امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

منظور از ستونچه یا ستون کوتاه فلزی چیست؟

منظور از ستونچه یا ستون کوتاه فلزی چیست؟

بی شک مهم ترین عاملی که از ابتدا تا انتهای پروژه ساختمان سازی بایستی به آن توجه ویژه گردد، برخورداری سازه از امنیت بالا و مقاومت در برابر نیروهایی همچون زلزله می باشد. بدین منظور، اجزای ساختمانی می بایست به روش اصولی و با استفاده از مصالح باکیفیت پیاده شوند.

یکی از اصلی ترین بخش های مقاومتی و پایه ای هر ساختمان، ستون های آن به حساب می آید. ستون ها وظیفه تحمل وزن سازه و انتقال یکسان آن به اجزای دیگر را بر عهده دارند، اما آیا این مورد برای تمام ستون ها صدق می کند؟!

متعجب خواهید شد اگر بدانید که ستونچه یا ستون های کوتاه فلزی، دقیقاً برعکس ستون های نرمال عمل خواهند نمود! حال ممکن است با خود بگویید که دلیل مشاهده ستون های کوتاه فلزی در بسیاری از نقاط شهر چه می باشند.

در ادامه قصد داریم به اطلاعات دقیقی را درباره ستونچه ها، انواع آن ها و دلایل به وجود آمدن آن ها در پروژه های ساخت و ساز بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ستونچه یا ستون کوتاه فلزی چیست؟

ستون های کوتاه فلزی برعکس تصور بسیاری از افراد، کاملاً برحسب تصادف به وجود آمده اند و احتمال به وجود آمدن آن ها در صورت عدم محاسبات دقیق مهندسی، افزایش پیدا خواهد نمود.

این ستون ها، قدرت تحمل نیروی وارده بر سازه را کاهش خواهند داد، به طوری که در صورت وقوع زلزله، احتمال ریزش کامل ساختمان به خصوص بلند ارتفاع ها وجود خواهد داشت. آن ها برعکس ستون های معمولی، نمی توانند نیرویی اضافه تر از حد معین را تحمل نمایند و بدترین شکست و فروریزی ساختمانی را ارائه خواهند داد.

 

ستونچه فلزی چیست؟

 

علل ایجاد ستون های کوتاه فلزی

به طور کلی، علت اصلی ایجاد ستون های فلزی کوتاه را می توان شکست برشی دانست. در واقع بایستی کنترل نیروهای وارده بر ستون ها از نوع خمشی باشند، در غیر این صورت با ستونچه ها و معایب آن ها روبرو خواهیم بود.

علاوه بر شکست برشی، عامل ایجاد ستونچه های فلزی عدم وجود ارتفاع یکسان بین ستون های یک طبقه از ساختمان می باشد که همانطور که اشاره نمودیم، از محاسبات غیر دقیق ناشی می شوند.

عوامل ایجاد ستونچه فلزی

عملیات های ساخت و ساز ممکن است در صورت انجام اشتباهات مختلف، با انواع ستونچه ها مواجه شوند. مهم ترین عواملی که باعث به وجود آمدن ستون های کوتاه هستند، را در ادامه شرح داده ایم:

  • عدم دقت مهندس ناظر بر تراز یا شیب دار بودن زمین پروژه

در صورتی که دقت لازم نسبت به تراز بودن زمینی که پروژه ساخت بر روی آن انجام می شود لحاظ نگردد، در هر یک از ستون ها اختلاف تراز به وجود خواهد آمد و ارتفاع هر یک با دیگری نیز متفاوت خواهد بود.

بدین ترتیب حتماً لازم است زمین مورد نظر پیش از آغاز پروژه، با صرف هزینه ای تراز گردد، وگرنه به هیچ وجه برای ساخت و ساز مناسب نیست و خطرات جانی و مالی زیادی را به همراه خواه داشت.

  • محدود نمودن ستون با مصالح روسازی همچون دیوارهای آجری

ایجاد دیوار به خصوص دیوارهای باربر که وظیفه انتقال نیروهای اضافی به زمین را دارند در تنها یک وجه ستون، وارد شدن نیروهای برشی زیاد را به سازه افزایش خواهد داد. در این حالت که تعادلی وجود ندارد، ستون کوتاه ایجاد خواهد شد.

  • محدود نمودن ستون با مصالح سازه ای همچون تیر در میان طبقه

این عامل در ساختمان های دوبلکس دارای ستون در میان طبقه بین راه پله ها و نیم طبقه محسوس می باشد. طراحی پله ها و ستون ها بایستی به گونه ای صورت گیرد که به ساختمان و نیروهای وارد بر آن تعادل دهند.

روش های جلوگیری از ایجاد ستونچه

اگر احتمال ایجاد ستونچه در تراز نبودن سطح زمین پروژه ساختمانی باشد، می بایست تا از روش های زیر برای تراز نمودن زمین کمک گرفت:

  • خاک برداری و خاک ریزی سطح شیب دار که برای سازنده مقرون به صرفه تر است، اما زمان زیادی را می طلبد.
  • اجرای ترازهای مختلف فوندانسیون و طراحی ساختمان به گونه ای که اسکلت سازه های مجاور با استفاده از درز انقطاع از هم جدا شوند.

اما اگر دیوارهای آجری که از مصالح روسازی محدود کننده ستون به حساب می آیند، علت احتمال وقوع این مشکل هستند، می بایست:

  • میان دیوار و ستون ایجاد فاصله نمود و فضای خالی را با موادی انعطاف پذیر همچون پلی استایرن پر نمود تا ستون کمتر تحت تأثیر نیروهای برشی قرار گیرد.
  • ستون های شکل پذیر را با آرماتور گذاری عرضی در فاصله های مناسب با زاویه 135 درجه، ایجاد نمود.

 

عوامل ایجاد ستونچه فلزی

 

آهن هایپر، معتبرترین مرجع تهیه آهن آلات ساختمانی

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره نمودیم، اجزای ساخت و ساز بایستی از اصالت، کیفیت و کارایی برخوردار باشندتا سازه برای سال ها عمر نموده و در برابر هر نیرویی مقاومت حداکثر داشته باشد. آهن آلات و قطعات فولادی، امروزه یکی از اصلی ترین متریال های ساختمان سازی به حساب می آیند.

فرآیند تولید آهن آلات ساختمانی، در معتبرترین کارخانه جات کشور با استفاده از باکیفیت ترین مواد و با شیوه های مطرح روز دنیا انجام می پذیرد. فروشگاه های معتبر نیز بایستی قادر به ارائه بی واسطه این محصولات به سراسر کشور باشند.

بدین منظور می توانید به فروشگاه آهن هایپر اعتماد نمایید. با دارا بودن بیش از دو دهه سابقه درخشان در تأمین تجهیزات فولادی بزرگ ترین پروژه های ساخت و سازی کشوری همچون انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، سپری، کمتر کسی در این صنعت است که درباره ما نشنیده باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات:

نصب ستون فلزی، ساخت اسکلت فلزی و اهمیت آنها در ساختمان سازی

مقاوم سازی تیر آهن به کار رفته در ستون های ساختمان

نحوه اتصال تیرآهن به ستون بتنی

https://ahanhyper.com//?p=17771

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *