امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

ضد زنگ چگونه ساخته می شود؟

زمانی که آهن یا فولاد دچار خوردگی می شود نتیجه اکسید آهن یا همان چیزی است که زنگ زدگی می گویند. توجه داشته باشید که اعمال پوشش مناسب ضد زنگ در فلز آن را در برابر اثرات خراب کننده ناشی از قرار گرفتن در معرض آب محافظت خواهد کرد. ضد زنگ چگونه ساخته می شود؟ سوالی است که قصد داریم در ادامه مطلب به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

ضد زنگ

برای اینکه کاربرد فولاد و سایر فلزات در ساخت و ساز عملی شود باید از برخی روش ها محافظت در برابر خوردگی استفاده نمایید. در غیر اینصورت عمر فولاد و فلزات دیگر محدود بوده و باعث کاهش کارایی و همچنین افزایش هزینه‌های نگهداری خواهد شد.

 یکی از روش‌ها استفاده از ضد زنگ برای فلزات می باشد. همان طور که می‌دانید ضد زنگ دانه های ضد خوردگی وجود در ضد زنگ های با کیفیت خاصیت سطح فلز پایه را تغییر می‌دهد. این فلز در نتیجه مقاومت الکتریکی بالایی را ایجاد کرده و رنگ های مختلف این واکنش را به روش‌های مختلفی انجام خواهند داد.

بهتر است بدانید که ضد زنگ اب و رطوبت را جذب می‌کند که با فولاد واکنش نشان ندهد.

 

عواملی که باعث زنگ زدگی فلزات می شود

 

عواملی که باعث زنگ زدگی فلزات می‌شوند:

عوامل بسیاری وجود دارد که فلزات با در نظر گرفتن این عوامل دچار زنگ زدگی خواهد شد. به عنوان مثال می‌توان گفت فولاد اگر در معرض آب دریا یا اسپری نمک قرار بگیرد دچار خوردگی و زنگ زدگی خواهد شد. همچنین دود های صنعتی حاوی اسید ها، قلیایی ها و مواد شیمیایی دیگر نیز باعث زنگ‌زدگی فلزات خواهند شد. خوردگی در مناطق صنعتی شدیدتر از مناطق روستایی می باشد.

 بهتر است بدانید که خاک ها از جمله خاک رس باعث زنگ زدگی فلزات خواهد شد. لوله و … لوله هایی که در زمین قرار دارند مستعد خوردگی می باشد. مگر اینکه از روش‌های مختلفی برای حفاظت آن استفاده کرد.

همچنین آب، باران، رطوبت، مواد شیمیایی، اسیدها، گازها، سایش و فرسایش جریان با سرعت بالا فشار میکروارگانیسم ها، الکترولیز، عدم تعادل برق و … از جمله عواملی است که باعث زنگ زدن فلزات خواهد شد.

اثرات مضر زنگ‌زدگی

توجه داشته باشید زمانی که اکسیژن با آهن واکنش نشان می دهد که یک واکنش اکسیداسیون اتفاق خواهد داد که واکنش اکسید آهن تولید می‌شود. به عنوان مثال زنگ زدگی بر روی سطح فلز معمولا زمانی که در معرض آب و هوا قرار دارد می‌تواند روی آهن و فولاد ایجاد شود. بنابراین استفاده از روکش ضد زنگ بسیار مهم می باشد.

 انواع خاصی از فلزات دارای واکنش اکسیداسیون می باشد که منجر به فرآیند خوردگی کمتری می شود. به عنوان مثال می‌توان گفت برنج، مس و برنز یک پتینه را تشکیل می‌دهند که فلزات را محافظت خواهد کرد. توجه داشته باشید یکی از معضلات مدل زنگ زدگی این است که می‌تواند مقاومت آن سرسخت های تولید شده را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. مقاومت فلز توسط زنگ زده کاهش پیدا کند.

 

اثرات مضر زنگ‌زدگی

 

همچنین می‌تواند سوراخ های در شبکه‌های پرتوی و از سازه های برجای بگذارد. از مضرات این واکنش می‌توان به این اشاره کرد که عملکرد قطعات نیز تأثیر زیادی بر عملکردهای صنعتی بسیار تاثیر دارد که با پوسته پوسته شدن روی سطح یک فلز می‌تواند اصطحکاک ناخواسته‌ای را در بنا‌های خاصی ایجاد نماید. به عنوان مثال با استفاده از دو قسمت طراحی شده برای حرکت در کنار یکدیگر با مقاومت می توان از زنگ زدگی در یک یا هر دو طرف جلوگیری کرد.

 همچنین بهتر است بدانید که علاوه بر این زنگ زدگی آهن مغناطیسی ندارد می تواند بر عملکرد قطعات مغناطیسی تاثیر منفی بگذارد. در نتیجه اثرات منفی ناشی از زنگ زدگی استفاده از روکش مناسب ضد زنگ در سطوح خاص استیل و آهن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

آماده سازی سطوح

توجه داشته باشید قبل از استفاده از ضد زنگ روی سطوح فلزی باید سطح فلز را از گرد و غبار و گریس به صورت کامل پاک کنید. با سمباده زنگ زدگی را از روی فلز بردارید سپس می توانید اقدام به استفاده از ضد زنگ نمایید.

کاربرد ضد زنگ

از ضد زنگ در کاربردهای بسیاری می توان استفاده کرد. به عنوان مثال برای استفاده در سطوح فلزی، بتنی از سیمان بسیار مناسب است. همچنین سطوح فلزی را از زنگ زدگی محافظت می کند. از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان برای استفاده در سازه های فلزی، قطب های فلزی، دیوارهای پارتیشن، نرده ها، درها، دروازه‌ها، تریلرها و … استفاده کرد.

 

کاربرد ضد زنگ

 

چگونه آهن زنگ نزن تولید می شود

بهتر است بدانید که برای فلزات نمی‌توان از اصطلاح آهن زنگ نزنن استفاده کرد. چون زمانی که کربن با اهن افزوده می شود به آلیاژ تبدیل شده و از وضعیت عنصر خارج می‌شود که به این آلیاژ فولاد گفته می‌شود که خواص آن ها از اهن بسیار بهتر می باشد. به این فولادها معمولاً فولاد زنگ نزن گفته می‌شود. افزودن آهن و کربن نیز به آن اضافه کرده که باعث می‌شود تا در برابر زنگ زده شدن مقاومت داشته باشند.

بهتر است بدانید که ضدزنگ محلولی است که برای مقابله با زنگ زدگی فولاد و فلزات از آن استفاده می‌شود. در این موارد از این تینر و قلمو لازم است که از آن استفاده نمایید. ضد زنگ یک لایه بر روی فولاد ایجاد می‌کند که باعث می‌شود تا در برابر عواملی مثل آب، باران، رطوبت و … مقاوم بوده و رطوبت را جذب کرده و مانع از زنگ زدگی فولاد و آهن می شود.

 البته در نظر داشته باشید که باید تمام سطح ان را ضد زنگ بزنید حتی اگر روزنه بسیار کوچکی نیز باقی بماند امکان دارد دچار زنگ زدگی شود. پس باید با دقت بالا ضد زنگ بر روی تمام سطح بپوشانید. در نظر داشته باشید که امروزه اکثر کارخانه ها سعی می کنند تا محصولاتی را تولید کنند که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشند.

 

چگونه آهن زنگ نزن تولید می شود

 

 شما عزیزان با اطمینان خاطر می توانید این محصولات را تهیه کرده و در کاربردهای مد نظر خود استفاده نمایید. مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع فولاد می باشد که این فولادها توسط برترین کارخانه های داخلی و خارجی تولید شده است. شما بازدید کنندگان گرامی با اطمینان خاطر می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ نسبت به تهیه آن اقدام کرده و در کاربرد هایی که مورد نیاز است از آن بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان اهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

چگونه ضد زنگ را از روی لباس پاک کنیم؟

https://ahanhyper.com//?p=23075

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *