امروز : جمعه 15 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

طراحی خانه دوبلکس

خانه ها در مدل ها و سبک های مختلفی طراحی می شوند. یکی از این خانه ها، خانه دوبلکس است که طرفداران زیادی دارد. در این مبحث قصد داریم به بررسی طراحی خانه دوبلکس بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود برای آشنایی بیشتر با این خانه ها تا انتها با ما همراه باشید.

آشنایی با خانه دوبلکس

خانه دوبلکس نوعی از معماری داخلی ساختمان است که دو طبقه داخلی آن که امکان دارد؛ دیوار به دیوار هم بوده و یا بالای یکدیگر ساخته شوند. این طبقات از طریق یک راه پله داخلی به یکدیگر متصل می شوند و نمای زیبایی را به خانه می دهند. خانه های دوبلکس را می توان در اشکال و مدل های مختلف طراحی کرد. لازم به ذکر است که راه پله نقش مهمی در طراحی خانه دوبلکس دارد. همچنین به دلیل اینکه این خانه ها از فضای بیشتری برخوردار هستند چیدمان و دکوراسیون داخلی آن نیز راحت تر انجام می شود.

طبقه پایین خانه های دوبلکس شامل قسمت پذیرایی و نشیمن می باشد و طبقه فوقانی آن شامل اتاق خواب ها است. در قدیم برای خانه هایی که متراژ بالایی داشتند برای این خانه ها استفاده می شد ولی با گذشت زمان و کوچک شدن خانه ها امروزه این مدل طراحی برای خانه های نقلی و کوچک نیز کاربرد زیادی پیدا کرده است. این خانه ها به دلیل نما و طراحی زیبایی که دارند فضای خانه را زیبا کرده به همین دلیل طرفداران زیادی دارند.

طراحی خانه دوبلکس

انواع خانه دوبلکس

بهتر است بدانید خانه های دوبلکس سه نوع هستند که به شرح زیر می باشد:

خانه دوبلکس استاندارد: معمولاً در طبقه آخر ساختمان های بلند این مدل خانه ساخته می شود. همچنین فضا و مساحت این خانه نسبت به خانه های دوبلکس دیگر کوچکتر است.

خانه دوبلکس زیر شیروانی: خانه های دوبلکسی که طبقه دوم آن به صورت زیر شیروانی می باشد را خانه دوبلکس زیر شیروانی می‌گویند. در طراحی خانه دوبلکس زیر شیروانی طبقه دوم سقف شیبدار داشته و گاهی دارای بالکن می باشند.

خانه دوبلکس معمولی: این خانه ها معمولاً در پایین ترین طبقه ساختمان اجرا شده و دارای حیاط خلوت یا پاسیون هستند.

پلکان خانه دوبلکس

از قسمت های مهم خانه های دوبلکس پله های آن می باشد که جزء لاینفک آن است. پله های خاص این خانه ها مورد توجه زیادی است و بیشتر افراد به دلیل همین پله‌ها خانه دوبلکس را انتخاب می کنند. پله ها جلوه زیبایی به فضا داده و بزرگی آن را به رخ می کشد. با توجه به مساحت فضا طراح باید مدل مناسب پله را انتخاب کند. در طراحی خانه دوبلکس مدل های مختلفی از پله ها به کار می رود که رایج‌ترین نوع آن پلکان گرد است. این پلکان زیبایی فضا را بیشتر کرده و از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

در ساخت پله ها از مصالحی چون چوب، فلز و شیشه استفاده می شود که یا به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد و یا در ترکیب با هم به کار می روند. با توجه به سبک دکوراسیون داخلی باید نوع مصالح مصرفی پله‌ها را انتخاب کرد. راه پله های چوبی بسیار زیبا بوده و معمولا با بیشتر سبک های طراحی داخلی هماهنگ است. لازم به ذکر است که پله های شیشه ای فقط با برخی از سبک ها هماهنگ می شوند.

پلکان خانه دوبلکس

سبک خانه دوبلکس

انتخاب سبک برای طراحی خانه دوبلکس بستگی به سلیقه مشتری و بودجه در نظر گرفته شده دارد. معمولا طراحی این ساختمان به سبک کلاسیک از سبک مدرن گرانتر می شود زیرا در سبک مدرن فقط وسایل اصلی و ضروری استفاده می شود و ساختمان ساده است. سبک مدرن به دلیل سادگی و کاهش هزینه‌های اجرایی طرفداران زیادی دارد. البته قابل ذکر است که سبک کلاسیک به علت چشمگیر بودن نیز طرفدارانی دارد و هستند کسانی که این سبک را ترجیح می‌دهند.

اولویت طراحی خانه دوبلکس

طراحان این خانه قبل از شروع کار از شما می پرسند که خانه فرم گرا می خواهید یا عملکرد گرا بودن خانه برایتان اهمیت دارد. البته به صورت همزمان نیز می توان از هر دو رویکرد استفاده کرد. در صورتی که یک خانه مفید و کاربردی بخواهید عملکرد خانه در اولویت قرار گرفته و مطابق آن اولویت تعیین می شود. توصیه می شود که اول به عملکرد خانه توجه کرده و آن را تامین کنید؛ سپس روی فرم آن تمرکز کنید تا خانه خوبی برایتان طراحی شده و چیزی را از دست ندهید.

سبک خانه دوبلکس

نکات مهم در طراحی خانه دوبلکس

برای طراحی خانه دوبلکس می توان از سایت های مختلفی کمک گرفته و با به روز ترین نمونه ها آشنا شد‌. اگر خانه بزرگ است؛ در ورودی را به شکل لابی یا فضای تقسیم در نظر بگیرید. همچنین در این خانه ها طراحی سقف اهمیت زیادی دارد. برای زیبا سازی سقف خانه می توان از مواردی چون کناف استفاده کرد. لازم به ذکر است که سقف خانه باید با دکوراسیون منزل هماهنگ باشد. در صورتی که نمی خواهید برای اجرای خانه دوبلکس هزینه زیادی را متحمل شوید از سبک های ساده مثل مینیمال و مدرن استفاده کنید.

انتخاب رنگ نیز بسته به انتخاب سبک دارد. به طور مثال در سبک مدرن رنگ های ساده و خنثی استفاده می شود. اگر امکان دارد راه پله ها را در فضای میانی قرار داده و روی زیبایی آن کار شود چون راه پله تاثیر زیادی در فضا و ظاهر خانه دارد. همچنین برای اتاق خواب ها بهتر است مساحت بین ۲۰ تا ۲۵ متر باشد و حتماً تراس را در نظر بگیرید. نکته قابل ذکر دیگر این که همان قدر که به طراحی نما و دکوراسیون داخلی خانه اهمیت می دهید به طراحی فضای بیرونی آن هم اهمیت دهید. محوطه حیاط بسیار جلوه فوق العاده ای به ساختمان می دهد و اگر امکان دارد استخر یا آبنما در حیاط استفاده شود.

نکات مهم در طراحی خانه دوبلکس

مزایای خانه دوبلکس

در زیر به مزایای این خانه ها اشاره شده است:

حفظ حریم خصوصی: یکی از نکات ایده آل در این خانه ها وجود حریم خصوصی است. در طراحی خانه دوبلکس اگر پله ها به خوبی طراحی شوند می توان فضاهایی چون آشپزخانه، پذیرایی، نشیمن و سرویس بهداشتی را در طبقه اول مشخص کرد. همچنین برای حفظ حریم خصوصی می توان فضاهایی مثل اتاق ها و حمام را در طبقه بالا قرار داد.

امکان اجاره دادن: از مزیت های دیگر این خانه ها این است که می توان طبقه دوم را اجاره داد. البته اگر چنین قصد دارید باید پله ها طوری طراحی شود که ورودی مجزا بوده و مزاحمتی برای ساکنین ایجاد نشود.

وجود فضای بیشتر: در این خانه‌ها نسبت به خانه‌های یک طبقه فضای بیشتری در اختیار می باشد. در صورتی که نمی توان سطح افقی را بیشتر کرد باید با اضافه کردن طبقه از ارتفاع آن بهره برد.

مزایای خانه دوبلکس

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی در انواع و ابعاد مختلف می باشد. شما مخاطبان گرامی برای تهیه و سفارش این محصولات می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید. برخی از این محصولات می توان به میلگرد؛ ناودانی، نبشی، پروفیل، ورق استیل و … اشاره کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

خانه دوبلکس چگونه است؟

خانه ای است که دو طبقه داخلی آن یا کنار هم و یا بر روی هم قرار می گیرند و از طریق پله ها به هم متصل می شوند.

انواع خانه دوبلکس را ذکر کنید؟

خانه دوبلکس زیر شیروانی، خانه دوبلکس استاندارد، خانه دوبلکس معمولی

طراحی خانه دوبلکس با چه رویکردی است؟

در دو رویکرد عملکرد گرا و فرم گرا می باشد که می توان این دو رویکرد را با هم نیز ترکیب کرد.

https://ahanhyper.com//?p=71916

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *