امروز : یکشنبه 17 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

طراحی استخر سرپوشیده

امروزه استفاده از استخر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. استخرها انواع مختلف با کاربری های متفاوت دارند. در این مبحث قصد داریم به بررسی طراحی استخر سرپوشیده بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

طراحی استخر سرپوشیده یکی از مراحل ایجاد فضای لذت بخش و سرگرم کننده در محیط است. این استخرها خصوصی هستند و برای اهالی خانه مورد استفاده می باشد. سعی کنید در زمان احداث استخر به جزئیات و کیفیت توجه کنید تا بهترین تجربه از داشتن استخر را کسب کنید. نوع استخری که انتخاب می‌کنید اساس طراحی استخر سرپوشیده را مشخص کرده و در ابعاد، تجهیزات استخر و نوع ساخت آن تأثیر می‌گذارد. پس قبل از طراحی به سلیقه و مقدار بودجه خود نگاه کرده و سپس استخر مناسب خود را انتخاب کنید.

طراحی استخر سرپوشیده

انواع استخر سرپوشیده

انواع استخر سرپوشیده بر اساس نوع خروجی آب عبارتند از:

استخر اسکیمر: این استخرها به استخرهای آزاد نیز معروف هستند که دریچه هایی به نام اسکیمر دارند که حدودا ۷۵ تا ۱۵۰ میلی متر از سطح آب بالاتر می باشند. این دریچه ها در بالای دیوار استخر قرار دارند و آب استخر از طریق این دریچه ها فیلتر و تمیز می شود.

استخرهای لول دِک: در این استخر آب با سطح استخر برابر است به طوری که مدام آب از لبه استخر به یک کانال در اطراف محیط استخر انتقال می یابد. سپس آب در یک مخرن تعادلی جمع شده و دوباره تصفیه شده و به داخل باز می گردد.

استخرهای اج اینفینیتی: این استخرها به استخرهای بازتابنده معروف هستند. این نوع طراحی استخر سرپوشیده لبه‌ استخر به صورت توهم‌آمیز طراحی شده‌ است که آب بر روی آن سرازیر می‌شود و جلوه بصری استخر بی‌انتها را ایجاد می‌کند. در این نوع استخر آب در مقیاسی بزرگتر و یا در یک افق به نظر می رسد. این استخرها بسیار لوکس هستند.

انواع استخر سرپوشیده

مراحل ساخت استخر سرپوشیده

ساخت استخر سرپوشیده معمولا زمانی بین 12 تا 16 هفته طول می کشد. مراحل انجام ساخت این استخر به شرح زیر هستند:

تعیین محل استخر: زمانی که ابعاد و موقعیت استخر مشخص شد محل استخر حفاری می‌شود.

تأسیسات استخر: تأسیسات استخر شامل نصب سیستم‌های تهویه، گرمایش و تصفیه آب هستند. توجه کنید که تأسیسات باید توسط متخصص لوله کشی و تهویه مطبوع و با دقت بالا انجام شود.

بتن ریزی و آرماتوربندی: براساس محاسبات طراحی سازه از میلگردهای تقویتی برای استخر استفاده می شود. بعد از آن بتن به صورت شاتکریت اجرا می‌شود.

اتصالات و چراغ: با توجه به مبحث طراحی استخر سرپوشیده باید ذکر شود قبل از شروع بتن پاشی تمامی اتصالات از جمله لوله و اتصالات، سیستم های تصفیه، ورودی‌های آب برگشتی، نورپردازی استخر و … انجام شود.

پوشش ضد آب: در مرحله بعدی ساخت استخر سرپوشیده باید آن را ضد آب کرد. برای ضدآب کردن استخر از عایق‌های مختلف برای بدنه آن استفاده شود‌.

کاشی کاری استخر: می توانید نوع کاشی را طبق سلیقه خود انتخاب کنید سپس تکنسین‌ها کاشی ها را با استفاده از چسب‌های مخصوص به بدنه استخر وصل کنند. توجه کنید که کاشی کاری نمای ظاهری استخر شما است پس در انتخاب آن دقت کنید.

مراحل ساخت استخر سرپوشیده

هدف از طراحی استخر سرپوشیده

اگر به طور دقیق مشخص کنید که چه جور استخری می خواهید؛ می‌توانید نیازهای خود را برآورده کرده و بهترین استخر را طراحی کنید. هر کسی بنا بر دلایلی تصمیم به احداث استخر می کند. در زیر به دلایل احداث استخر سرپوشیده اشاره کرده ایم:

ورزش کردن: این استخرها را می توان برای شنا طراحی کرد. شکل استخر باید مربع یا مستطیل باشد تا علاوه بر فضای زیاد برای شنا بتوان به راحتی در آن شنا کرد. اگر می خواهید هم برای شنا و هم استراحت از استخر استفاده کنید بدانید که این استخر دو منظوره می شود و سبک طراحی آن متفاوت است. در استخر دو منظوره قسمتی برای شنا و قسمت دیگری برای شنا می باشد.

سرگرم شدن: در طراحی استخر سرپوشیده به جنبه سرگرمی آن نیز توجه شده است از این استخرها می توان برای دیدار خانواده و دوستان و همچنین برگزاری جشن ها میزبانی از میهمانان استفاده کرد. همچنین این استخرها برای سرگرم کردن کودکان بسیار ایده آل است که البته باید به عمق آن توجه کنید چون هر سنی از افراد از آن استفاده می کنند. می توانید قسمت کم عمق را از استخر اصلی جدا گرده و یا با ایجاد شیب در کف استخر کم عمق و کوچک را به استخر اصلی اضافه کنید.

آرامش گرفتن: طراحی استخر سرپوشیده معمولا برای استراحت و آرامش گرفتن می باشد. می توان چند ساعت در این استخرها ریلکس کرده تا خستگی از بین رفته و آرامش بگیرید. اگر به این‌ منظور استخر احداث می کنید؛ می توان آن را به شکل خاص طراحی کرد و لزومی به مستقیم بودن استخر نیست. قابل ذکر است که برای ایجاد یک فضای آرامش بخش استفاده از تخت و صندلی و آلاچیق در کنار استخر بی تاثیر نمی باشد.

هدف طراحی استخر سرپوشیده

ویژگی‌های استخر سرپوشیده

بهتر است بدانید یک استخر سرپوشیده باید ویژگی هایی داشته باشد این ویژگی‌ها عبارتند از:

روشنایی ال ای دی

چراغ های ال ای دی سفید محیط را بسیار زیبا کرده و تمیزی آن را به رخ می کشد.‌ اگر می خواهید نورپردازی حالت خاصی داشته باشد می توانید از چراغ های رنگی استفاده کنید. همچنین می توانید چراغ ها را طبق نظر خود و رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید. علاوه بر این می توان نورپردازی را به صورت ترکیبی در زیر آب و دیوارهای استخر انجام داد. این نورپردازی روشنایی کافی داشته و فضای استخر را جذاب می کند. اگر بالای استخر طبقه ای هست می توان برای افزایش نور داخل از سقف متحرک شیشه ای استفاده کرد.

انتخاب نوع کاشی

در طراحی استخر سرپوشیده انتخاب کاشی یکی از ویژگی هایی است که بایر به آن توجه کرد. کاشی ها در انواع و طرح های مختلفی موجود هستند که برای هر نوع استخر قابل استفاده می باشند. می توانید کاشی را مطابق با سلیقه و نیاز خود انتخاب کنید. بر روی کف استخر، دیوارها و مناطق مورد نیاز دیگر از کاشی کاری استفاده می شود.

روکش استخر

آب استخر گرمای زیادی را از دست می دهد و برای حل این مشکل از روکش استخر استفاده می شود. این روکش میزان تبخیر را کم کرده و اتلاف حرارت را کاهش می دهد و باعث صرفه جویی در گرما می شود. در طراحی استخر سرپوشیده‌ دو نوع پوشش اصلی وجود دارد که عبارتند از:

پوشش‌های روکش‌دار

این روکش ها بر روی سطح آب شناور بوده و سبک و انعطاف پذیر هستند. این روکش ها می توانند به وسیله یک غلتک برقی که در انتهای استخر قرار دارد بر روی سطح آب رانده شوند.

پوشش‌های ایمنی

این روکش ها برای جلوگیری از افتادن بچه ها در آب طراحی شده اند. همچنین این پوشش وزن کودکان را تحمل کرده و از غرق شدن آن ها در استخر جلوگیری می کند.

اتصالات استخر

این اتصالات معمولا ضد زنگ بوده و در برابر اسید مقاوم هستند. اتصالات شامل لوله ها، شیرها، دستگیره ها و مواردی این چنینی می باشد. اتصالات در انواع، رنگ ها و نوع متریال های مختلف در بازار موجود است. می توانید براساس بودجه ای که دارید متریال مناسب خود را انتخاب کنید.

ویژگی‌های آب

یکی از ویژگی های مهم در طراحی استخر سرپوشیده مربوط به آب است. به عنوان معروف ترین ویرگی های آب می توان به جت های آبی اشاره کرد. این جت ها در لبه استخر نصب شده و از آن برای پاشیدن آب به نقاط مرکزی استخر استفاده می شود. همچنین جت های آبی نیروی آب برای شنا کردن در برابر جزر و مد را ایجاد می کند.

سیستم‌های حرارتی و تهویه

این سیستم برای ثابت نگه داشتن سطح دما و رطوبت در استخر سرپوشیده ضروری است. همچنین این سیستم ها جریان هوای گرم اطراف استخر را آسان کرده و به خروج هوای اشباع کمک می کند. برای این سیستم باید در فضای خالی سقف یک کانال هوا اجرا شود.

سیستم‌های حرارتی و تهویه استخر سرپوشیده

مزایای استخر سرپوشیده

استخرهای سرپوشیده مزایایی دارند که عبارتند از:

استفاده در تمام ایام سال: در طراحی استخر سرپوشیده در داخل استخرها سیستم‌ گرمایشی کار گذاشته می شود. در این صورت هر وقت که بخواهید می توانید در تمام ایام سال و با هر آب و هوایی از این استخر استفاده کرد و مشکلی ایجاد نمی شود.

آفتاب‌سوختگی کمتر: این استخرها سرپوشیده بوده و در روزهای گرم سال از پوست‌های حساس در برابر نور شدید خورشید محافظت کرده و هیچ گرمایی در داخل وجود ندارد. بنابراین به راحتی می توانید در روزهای گرم تابستان هم از این استخر استفاده کنید و نگران آفتاب سوختگی نباشید.

حفظ حریم خصوصی: داشتن حریم خصوصی برای بسیاری از خانواده‌ها دارای اهمیت زیادی است. طراحی استخر سرپوشیده باعث حفظ حریم خصوصی شده و می توان با خیال راحت در آن شنا کرده و لذت برد.

مزایای استخر سرپوشیده

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی مورد نیاز برای ساخت استخر و … می باشد. برخی از این محصولات می توان به میلگرد، ناودانی، نبشی، پروفیل، ورق استیل و … اشاره کرد. شما مخاطبان گرامی برای تهیه این محصولات می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع استخر سرپوشیده را ذکر کنید؟

استخر اسکیمر، استخر لول دک، استخر اج اینفینیتی

مراحل ساخت استخر سرپوشیده را ذکر کنید؟

تعیین محل استخر، تاسیسات، بتن ریزی و آرماتوربندی، اتصالات و چراغ ها، پوشش ضدآب، کاشی کاری

هدف از طراحی استخر سرپوشیده چیست؟

کابرد استخر سرپوشیده

ورزش کردن، سرگرم شدن، آرامش گرفتن

https://ahanhyper.com//?p=71907

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *