امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

شناسایی میلگرد در بتن و اهمیت آن

شناسایی میلگرد در بتن و اهمیت آن بسیار زیاد است زیرا برای جلوگیری از آسیب ندیدن سازه و ایجاد نشدن هزینه های زیاد باید میلگرد ها را درون سازه های بتنی شناسایی کنید.

بنابراین شناسایی میلگرد در بتن و اهمیت آن بسیار مهم است و باید قبل از انجام عملیات سازه بتنی با دستگاه های خاص و آرماتور های که در بتن استفاده شده است را تشخیص دهید تا هزینه های بسیار زیادی ناشی از خراب شدن سازه برای شما ایجاد نشود.

شما باید برای تشخیص نوع میلگرد و ارزیابی سازه باید مکان میلگرد های که در بتن وجود دارند را شناسایی کنید و در مراحل بعدی عمل حفاری و برش و نمونه گیری و غیره می تواند تا حدود بسیار زیادی از خراب شدن و ایجاد هزینه های زیاد جلوگیری کند.

اگر درانجام عملیات با میلگرد برخورد کنید می تواند به ابزارالات آسیبی جدی وارد کند و این موضوع می تواند موجب ایجاد هزینه های زیاد شود، به همین دلیل در اینجا شناسایی میلگرد در بتن و اهمیت آن بیشتر می شود.

 

شناسایی میلگرد در بتن و اهمیت آن

 

مزیت های شناسایی میلگرد موجود در سازه

با در نظر گرفتن شناسایی میلگرد در بتن و اهمیت آن تا حد بسیار زیادی از آسیب رسیدن به دستگاه حفاری و برش جلوگیری می نمایید و البته مزایای بسیار زیادی هم همراه دارد که بهتر است قبل از انجام هر گونه عملیات میلگرد های تعبیه شده در بتن را شناسایی کنید.

یکی از مزیت های شناسایی میلگرد می تواند بررسی فاصله میان آرماتور بندها باشد. از مزیت های دیگر شناسایی میلگرد می تواند اندازه گیری کردن عمیق و دقیق پوشش بتنی برای مستحکم شدن در برابر خوردگی و سازگاری سازه بتنی باشد، البته به اندازه گیری دقیق قطر تمام میلگرد ها برای اطمینان یافتن از مطابق بودن الزامات هم می توان اشاره کرد.

آسیب دیدن میلگرد ها علاوه بر این که موجب آسیب دیدن و به خطر افتادن سازه بتنی می شود، می تواند پروژه را با مشکلاتی مواجه کند و به همین دلیل یکی از مزیت های دیگر شناسایی بررسی طول اتصالات است.

راه های شناسایی میلگرد در بتن

در سال های اخیر برای شناسایی میلگرد ها در بتن از روش های مختلفی مانند اسکن بتن و اشعه ایکس بوده که به دلیل کاربرد های محدودی که داشته کنار گذاشته شده اند و در حال حاضر دیگر از این روش ها استفاده نمی شود.

امروزه بیشتر افرادی که در حوزه ساخت سازه های بتنی فعالیت می کنند برای اسکن کردن میلگرد ها در بتن از دستگاه های خاص و مختلفی استفاده می کنند تا به ابزارالات دیگر آسیبی وارد نشود و موجب به ایجاد مشکلاتی برای سازه بتنی نشود. با استفاده از دستگاه های مخصوص شناسایی میلگرد به دقت و سرعت بیشتری روند کار شناسایی پیش می رود.

  • دستگاه GPR

دستگاه GPR یک دستگاه شناسایی میلگرد است که کاربرد آن با امواج رادیویی است و تا ۶۱۰ میلی متر میلگرد ها را پیدا می کند. این دستگاه ها با سرعت بیشتری میلگرد ها را شناسایی می کنند و اکثر شاغلین این حوزه در انجام شناسایی میلگرد ها از دستگاه GPR استفاده می کنند تا دستگاه بتواند امکاناتی مانند دقت در شناسایی عمل میلگرد و نشان دادن مکانی که در آن میلگرد فراهم شده است را داشته باشد.

البته دستگاه GPR علاوه بر این که می تواند میلگرد های که در بتن سازه وجود دارند را تشخیص دهند قادر هستند اندازه دقیق مواد پلاستیک، مواد رسانا و دیگر مواد های موجود در سازه بتنی را شناسایی نمایند. قیمت این گونه دستگاه ها مطابق با عملکرد عالی که دارند کاملا به صرفه است.

  • دستگاه میلگرد یاب یا Rebar Detector

دستگاه میلگرد یاب یک دستگاهی دقیق برای شناسایی میلگرد ها موجود در سازه بتنی است که این امکان را فراهم می کند تا کاربر با دستگاه میلگرد یاب بتواند تا عمق 180 میلیمتری زیر بتن را ببیند و تا بتواند موقعیت های میلگرد ها را شناسایی کند. دستگاه میلگرد یاب این امکان را فراهم می کند تا بتواند قطر میلگرد های که در بتن وجود دارند را اندازه بگیرد.

با استفاده از دستگاه میلگرد فرایند شناسایی میلگرد را به روشی کارآمد به انجام رساند. این دستگاه کاملا جمع و جور و ارزان قیمت است و خرید آن کاملا صرفه اقتصادی دارد.

البته دستگاه میلگرد یاب یا Rebar Detector این امکان را فراهم می کند تا کاربران بتوانند موقعیت تمام اتصالات دیواری مانند بست های فلزی یا ناودانی و مش و غیره را شناسایی و مکان این محصولات را پیدا کند. 

 

شناسایی میلگرد در بتن و اهمیت آن

 

  • Cover Meters دستگاه

استفاده از دستگاه Cover Meters از روش های دیگر شناسایی میلگرد ها در سازه های بتنی است و کاربران می توانند با خرید این دستگاه انواع میلگرد ها را در بتن تشخیص دهند. این دستگاه کاملا کارآمد و مفید است که علاوه براین که می تواند انواع میلگرد ها را در بتن شناسایی کند، قادر است عمق آرماتور و قطر و ابعاد آن را تخمین بزند و این کار را با دقت بسیار بالا انجام می دهد.

از آنجایی که شناسایی و تخمین و اندازه گیری میلگرد ها در بتن اهمیت و ضرورت دارد استفاده از این دستگاه ها بسیار به صرفه است و یک روش کارآمد و سریع است که می توانید با سرعت زیاد میلگرد های که در بتن تعبیه شده اند را شناسایی و قطر و عمق آن ها را ارزیابی و اندازه گیری کنید.

سخن پایانی

در این مطلب بیان کردیم که شناسایی و اندازه گیری میلگرد ها در بتن می تواند از بروز اتفاقات ناخواسته و آسیب دیدن به پروژه جلوگیری کند به همین دلیل اکثر شاغلینی که این حوزه فعالیت می کنند از دستگاه های مانند فلز یاب، Cover Meters، دستگاه میلگرد یاب یا Rebar Detector، دستگاه GPR برای اندازه گیری و تخمین میلگرد ها و فلزات موجود و مواد پلاستیکی و غیره در سازه های بتنی استفاده می کنند تا روند پروژه با موفقیت و بدون خطر انجام شود.

بسیاری از دستگاه های مذکور از موادی چون چوب و پلاستیک، رطوبت، آجر و حفره ها و غیره تاثیر نمی پذیرد. همانطور که در متن اشاره شد دستگاه های مذکور دقت بسیار زیادی در تعیین مکان و تخمین و اندازه گیری عمق و قطر میلگرد ها دارند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

میلگرد درون بتن چه کاربردی دارد؟

میزان تولید میلگرد در ایران چقدر است؟

https://ahanhyper.com//?p=19068

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *