امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

طراحی ساختمان مسکونی

ساختمان ها در مدل های مختلفی ساخته می شوند و کاربردهای مختلفی دارند. در این مبحث قصد داریم به بررسی طراحی ساختمان مسکونی بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید‌.

طراحی ساختمان مسکونی از سخت ترین و پیچیده ترین کارها در معماری می باشد. طراحی این ساختمان بستگی به وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فیزیکی خانواده ها متفاوت است. در طراحی این ساختمان دقت بالایی به کار ببرید چون می تواند روی وضعیت روانی و رفاهی خانواده اثرات مثبت یا منفی  داشته باشد. قبل از طراحی تمامی فضای ساختمان را عرصه بندی کنید تا بتوانند مثل یک مجموعه واحد عمل کنند. به تعدادی از فضاهای سازگار که با هم وابستگی دارند و در بخش مشخصی از نقشه طرح می شوند عرصه می گویند.

قبل از انجام دسته بندی طبق معیارها و مشخصه های تعیین شده فضاهای هماهنگ را در یک گروه قرار دهید تا عرصه های ناهماهنگ از هم دور شوند. این مشخصه ها از بررسی و توجه به الگوهای فرهنگی، اقلیمی و اعتقادی به دست می آید. در هر قسمت از کشور مردم با آداب مختلفی زندگی می کنند و شرایط اقتصادی، اجتماعی و… متفاوتی دارند بنابراین تمامی فضای خانه مشابه یکدیگر نبوده و برای طراحی خانه باید به الگوی زیستی آن منطقه توجه شود.

طراحی ساختمان مسکونی

انواع فضاهای ساختمان مسکونی

برای طراحی ساختمان‌ مسکونی ۵ عرصه درنظر گرفته شده است که به شرح زیر می باشد:

عرصه زندگی خانوادگی: آشپزخانه و غذاخوری خانوادگی جزو این دسته هستند. این عرصه فضایی آرام و خودمانی است و مهم ترین قسمت خانه به شمار می رود. از این عرصه می توان برای تماشای تلویزیون، مطالعه، گفت و گو و… استفاده کرد. برای استفاده طولانی از این عرصه باید بهترین موقعیت را به آن اختصاص داده و با فضاهای باز چون ورودی در و بالکن ارتباط داشته باشد.

عرصه زندگی خصوصی: این عرصه خصوصی ترین و آرام ترین بخش خانه است که به صورت جدا از عرصه پذیرایی طراحی می شود. در عین حال این عرصه باید با نشیمن در ارتباط باشد.  این عرصه شامل اتاق خواب والدین، فرزندان و اتاق مطالعه است. همچنین در بخش آرام و بی صدای خانه و نزدیک به حمام و سرویس باید این عرصه واقع شود. اندازه اتاق خواب ها با توجه به تعداد افراد و وسایل مشخص می شود ولی به طور کلی اتاق والدین بزرگتر از بقیه اتاق ها است. توجه به آفتابگیر بودن اتاق و ارتباط با بالکن و دید مناسب به فضا سبب بالاتر رفتن کیفیت اتاق خواب می شود.

عرصه پذیرایی و مراسم: این عرصه در طراحی ساختمان مسکونی شامل اتاق غذاخوری، اتاق پذیرایی، ورودی و سرویس بهداشتی است که ارتباط و معاشرت با دوستان در این عرصه انجام می شود. اگر متراژ فضا پایین باشد نشیمن و پذیرایی یکی می شود. این فضا بهتر است در مجاورت ورودی و غذاخوری بوده و نور و تهویه مناسب داشته باشد. کیفیت این فضا نشان دهنده فرهنگ خانواده می باشد. البته می توان فضای نهار خوری را از پذیرایی به وسیله دکور، پله و… جدا کرد.

عرصه خدمات و پشتیبانی: این عرصه شامل انباری، پارکینگ، زیرزمین، موتورخانه است که امکان یک زندگی راحت توام با آرامش در یک خانه  را فراهم می کنند.

عرصه فضاهای باز و نیمه باز: طراحی ساختمان مسکونی با طراحی فضاهای داخلی، محوطه و حیاط تکمیل می شود. یک طراح باید از همان ابتدای طراحی ساختمان مسکونی به محیط اطراف و فضای باز و نیمه باز آن توجه داشته باشد. نحوه طراحی فضاهای داخلی با فضاهای باز و نیمه باز بر کیفیت و عملکرد آن ها تأثیر بسزایی دارد.

انواع فضاهای ساختمان مسکونی

نکات مهم طراحی ساختمان مسکونی

مکان یابی پله ها و آسانسور: یکی از نکات مهم در طراحی ساختمان مسکونی جانمایی درست پله و آسانسور است که در آن باید به عواملی چون عرض و شکل زمین، تعداد پارکینگ، تعداد واحد در هر طبقه و… توجه کرد. سپس با توجه به شکل و ابعاد زمین و محدودیت‌های پروژه باید بهترین موقعیت قرارگیری پله و آسانسور را تعیین کرد. معمولا مناسب­ترین موقعیت سرویس پله و آسانسور در وسط پلان است ولی برای تامین پاکینگ در گوشه های ساختمان قرار می گیرد.

تقسیم‌بندی فضاهای عمومی و خصوصی در پلان: بعد از تعیین پله در مورد فضاهای عمومی، فضای خصوصی و فضای نیمه‌خصوصی باید یک مرزبندی کلی انجام شود. در این مرحله بهتر است که یک سمت باکس پله به فضاهای عمومی و سمت دیگر آن به فضاهای خصوصی تعلق گیرد.

جانمایی آشپزخانه و ورودی ساختمان: از موضوعاتی که در کیفیت طراحی ساختمان مسکونی تاًثیر زیادی دارد موقعیت آشپزخانه است که این فضا باید از نور و تهویه بهره­ مند شود. بهتر است ورودی آشپزخانه به در ورودی نزدیک بوده و با نشیمن و پذیرایی در ارتباط مستقیم باشد. همچنین بهتر است که محل سینک و گاز از قسمت های پذیرایی قابل رویت نباشد.

تصمیم‌گیری در مورد نحوه چیدمان اتاق خواب‌ها و حمام نسبت به یکدیگر: طراحی اتاق خواب ها را با دقت بالا انجام داده و بهترین جانمایی برای آن انتخاب شود. لازم به ذکر است که یکی از اتاق خواب ها که به عنوان اتاق والدین است باید از بقیه بزرگتر باشد. مساحت این اتاق حداقل باید ۱۵ متر مربع بوده و در آن از دیگر اتاق ها فاصله داشته باشد. ضمن اینکه تمام اتاق ها باید دارای کمد به عرض ۶۰ سانتی متر باشند. همچنین در نزدیکی اتاق خواب‌ها باید حمام طراحی شود و حتما درب آن از سایر قسمت‌های منزل قابل دید نباشد.

ستون‌گذاری با توجه به موقعیت قرارگیری ماشین‌ها در پارکینگ و شکل پلان طبقات: بعد از انجام مراحل فوق و قبل از انجام جزئیات باید ستون گذاری انجام شود. در ابتدا باید با توجه به تعداد و موقعیت قرار گرفتن ماشین ها ستون گذاری انجام شود و سپس موقعیت آن در پلان تیپ طبقات اعمال شود. شاید در این مرحله مجبور به تغییرات کوچکی در طراحی پلان شوید.

انجام اصلاحات پلان و رعایت ریزه‌کاری‌های مربوط به طراحی داخلی: در این مرحله طراحی ساختمان مسکونی باید ریزه کاری ها و طراحی داخلی انجام شود. در این مرحله می توان تغییرات جزئی در طراحی پلان انجام‌ داد ولی توجه شود که تغییرات کلی به هیچ عنوان نباید در طراحی اعمال شود.

نکات مهم طراحی ساختمان مسکونی

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی در ابعاد و انواع مختلف می باشد. شما مخاطبان گرامی برای تهیه این محصولات می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ ذاقدام نمائید. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد می توان به میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی، ورق فولادی و …. اشاره کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع فضاهای ساختمان مسکونی کدامند؟

عرصه زندگی خانوادگی، عرصه زندگی خصوصی، عرصه پذیرایی و مراسم، عرصه خدمات و پشتیبانی

نکات مهم طراحی ساختمان مسکونی را ذکر کنید؟

مکان یابی پله و آسانسور، تقسیم فضای عمومی و خصوصی، جانمایی آشپزخانه و ورودی ساختمان، نحوه چیدمان اتاق خواب و حمام، ستون گذاری با توجه به پارکینگ، امجام اصلاحات پلان

فضای مناسب اتاق خواب والدین چند متر است؟

اندازه مناسب اتاق در طراحی ساختمان

این فضا باید حداقل ۱۵ متر باشد.

https://ahanhyper.com//?p=71944

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *