امروز : چهارشنبه 24 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

طریقه استفاده آهن اسفنجی در کوره القایی

در کوره های القایی امروزه از آهن اسفنجی برای تولید محصولات فولادی بسیاری استفاده می شود. این روش از مزایا و کاربرد ها و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار می باشد که لازم است به آن بپردازیم. در ادامه این مطلب قصد داریم مبحث طریقه استفاده آهن اسفنجی در کوره القایی را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که ضایعات فلزی هر روزه با کمبود مواجه می‌شود و این کمبود مشکلات بسیاری را برای واحدهای کوچک و بزرگ فولادی ایجاد می کند. برای حل این مشکل می توان از راه‌حل‌های بسیاری استفاده کرد. یکی از راه حل ها این است که با جایگزینی درصدی از شارژ فلزی کوره با آهن اسفنجی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

 با توجه به مبحث طریقه استفاده آهن اسفنجی در کوره القایی باید ذکر کنیم که در سال ۱۳۸۹ اولین کارخانه القایی یزد با توجه به دلایل مختلفی برای اولین بار از آهن اسفنجی جهت تولید محصولات فولادی مصرف کردند. پس از آن بسیاری از کارخانه ها جهت تولید محصولات فولادی از آهن اسفنجی بهره‌مند شدند.

اولین واکنش تمامی کارخانه ها به صورت منفی بود؛ چرا که با روش شارژ آشنا نبودند. همچنین فسفر و گوگرد آهن اسفنجی نسبت به قراضه باعث می شود تا آنالیز ذوب را سخت تر کرده و همچنین با توجه به برخورداری از کربن بالا محصول را سخت خواهد کرد. به همین خاطر بسیاری از کارخانه ها تا همین اواخر استفاده از آهن اسفنجی را متوقف کردند.

 

طریقه استفاده آهن اسفنجی در کوره القایی

 

 سپس با توجه به این که قراضه خوب، گران و کمیاب شد؛ بسیاری از این کارخانه ها دوباره به مصرف آهن اسفنجی روی آوردند. با فرا گرفتن روش های مصرف و کنترل آهن اسفنجی توانستند به خوبی عمل کنند. امروزه به طور متوسط کارخانه‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آهن اسفنجی استفاده می کنند. به تدریج که کیفیت قراضه ها کاهش پیدا کرد؛ فسفر و گوگرد در قراضه ها بالا رفت جهت کنترل گوگرد از آهن اسفنجی استفاده کردند.

کاربرد و مزایای استفاده از آهن اسفنجی در کوره القایی

در ادامه مبحث طریقه استفاده آهن اسفنجی در کوره القایی باید ذکر کنیم که استفاده از آهن اسفنجی در کوره القایی کاربرد و مزایای بسیاری به همراه دارد. به گونه‌ای که امروزه درصد بسیاری از کارخانه ها جهت تولید در کوره های القایی از آهن اسفنجی برخوردار خواهند شد. برخی از کاربرد و مزایای استفاده از اهن اسفنجی به شرح زیر می باشد.

تولید فولاد با کیفیت بهتر

در ادامه مبحث طریقه استفاده آهن اسفنجی در کوره القایی باید ذکر کنیم که با توجه به اینکه آهن اسفنجی جایگزین قراضه ها شدند؛ میزان مس در کروم، در تنگستان، سرب، قلع و روی در فولاد مذاب کاهش پیدا کرده و باعث می شود تا کیفیت و خواص مکانیکی محصولات تولیدی افزایش پیدا کند.

 

مزایای استفاده از آهن اسفنجی در کوره القایی

 

کاهش قیمت تمام شده فولاد

بهتر است بدانید که طبق ارزیابی هایی که در این سال های اخیر انجام شده است؛ معمولاً قیمت تمام شده فولاد خام در کوره های القایی با شارژ ترکیب قراضه و آهن اسفنجی حدود ۵ تا ۱۰ درصد از قیمت تمام شده فولاد با شارژ ۱۰۰ درصد قراضه کمتر خواهد بود. با توجه به شرایط کارفرما و در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات این درصد تا حدودی متغیر می باشد.

کاهش مدت زمان بین دو تخلیه

در ادامه مبحث طریقه استفاده آهن اسفنجی در کوره القایی باید ذکر کنیم که یکی از مزایای آن کاهش مدت زمان بین دو تخلیه می باشد.. سهولت و سرعت انبار سازی انتقال و شارژ آهن اسفنجی همچنین عدم نیاز به تجهیزات و ماشین آلات باعث می شود تا قیمت تمام شده آن کاهش پیدا کند و همچنین موجب کاهش زمان بین دو تخلیه خواهد شد. در نظر داشته باشید که ماهیت ناهمگون قراضه و عدم امکان شارژ مداوم آن باعث نوسان توان مصرفی در کوره می شود که علاوه بر افزایش زمان بین دو تخلیه باعث آسیب دیدن کوره نیز خواهد شد.

افزایش عمر نسوز کوره در صورت استفاده صحیح

ماهیت ناهمگون قراضه و ارسال یکباره آن به درون کوره باعث می‌شود تا نسوز کف کوره و سایش جداره آن دچار آسیب دیدگی شود. در نتیجه باعث می شود تا عمر نسوز کوره کاهش پیدا کند. با توجه به نکاتی که در نحوه شارژ آهن اسفنجی باید در نظر بگیرید و همچنین ماهیت یکنواخت آن نه تنها عمر نسوز کوره کاهش پیدا نمی کند؛ بلکه باعث می شود تا عمر نسور کوره افزایش نیز پیدا کند.

امکان تعدیل عناصر مزاحم و خنک کردن مذاب

در ادامه مبحث طریقه استفاده آهن اسفنجی در کوره القایی باید ذکر کنیم که در آهن اسفنجی نسبت به آهن قراضه گوگرد و فسفر کمتری وجود دارد؛ باعث خواهد شد تا امکان کاهش و تعدیل درصد ان ها را در حد قابل قبولی فراهم کند.

 

آهن اسفنجی در کوره القایی

 

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. برخی از محصولاتی که توسط این فروشگاه ارائه می گردد؛ انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش، ناودانی، سپری، ورق فولادی، ورق ابعادی و … می باشد. تمامی محصولات در ابعاد و سایزهای مختلف موجود است که با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسب محصول را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

 در نظر داشته باشید که تمامی این محصولات توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید شده اند و از کیفیت و مرغوبیت فوق العاده بالایی برخوردار است. شما مخاطبان گرامی از سراسر ایران می توانید جهت سفارش و خرید انواع مقاطع فولادی از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمایید. جهت دریافت راهنمایی و مشاوره های لازم کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان خبره فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

مجتمع جهان فولاد سیرجان

https://ahanhyper.com//?p=36015

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *