امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

سوله چیست؟ معرفی انواع سوله

سوله سازه ای بزرگ است که در انواع مختلفی ساخته می شود. در این‌ مبحث قصد داریم به بررسی مبحث سوله چیست؟ معرفی انواع سوله بپردازیم. از شما مخاطبین عزیز دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

سوله چیست؟ معرفی انواع سوله

در ابتدای مبحث سوله چیست؟ معرفی انواع سوله لازم است ابتدا با سوله آشنا شوید. سوله یک سازه فلزی بزرگ است که سقف آن گنبدی بوده و شیب دار است و در محیط داخلی آن هیچ ستونی ایجاد نشده است. سوله ها از پرکاربردترین سازه های فولادی در جهان هستند. معمولا در انبارها، سالن های تولید دام، سالن های ورزشی و… سوله ساخته می شود.

سوله ها براساس ارتفاع، اندازه دهانه، طول و میزان تحمل باران و برف و توجه به محل احداث در شکل های مختلفی طراحی و اجرا می شود. نوع سوله با توجه به منطقه مورد استفاده و کاربری آن مشخص می شود‌. از عوامل تاثیرگذار بر توسعه صنعت می توان به احداث سوله اشاره کرد.

سوله چیست؟ معرفی انواع سوله

آشنایی با انواع سوله

سوله ها به طور کلی در سه نوع مختلف هستند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم:

سوله خرپایی

با توجه به مبحث سوله چیست؟ معرفی انواع سوله باید ذکر کنیم یکی از انواع سوله ها سوله خرپایی است. این سوله از ساده ترین انواع سوله است که برای ساخت آن ها پارامترهای مهمی رعایت می شود. برای ساخت سوله خرپایی محاسبات فنی به طور بسیار دقیقی انجام می شود. این سوله ها مزایای زیادی دارند که از مهم ترین آن ها می توان به هزینه حمل و نقل، حمل و نقل و نصب آسان اشاره کرد. سقف این سوله ها به صورت هشتی و قوسی شکل بوده  و به راحتی نصب می شود. همچنین می توان دهانه این سوله را در ابعاد و اندازه دلخواه طراحی کرد.

سوله تیر ورقی

این سازه طوری ساخته می شوند که شکل هشتی به خود می گیرند. برای ساخت سوله تیر ورقی معمولا از قطعات فولادی استفاده می شود. این سوله ها ایراداتی دارند که از جمله آن می توان به وجود نداشتن امکان ساخت دهانه های بیشتر از ۴۵ متر برای این سازه اشاره کرد. در ساخت این سوله ها قطعات زیادی مصرف می شود به همین علت وزن آن زیاد است. قطعات زیاد به کار رفته در ساخت این سازه باعث می شود هزینه تولید آن نسبت به دیگر سازه ها بیشتر شود‌.

سوله یو بی ام (UBM)

با توجه به مبحث سوله چییست؟ معرفی انواع سوله باید ذکر کنیم یکی دیگر از انواع سوله ها سوله یو بی ام است. این سازه از ورق های گالوانیزه ساخته می شود. برای اتصال ورق های گالوانیزه از وسیله ای به نام سمیر استفاده می شود. این وسیله ورق ها را به خوبی به هم چفت می کند. بهتر است بدانید که دهانه این سازه ها نباید از ۳۰ متر بیشتر باشد. قابل ذکر است که این سازه در برابر برف، باران و دیگر عوامل محیطی مقاومت بالایی ندارد. بنابراین باید در زمان کوتاهی نسبت به تعمیر این سازه اقدام کرد و این کار باعث افزایش هزینه ها می شود.

انواع سوله

آشنایی با انواع دیگر سوله

با توجه به مبحث سوله چیست؟ معرفی انواع سوله باید ذکر کنیم سوله‌ها براساس کاربرد و شکل نیز دسته بندی می شوند. در زیر به انواع آن اشاره شده است:

سوله‌های کارخانه: این سوله ها برای گسترش توسعه کارخانه کارآمدترین سوله است. این سوله استحکام و دوام بالایی دارد و در اشکال و اندازه های مختلفی احداث می شود‌. این سوله ها به آسانی ساخته شده و جداسازی قطعات آن از هم به سهولت انجام می شود.

سوله های سفارشی: این سوله متناسب با نیاز شما و در انداره و ابعاد مناسب با پروژه ساخته می شود. اگر برای نگهداری محصولات خود یک سوله با ویژگی های خاص می خواهید؛ این سوله بهترین گزینه است.

سوله های جعبه ای: با توجه به مبحث سوله چیست؟ معرفی انواع سوله باید ذکر کنیم سوله های جعبه ای نوعی دیگر از سوله ها هستند. این سوله ها در برابر رطوبت، برف و باران مقاومت دارند.‌ بیشتربن کاربرد این سوله در مکان هایی چون نیروگاه های برق است. این سوله ها به صورت کاملا کنترل شده ساخته می شوند.

سوله های جعبه ای

اجزای سوله

بهتر است بدانید سوله ها از اجزای مختلفی ساخته می شوند که عبارتند از:

ستون: با توجه به مبحث سوله چیست؟ معرفی انواع سوله باید ذکر کنیم ستون از اصلی ترین اجزای سوله ستون است که معمولا از تیر ورق تولید می شود. ستون ها باعث افزایش مقاومت سوله در برابر حوادثی چون زلزله می شوند.

ستون وال پست: این ستون جانبی نگه دارنده دیوار اسک و وظیفه انتقال و مهار نیروی باد را برعهده دارد.

استرات: استرات وظیفه دارد که قاب های سوله را به هم متصل کند و همچنین مسئولیت استرات مقاومت در برابر فشار طولی است.

سایه بان: یکی از بخش های اصلی سازه است.

نبشی سینه بند: بارهای اضافه ای که به سازه وارد می شود توسط نبشی سینه بند به پولین ها منتقل می شود.

بادبند: بادبندها در دو نوع سقفی و بدنه ای می باشند. بادبند بدنه نیروی باد را به پی منتقل کرده و بادبند سقف نیروی باد را از راه قاب منتقل می کند.

میله مهار: این میله ها بر روی سقف نصب شده و نیروهای وارده به سقف را به وسط سوله منتقل می کند.

فریم: با توجه به مبحث سوله چیست؟ معرفی انواع سوله باید ذکر کنیم از دیگر اجزای سازه فریم است. تمامی نیروهای جانبی وارد شده به سوله از طریق فریم به ستون منتقل می شود.

پیچ و مهره: به وسیله پیچ و مهره اجزای مختلف را به یکدیگر متصل می کنند. با قرار گرفتن اجزای مختلف کنار هم سوله احداث می شود.

اجزای سوله

نحوه ساخت سوله

با توجه به مبحث سوله چیست؟ معرفی انواع سوله باید ذکر کنیم احداث سوله با فونداسیون ستون آغاز شده و اجزای آن با اتصالات به هم وصل می شوند‌. این ستون از جنس بتن است تا از پوسیدگی جلوگیری کند. در این سوله ها از فولاد ضد زنگ نیز استفاده می شود تا اجزا وقتی در معرض هوا قرار می گیرند؛ دچار پوسیدگی نشوند.

برای پوشش دهی سقف ها از ورق های رولی گالوانیزه و یا روکش چوب شیشه ای استفاده می شود. همچنین برای پوشش دهی سقف و بدنه سوله نیز از ساندویچ پانل و … استفاده می شود. مواردی چون ارتفاع دیوار، اندازه دهانه، طول سوله، نیروهای جانبی مثل زلزله و باد، میزان درصر شیب سقف،‌ نوع پوشش سقف و دیوار از نکانی هستند که متخصصان پروژه باید به آن توجه کنند.

نحوه ساخت سوله

آشنایی با فروشگاه آهن هایپر

همانطور که ذکر شد برای ساخت سوله از محصولات فولادی همچون تیرآهن، میلگرد، نبشی و … استفاده می شود. شما مخاطبان گرامی برای تهیه و خرید این محصولات می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید. برای دریافت مشاوره و اطلاعات لازم با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

سوله چیست؟

سوله یک سازه فلزی بزرگ است که سقف آن گنبدی و شیب دار است.

به طور کلی سوله ها چند نوع هستند؟

سوله خرپایی، سوله تیر ورقی، سوله یو بی ام

اجزای سوله را ذکر کنید؟

ستون، ستون وال پست، سایه بان، نبشی سینه بند، بادبند، میله مهار، فریم، پیچ و مهره

https://ahanhyper.com//?p=71810

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *