امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

سقف روفیکس چیست؟ آشنایی با کاربردهای آن

سقف ها در انواع مختلفی ساخته می شوند که یکی از آن ها سقف روفیکس می باشد. این سقف کاربردها و ویژگی های زیادی دارد که باعث کارایی زیاد آن شده است. در این مبحث قصد داریم به بررسی مبحث سقف روفیکس چیست؟ آشنایی با کاربردهای آن بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این سقف می توانید تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

آشنایی با سقف روفیکس

امروزه با توجه به گسترش جمعیت علاوه بر ایمنی، هزینه ساخت و سرعت انجام کار اهمیت زیادی دارد. روش های سنتی در ساختمان سازی پر هزینه بوده و زمان زیادی را لازم داشتند که با توجه به روش های جدید دیگر استفاده از آن ها کم شده است. از روش های جدید در این زمینه می توان به سقف روفیکس اشاره کرد. این نوع سقف یک سقف مرکب است که نوعی دال بتنی آرمه مرکب بوده و در آن از قالب های ماندگار استفاده می شود. در صورتی که از این قالب ها استفاده می شود؛ می توان بتن ریزی تمام طبقات را به صورت همزمان انجام داد و نیازی به جک یا شمع ندارد.

وزن این سقف ها کم بوده و هیچ بار اضافی به سازه وارد نمی کند. در این مورد از مصالح فولادی کمی استفاده شده و با استفاده از آن می توان تا ۴۰ درصد وزن ساختمان را کاهش داد. این محصول از جنس ورق های مشبک فولادی بوده و در دو نوع گالوانیزه و روغنی تولید شده و دارای ابعاو ۰.۷ الی ۰.۸ است. زمان اجرای این سقف کمتر بوده و به طور معمول برای یک ساختمان دو طبقه حدود ۱۰ ساعت زمان نیاز است.

سقف روفیکس

مزایای استفاده از سقف روفیکس

بهتر است بدانید سقف روفیکس از ویژگی ها و مزایای زیادی برخوردار است که سبب کاربرد زیاد آن گشته است. برخی از این مزایا به شرح ذیل می باشد:

حجم این قالب ها کم بوده و فضای زیادی برای نگهداری نیاز ندارد؛ به صورتی که تعداد زیادی از آن را می توان با یک کامیون حمل و جا به جا کرد. همچنین این قالب ها با قرار گرفتن بر روی تیرهای ساختمان مانع از سقوط اجسام و افراد می شوند. اجرای این سقف ها آسان بوده و می توان برای آن از کارگرهای نیمه ماهر استفاده کرد؛ و نیازی به تخصص در این زمینه نمی باشد. این محصول هیچ ضایعی نداشته و هزینه های کمی دارد.

شکل پذیری این قالب بالا بوده و به راحتی می توان فرم های پیچیده را با استفاده از آن اجرا کرد. دستگاه جوش و بالابر کمی برای اجرای این سقف نیاز است. از دیگر مزایای این سقف می توان به اجرای همزمان تمام سقف ها با هم اشاره کرد. سرعت اجرای این کار بالا بوده و در زمان کوتاهی می توان قالب ها را نصب کرد. همچنین این سقف در برابر حوادثی چون زلزله ایمنی بیشتری دارد.

مزایای سقف روفیکس

کاربرد سقف روفیکس

شایان ذکر است که از سقف روفیکس در زمینه های زیر می توان استفاده کرد:

از این محصول در انواع کف و پله های بتنی ساختمان استفاده می شود. همچنین در سقف های کاذب، دال دو طرفه، سقف مرکب بتنی و طاق ضربی نیز می توان از این نوع سقف ها استفاده کرد. ساخت بام، جعبه صفحه ستون و رمپ پارکینک از دیگر کاربردهان این محصول است. در ساختمان هایی که اشکال پیچیده دارند نیز به راحتی می توان از این سقف ها استفاده کرد. مقاوم سازی بافت فرسوده و استفاده در سازه های پوسته از کاربردهای دیگر این سقف ها به شمار می روند.

مراحل اجرای سقف روفیکس

بهتر است بدانید سقف روفیکس در چند مرحله اجرا می شود که در زیر به آن می پردازیم:

قرار دادن صفحات روی تیرها و قالب بندی: ابتدا باید صفحات تولید شده را از کارخانه تهیه کرده و به محل پروژه انتقال داد.‌

نصب برش گیرها: در این مرحله به عنوان برش گیر از گل میخ استفاده می شود که به صورت فرعی نصب می شوند. گل میخ بین سقف بتنی و تیر درگیری ایجاد کرده و نیروی افقی را از پوشش بتنی به تیرهای فولادی منتقل می کند.

نصب شبکه میلگردها: مرحله بعدی اجرای سقف روفیکس نصب شبکه های میلگرد است که باید به قالب سقف بسته شوند.

بتن ریزی: مرحله آخر انجام بتن ریزی است که باید با چوب یا فوم پلی استایرین فضاهای بازشو را پر کرد تا مانع ورود خمیر بتن شوند. بدین صورت تا زمان نصب تاسیسات خطر سقوط افراد به داخل کم شده و در زمان نصب نیازی به تخریب بتن ندارد. سپس باید بر روی سقف بتن ریزی را انجام داد که بعد از آن با ویبراتور باید آن را متراکم کرد.

مراحل اجرای سقف روفیکس

نکات مهم برای اجرای سقف روفیکس

هنگام اجرای سقف روفیکس باید نکاتی را مورد توجه قرار دارد که به شرح زیر است:

  1. قالب ها خوب به هم وصل شده تا مانع خروج شیره بتن شوند چون نشت این مواد در سطح بتن حفره ایجاد می کند.
  2. قبل از شروع کار تمام جهات قالب را بررسی کرده و از مقاومت پشت بندها، تیرهای نگهدارنده و دستک ها مطمئن شوید.
  3. داخل قالب ها را تمیز کنید تا هیچ چیز اضافی درون آن نباشد.
  4. در تمامی مراحل اجرای سقف روفیکس حتما قالب ها را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تنظیم کنید.

وقتی می خواهید مرحله ویبراتور را انجام دهید دستگاه را تا کامل و تا انتهای بتن پایین برده و بتن هایی که قبلا ریخته شده را ویبره کنید.

کاربرد سقف روفیکس

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

سقف روفیکس چیست؟

این سقف مرکب بوده و نوعی دال بتنی آرمه است که در آن از قالب های ماندگار استفاده می شود.

کاربرد سقف روفیکس را ذکر کنید؟

استفاده در انواع کف و پله های بتنی ساختمان، استفاده در سقف های کاذب، سقف مرکب بتنی، ساخت بام. رمپ پارکینگ

مراحل اجرای سقف روفیکس را بیان کنید؟

مراحل اجرای روفیکس

قرار دادن صفحات ردی تیرها و قالب بندی، نصب برش گیرها، نصب شبکه میلگرد، بتن ریزی

https://ahanhyper.com//?p=71802

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *