشد که باید در هنگام استفاده از آن دقت داشته باشید. توجه داشته باشید که در عایق کاری مواد پیش ساخته مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این مواد پشم شیشه خواهد بود. ترکیب قیر و مواد پلیمری ساخته و تولید می‌شود و آلومینیوم نیز استفاده خواهد شد.

پرایمر یا استر یکی دیگر از انواع موادی می باشد که به عنوان عایق می توان از آن بهره مند شد. پایه این مواد از قیر و رزین و سایر افزودنی ها ساخته خواهد شد. از مزایای این دسته از مواد مایع دار بودن و قابلیت اسپری و مالیدن با قلمو می باشد که مالیدن این ماده بر روی سطوح باعث جلوگیری از نفوذ رطوبت و مانع زنگ زدگی خواهد شد.

 

انواع عایق از نظر جنس 

 

 در ادامه مبحث عایق کاری چیست؛ انواع آن باید ذکر کنیم که ماستیک‌ها معمول نصب‌های غیر و پلیمر رزین ها تولید خواهد شد. ماده ای عایق کاری می باشد. بتن، فلز و چوب و … سطوحی است که از این نوع عایق کاری می توان برای این موارد استفاده کرد. بیشتر سطوح درباره خطرات شیمیایی حفظ می کند.

 سیلرها جزو خانواده رنگ می باشد. برای محافظت از سطوح برابر خطرات بیرونی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که این عایق علاوه بر محافظت در برابر زنگ زدگی از خطراتی که نور آفتاب دارد محافظت خواهد کرد. علاوه بر این برای عایق در و پنجره نیز کاربرد دارد. پس از خشک شدن از ورود هر انرژی به خوبی محافظت خواهند کرد.

در این مطلب برای شما بازدیدکنندگان عایق کاری چیست؛ انواع آن را بیان کرده تا در صورت نیاز بتوانید نوع عایق مناسبی را انتخاب کرده و از آن بهره ببرید. توجه داشته باشید که آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و فلزی می باشد از جمله این محصولات می توان به میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی، پروفیل های ساختمانی و … اشاره کرد.

 این محصولات توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید و عرضه می‌شود. شما عزیزان می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com این محصولات را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کارخانه ایران پارس

کارخانه آریانا پارس

کارخانه آرمان عایق اسپادانا

صفحه عایق حرارتی XPS چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=24748

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *