امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

شناژ چیست؟ انواع و کاربردهای آن

در ساختمان سازی فرآیندهای زیادی انجام می شوند که هر کدام وظیفه ای را برعهده دارند. در این مبحث می خواهیم به بررسی شناژ، انواع و کاربردهای آن بپردازیم. شما مخاطبین محترم چنانچه می خواهید با این فرآیند بیشتر آشنا شوید؛ با ما همراه باشید.

آشنایی با شناژ

شناژ از مهم ترین قسمت های فونداسیون است که برای اتصال پی های عمودی به هم از آن استفاده می کنند. این فرآیند جزء مراحل کرسی چینی بوده و با آن پی ها یا فونداسیون را به هم متصل می کنند. در سازه های زیادی برای انتقال نیروی حاصل از وزن ساختمان به زمین از فونداسیون ها یا پی های جدا استفاده می کنند.

این پی ها به صورت عمودی بوده و با هم حداقل ۵ متر فاصله دارند. مهندسان برای آنکه یک پی مستحکم به نام شناژ را بسازند؛ پی های عمودی را به هم وصل می کنند. بدین گونه ساختمان تحمل نیروی فشاری وارده و نیروهای خارجی چون باد، زلزله و … را دارد.

آشنایی با شناژ

انواع شناژ

در این بخش به بررسی انواع شناژ و کاربردهای آن‌ می پردازیم:

شناژ عمودی

این شناژ برای ساخت ساختمان های چند طبقه مورد استفاده قرار گرفته و وظیفه دارد؛ انواع پی های افقی را به هم اتصال دهد. ساختار این پی به صورتی است که از پایین به فونداسیون وصل بوده و از بالا به نوع افقی وصل می شود. نوع افقی در تمامی ساختمان ها استفاده شده ولی حالت عمودی در تمای ساختمان ها به کار برده نمی شود.

این شناژ نقش مهمی در استحکام سازی ساختمان در برابر عوامل طبیعی چون زلزله دارد. این پی در سازه هایی که ضد زلزله هستند؛ به صورت خرپا وصل می شود. نوع عمودی آن طبق استاندارد دارای عرض ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر بوده و برای ساختن آن از ۴ شاخه میلگرد ۱۲ از نوع آجدار استفاده می کنند. البته در صورتی که وصل به ستون نباشد؛ می توان از شاخه های ۸ متری استفاده کرد.

شناژ افقی

این شناژ برای متصل کردن ستون های فونداسیون به کار می رود. نوع افقی آن به صورت خرپا یا ضربدری بوده و نیرو و فشار وارده به ساختمان را در تمام قسمت های فونداسیون پخش می کند. نوع افقی آن به طور کلی باید نیروی کششی که از وزن کل ساختمان ایجاد شده و نیروی حاصل از ستون های عمودی فونداسیون را تحمل کند. عرض آن از ۳۵ الی ۶۰ سانتی متر است و حداقل دارای ۶ شاخه میلگرد ۱۰ آجدار است.

نوع افقی این شناژ معمولا در طبقه همکف و بر روی کرسی چینی اجرا شده و ممکن است گاهی در هر طبقه و زیر سقف روی تمام دیوارها قرار بگیرد. شناژهای افقی که در بالا و پایین دیوارها قرار دارند به وسیله انواع عمودی آن در چندین نقطه به هم متصل می شوند. در صورتی که در متاطق زلزله خیز نوع افقی و عمودی را اجرا کرد شدت خرابی ها را تا حدود زیادی کم می کند.

انواع شناژ

شناژ مورب

برای میسر شدن کلاف سازی بیشتر در دو پی تحتانی و فوقانی اجرای شناژ مورب در کنار نوع افقی آن واجب است. در این میلگرد گذاری از پشت سازه تا پشت پی زیری انجام شده و مهارسازی کلاف با اتصال اصولی انجام می شود.

شناژ مخفی

این نوع شناژ در ساختمان هایی که دهانه آن بزرگ بوده و طول آن از ۴ متر بیشتر است؛ کاربرد دارد. این نوع در سقف تیرچه بلوک اجرا شده و در فاصله های ۲ متری استفاده می شود. در این نوع از دو میلگرد ۱۶ استفاده می شود که یکی در بالا و دیگری در پایین مقطع استفاده شده و باید حداقل فاصله بین آن ها از هم ۱۰ سانتی متر باشد.

شناژ مخفی

نکات اصولی در شناژبندی

مهم ترین و اولین نکته ای که در شناژ بندی باید به آن توجه کرد؛ نظارت مهندس ناظر است که در تمامی مراحل ساخت و برای تایید مصالح باید انجام شود. نکته بعدی رعایت فاصله استاندارد است که کم ترین آن در نوع عمودی آن ۵ متر و در افقی آن ۴ متر می باشد. زمانی که بتن ریزی انجام می شود؛ دقت کنید که فضای داخلی میلگرد با بتن کاملا پر شوند. همچنین نباید درون آن لوله قرار داد چون مطابق استاندارد نبوده و امکان دارد مشکل ایجاد کند.

نکات اصولی در شناژبندی

موارد عدم استفاده از شناژ

در سازه هایی که دارای یک طبقه بوده و دهانه آن بزرگ است؛ می توان از شناژ استفاده نکرد. به طور مثال در آشیانه ها و ساختمان های صنعتی درصورتی که پی از استقرار و مقاومت خوبی در برابر نیروهی جانبی برخوردار باشد نیازی به این کار نمی باشد. همچنین اگر فونداسیون به صورت مطلوب متصل شده و حرکت پی را محدود کند می توان از شناژ استفاده نکرد.

به طور مثال با استفاده از شمع در زیر پی های جداگانه می توان حرکت آن را محدود کرد. در مواردی چون اجرای ستون پایه ای بتن و گذاشتن فشار خاک روی آن می توان حرکت پی را محدود کرده و از این مورد استفاده نکرد.

از شناژ استفاده نکنید

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

میلگرد، تیرآهن 12، تیرآهن 14، تیرآهن 16، تیرآهن 18، تیرآهن 20، تیرآهن 22، تیرآهن 24، تیرآهن 27 و تیرآهن 30 و … از جمله محصولات فولادی پر کاربرد می باشند. فروشگاه تخصصی آهن هایپر این محصولات را با کیفیت و مرغوبیت بالا عرضه می کند. شما مخاطبین گرامی برا سفارش و خرید این محصولات می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

شناژ چیست؟

شناژ مهمترین قسمت فونداسیون است که برای اتصال پی های عمودی به هم از آن استفاده می شود.

انواع شناژ را نام ببرید؟

عمودی، افقی، مورب و مخفی

نکات اصولی در شناژ بندی کدامند؟

اصول شناژ بندی

نظارت مهندس ناظر در تمامی مراحل، رعایت فاصله استاندارد، پر شدن فضای داخلی میلگرد با بتن، قرار ندادن لوله درون آن

https://ahanhyper.com//?p=71856

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *