امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

ضوابط مهار آرماتور در بتن

یکی از مهمترین نکاتی که شما زمان طراحی سازه های بتنی باید به آن دقت داشته باشید مهار آرماتور در بتن می باشد. اینکه شما به خوبی ضوابط مربوط به مهار کردن آرماتوربندی در بتن را بشناسید اهمیت بسیار زیادی دارد.

در هر یک از سازه های بتنی از آنجایی که آرماتور برای افزایش یابی مقاومت کششی بتن استفاده می‌ شود باید شما به خوبی در مورد ضوابطی که مربوط به مهار کردن آرماتور در بتن می باشد اطلاعات کافی به دست بیاورید.

خوردگی آرماتورها در سازه های بتنی موجب شده است که این ضوابط اهمیت زیادی پیدا کند. یکی از روش هایی که برای کاهش دادن این خوردگی در آرماتور ها مورد استفاده قرار می گیرد این است که میلگرد ها را مهار نمایید. توجه و نظارت کردن جدی روی آرماتوربندی ساختمان ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

در صورتی که این کار نظارت های لازم روی آرماتوربندی انجام نشود و از ضوابطی که مربوط به مهار آرماتور در بتن می باشد استفاده نگردد باید بدانید که مشکلات زیادی در ساختمان به وجود می‌ آید. در آن دسته از سازه های سنگین استفاده کردن از آرماتورهای قطور با وصله های مکانیکی می ‌تواند یکی از روش ‌های مطمئن برای مستحکم سازی سازه ساختمانی باشد.

اهمیت مهار کردن میلگرد در بتن بسیار زیاد است که در ادامه برخی از موارد مهمی را که مربوط به این مسئله می باشد را بیان می‌کنیم تا شما اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

اهمیت مهار آرماتور در بتن

اهمیت مهار آرماتور در بتن

از آنجایی که آرماتورها در هر یک از سازه‌ های ساختمانی وظیفه اصلی شان تحمل بارهای استاتیکی سازه می باشد باید بارهای جانبی را هم نیز به خوبی تحمل کنند. این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد که در اتصال هر یک از آرماتورها حتما باید بارهای وارد شده به ساختمان را به صورت دقیق محاسبه نمایید. به همین دلیل بهتر است که تمامی ضوابط مربوط به مهار آرماتور در بتن را رعایت کنید.

برخی از مواردی که در مورد مهار کردن آرماتوربندی در بتن اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به خوبی به آن ها دقت داشته باشید عبارت است از :

  1. برای آرماتوربندی در بتن های آرمه بهتر است به خوبی بدانید که نیروهای فشاری و کششی در میلگردهای آرماتوربندی باید با استفاده از روش های مهار به بتن منتقل گردد.
  2. برای آرماتوربندی در بتن از روش ‌های متنوعی استفاده می‌ شود که شما باید به خوبی این روش ‌ها را بشناسید و اجرا کنید.
  3. استفاده کردن از وسایل مکانیکی در طول آرماتور بندی یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.
  4. بررسی کردن پیوستگی بین آرماتور و بتن در سطوح جانبی از دیگر نکات و مواردی است که اهمیت بسیار زیادی دارد.
  5. استفاده کردن از قالب های استاندارد در انتهای آرماتور بندی ساختمان از دیگر نکات مهمی به شمار می ‌رود که برای مهار کردن میلگرد ها در آرماتوربندی اهمیت زیادی خواهد داشت.

نکاتی در مورد مهار آرماتور در بتن

نکاتی در مورد مهار آرماتور در بتن

برخی از نکات بسیار مهم در مورد مهار کردن آرماتور در درون بتن که شما باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید عبارت است از :

  1. ایجاد پیوستگی بین بتن و آرماتور :

هر زمانی که شما از میلگردهای آجدار استفاده کنید باید به خوبی بدانید که پیوستگی بین بتن با آنها افزایش پیدا خواهد کرد. بر همین اساس احتمال ترک خوردگی بتن کاهش می‌ یابد. اما باید به خوبی بدانید که برای ساخت آن دسته از سازه های بتنی استفاده کردن از میلگردهای آجدار در مقایسه با آرماتور هایی که تابیده هستند افزایش پیدا می‌ کند. به همین دلیل دیگر شما نیازی ندارید که با استفاده کردن از قلاب های انتهایی هزینه زیادی را برای پیاده سازی و ساخت ساختمان پرداخت کنید.

  1. به کار بردن قلاب های استاندارد در انتهای آرماتور :

استفاده کردن از این روش برای اینکه شما بتوانید میلگردهای کششی را به خوبی مهار کنید ضروری می باشد. شما با استفاده از این روش می توانید آن ها را با استفاده از قلاب هایی که در بخش انتهایی میلگرد نصب می گردد مهار نمایید. شما باید به خوبی بدانید که قادر خواهید بود هر یک از آرماتور ها را از میلگرد بتن انتقال دهید.

اما برای این استفاده کردن از این روش انتقال به تنهایی نمی توانید که از میلگرد استفاده کنید بلکه باید قلاب هایی را هم مورد استفاده قرار دهید. طول اضافی آرماتوربندی برای انتقال دادن وزن در این روش ضروری می باشد. مقدار نیرو یا همان طول گیرایی آرماتورها دقت داشته باشید که نباید کمتر از ۱۵۰ باشد.

  1. به کار بردن وسایل مکانیکی در طول آرماتور :

یکی دیگر از روش هایی که شما برای انتقال دادن بارهای فشاری و کششی در آن دسته از المان‌ های غیرسازه‌ ای می‌ توانید مورد استفاده قرار دهید استفاده کردن از وسایل مکانیکی در طول آرماتور ها می باشد. به اصطلاح در این روش شما باید کاشت میلگرد را انجام دهید که برای کاشت میلگرد ها مراحل متنوعی باید طی شود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

آرماتور چیست ؟

آموزش بستن آرماتور فونداسیون

انواع آرماتوربندی میلگردهای تقویتی و نحوه محاسبه آن

محدودیت‌های استفاده از آرماتور در المان های بتنی

https://ahanhyper.com//?p=8409

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *