امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

سوله خرپایی چیست؟ کاربردهای آن

سوله سازه ای فلزی است که دارای اشکال مختلفی بوده و برای کاربردهای متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. سوله خرپایی یکی از انواع سوله هاست که از ویژگی هایی برخوردار است. در این مبحث می خواهیم سوله خرپایی و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار دهیم. شما همراهان گرامی می توانید برای آشنایی بیشتر با این سوله همراه ما باشید.

به سازه های فلزی که دارای سقف شیبدار بوده و با محاسبات فنی در اشکال مختلفی ساخته می شود؛ سوله می گویند. سوله براساس نوع کاربرد آن ابعاد متفاوتی داشته و وزن آن با توجه به موقعیت مکانی مورد نظر متغیر است. از این سازه در پوشش دهانه های بزرگ در ساختمان هایی چون تعمیرگاه، سالن ورزشی، پارکینگ، انبار، مرغداری، دامداری و ..‌. مورد استفاده قرار می گیرد.

سوله خرپایی

آشنایی با سوله خرپایی

در قدیم از سوله ها بیشتر برای ساختن انبار استفاده می شود و کاربرد زیادی نداشت؛ ولی امروزه این سازه کاربردهای زیادی دارد. همچنین از نظر ظاهری این سازه با نوع قدیمی آن متفاوت می باشد.‌ به طور کلی سوله خرپایی یک سازه فلزی یا چوبی به شکل مثلث است که نصب آن به راحتی انجام می شود.

شکل این سازه به صورتی است که ساختمان نیروهای کششی و فشار وارده را به راحتی تحمل می کند. شکل این سازه مربع یا چهار گوش بوده و وزن آن نسبت به دیگر انواع سوله کمتر بوده و به عنوان بهترین سوله می باشد. به دلیل وزن کم این سوله آن را به نام سوله سبک نیز می شناسند و از سازه های ارزان می باشد.‌

آشنایی با سوله خرپایی

اجزای سوله خرپایی

سوله خرپایی در ساختار خود دارای اجزای مهمی است که به شرح زیر می باشد:

قاب اصلی: در ساخت این قاب از تیرها و ستون ها استفاده شده و به صورت عمودی در سازه قرار گرفته و به عنوان لنگر می باشد. بارهای وارده به سازه به صورت عمودی هستند به همین دلیل این قاب به صورت عمودی قرار می گیرد.

وال پست: از دیگر اجزای سوله خرپایی وال پست است که در انتها و ابتدای سوله و به صورت عرضی قرار گرفته است. وال پست به عنوان بادگیر ستون های اصلی و تکیه گاه دیوارهای اصلی به کار می رود.

استرات: استرات به صورت طولی بوده و قاب های اصلی را به هم متصل کرده و نیروها را بین آن ها منتقل می کند. همچنین به عنوان تکیه گاه جانبی برای ستون به کار می رود.

لایه: برای وصل کردن سقف به پیکر سوله از لایه استفاده می شود که به صورت Z قرار می گیرد.

سگراد یا میل مهار: لایه ها را به ۲ یا ۳ میلگرد طولی به هم وصل می کنند؛ تا نیروی جانبی را مهار کند که به آن میل مهار گویند.

مهاربند سقف: برای بالا بردن انسجام و استحکام سقف در قاب ها و دور تا دور سوله از این مهاربند استفاده می شود.

مهاربند دیوار: برای آنکه نیروهای وارده به دیوار مهر شود؛ این وسیله را به صورت طولی قرار می دهند.

اجزای سوله خرپایی

مزایای سوله خرپا

استفاده از سوله خرپایی مزایای فراوانی دارد که شامل موارد زیر می شود:

با این سازه می توان دهانه هایی با ابعاد نامحدود را ساخت. همچنین این سازه از نظر قیمت مقرون به صرفه بوده و به راحتی نصب می شود. لرزش و ناپایداری این سوله بسیار کمتر از نمونه های دیگر است. مونتاژ و اجرای این سازه آسان بوده و در صورت نیاز به جمع آوری نیز به آسانی قابل انجام است. با استفاده از فناوری روز و نرم افزارهای مربوطه به راحتی می توان سوله را در زمان کمی طراحی کرد. مقاومت بالا در برابر انواع فشارهای جانبی وارده از دیگر مزایای سوله خرپایی می باشد.

مزایای سوله خرپا

کاربردهای سوله خرپایی

سوله خرپا با توجه به مزایای زیادی که دارد؛ بسیار پرکاربرد است که در زیر به مواردی از آن اشاره کرده ایم:

از سوله خرپایی می توان در بخش های مختلفی چون اسکان های اضطراری و دامداری استفاده کرد. همچنین این سوله در خطوط تولید نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربردهای دیگر این سازه می توان به استفاده در استخرها و گاوداری ها اشاره کرد. استفاده در انبارها و مرغداری از کاربردهای دیگر این سازه به شمار می رود. همچنین در سالن های سرپوشیده بزرگ که نیاز به فضای بزرگ بدون ستون دارند؛ مثل سالن های ورزشی، نمایشگاه، کارگاه و آشیانه هواپیما از این سازه استفاده می شود.

کاربردهای سوله خرپایی

خرید مقاطع مورد نیاز برای ساخت سوله خرپایی

در ساخت سوله خرپایی از محصولاتی همچون تیرآهن، میلگرد، سپری و نبشی و … استفاده می شود. شما عزیزان برای تهیه و خرید این محصولات می توانید از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر به آدرس وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید؛ کافیست با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

سوله خرپا چیست؟

یک سازه فلزی یا چوبی به شکل مثلث است که وزن کمی داشته ولی مقاومت آن بالا است.

اجزای سوله خرپایی کدامند؟

قاب اصلی، وال پست، استرات، مهاربند سقف، مهاربند دیوار

کاربرد سوله خرپا را بیان کنید؟

کاربرد سوله خرپا

استفاده در سالن های سرپوشیده بزرگ که باید بدون ستون باشند مثل سالن ورزشی، آشیانه هواپیما، استخرها، کارگاه، نمایشگاه و ... از این سازه استفاده می شود.

https://ahanhyper.com//?p=71819

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *