امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع سایز میلگرد؛ چرا باید سایز میلگرد را بدرستی تشخیص دهیم ؟

از اوایل قرن هجدهم میلادی، برای بهبود استحکام سازه ها به مرور از میگرد ها استفاده می شده است. میلگرد، که از آن با نام آرماتور هم یاد می شود نوعی شبکه یا کابل فولادی است که در ساخت سازه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. امروز تولید این محصول ضرورت بسیاری دارد و از مهم ترین شاخصه های تقویت مقاومت در ساختمان ها به شمار می آید.

میلگرد المانی اساسی است و از ابتدای برای ساخت اسکلت و بهبود فیزیک یک سازه مورد استفاده قرار گرفته است. امروز میلگرد ها به وسیله برند های بسیاری از جمله تولید کنندگان داخلی و بین المللی طراحی و تولید می شوند. اما یکی از سوالات مخاطبان این است که سایز میلگرد ها را چگونه تشخیص دهیم؟

مقادیر مصرف میلگرد فولادی در یک ساختمان بسیار زیاد است و تامین هزینه های آن در نظر پیمانکاران ارزش بسیاری خواهد داشت. اما برای کاهش هزینه ها بسیار الزامی است تا سایز دقیق میلگرد را بدانیم. در ادامه این مقاله به بررسی این نکته خواهیم پرداخت که سایز میلگرد ها را چگونه تشخیص دهیم؟ با ما همراه باشید.

چرا باید سایز میلگرد را به درستی تشخصی دهیم؟

  1. در صورت اشتباه ممکن است هزینه های جاری افزایش یابند
  2. کنترل سایز به وسیله مهندس ناظر انجام می شود و ممکن است با خطا روبرو شود
  3. میلگرد ها تنوع بالایی دارند و امکان مواجهه با خطا در تشخیص چشمی وجود دارد
  4. کنترل دقیق سایز میلگرد ها به جلوگیری از ایجاد مشکلات بعدی در ساخت کمک خواهد کرد
  5. امکان بروز اتفاقات خطرناک پس از استفاده از میلگرد با سایز اشتباه در نقطه ای اشتباه وجود خواهد داشت

 

انواع سایز میلگرد کدامند؟

 

انواع سایز میلگرد کدامند؟

میلگرد ممکن است بین 8 میلی متر تا 40 میلی متر دارای تنوع باشد. تشخیص وزن میلگرد بر عهده مهندسان و آرماتور بند ها است. برای پاسخ به این سوال که سایز میلگرد ها را چگونه تشخیص دهیم؟ باید گفته شود که میلگرد ها ممکن است گاهی سایز متفاوتی داشته باشند اما در دید چشم کاملا مشابه بیآیند. بنابراین ابتدا میگوئیم که این فرآیند اهمیت بالایی دارد.

سایز میلگرد ها را چگونه تشخیص دهیم؟ 7 شیوه مناسب

  1. تشخیص سایز میلگرد، به کمک کولیس
  2. تشخیص سایز میلگرد، به کمک ترازو
  3. تشخیص سایز میلگرد، به کمک آچار فرانسه و ریسمان
  4. تشخیص سایز میلگرد، به کمک شابلون
  5. تشخیص سایز میلگرد، به کمک انگشتان دست
  6. تشخیص سایز میلگرد، به کمک دید چشمی
  7. تشخیص سایز میلگرد، به کمک گیج اندازه گیری

اندازه گیری سایز میلگرد با استفاده از کولیس

منظم و دقیق ترین شیوه برای تشخیص سایز میلگرد، استفاده از کولیس است. کولیس یک ابزار مناسب و دقیق است که به کمک آن می توان به سادگی و در مدت زمان کوتاه سایز میلگرد را مشخص کنید. در این روش باید به قطر مختلف میلگرد توجه کنید. از جمله قطر اسمی میلگرد، قطر زمینه میلگرد و قطر خارجی میلگرد که هر یک با دیگری متفاوت است.

اندازه گیری سایز میلگرد با استفاده از ترازو

در این روش با استفاده از یک فرمول ساده می توانید به سادگی سایز میلگرد را به دست آورید. ابتدا باید وزن یک متر از میلگرد را به دست آورید. سپس با استفاده از:

 * (۳٫۱۴* d^2 ) /4 یک متر*۷۸۵۰(وزن مخصوص)=وزن یک متر میلگرد

سایز را به دست آورید. گرچه ممکن است یافتن ترازو کمی دشوار باشد اما این روش هم دقیق است.

 

سایز میلگرد ها را چگونه تشخیص دهیم؟

 

اندازه گیری سایز میلگرد با استفاده از آچار فرانسه و ریسمان

شما هم چنین می توانید از آچار فرانسه های مدرج برای اندازه گیری سایز میلگرد استفاده کنید. گذشته از آن می توانید از ریسمان بنایی هم استفاده کنید. ریسمان بنایی هم معمولا در محیط ساخت وجود دارد. این روش دقیق و بسیار بی دردسر است. بنابراین با پیچاندن ریسمان به دور میلگرد، محیط آن را به دست آورید. سپس به کمک محیط می توانید سایز دقیق را پیدا کنید.

اندازه گیری سایز میلگرد با استفاده از شابلون

اگر می پرسید سایز میلگرد ها را چگونه تشخیص دهیم  که هم سریع باشد هم بدون هزینه و بدون دردرسر؛ شابلون را معرفی میکنیم. استفاده از شابلون برای تشخیص سایز میلگرد نیز شیوه ای مناسب و البته بسیار سریع است. بسیاری از مهندسان و آرماتور بند ها به همراه خود یک شابلون دارند که سایز های مختلف میلگرد در آن ها تعبیه شده است. بنابراین کافی است میلگرد ها را با آن سوراخ های تعبیه شده مقایسه کنید.

اندازه گیری سایز میلگرد با استفاده از انگشتان دست

میلگرد هایی که بسیار مشابه هستند را شاید نتوانید با این روش به دقت تمییز دهید. اما یک روش بسیار سریع است که از بند انگشتان استفاده کنید. بنابراین از قبل سایز میلگرد هایی که می دانید را با بند های انگشت خود مقایسه کنید. سپس با انگشت خود تطبیق دهید. به نظر شما بهترین پاسخ برای سوال «سایز میلگرد ها را چگونه تشخیص دهیم» چیست؟

اندازه گیری سایز میلگرد با استفاده از دید چشم

اصولا در آئین نامه ها چنین اجازه ای وجود ندارد اما مهندسان با تجربه با نگاه کردن می توانند سایز میلگرد را تشخیص دهند. گرچه در اغلب اوقات میلگرد هایی با سایز مشابه در یک محیط وجود دارند. بنابراین حتی برای افراد با تجربه احتمال خطا وجود دارد.

اندازه گیری سایز میلگرد با استفاده از گیج اندازه گیری

اگر سوال شما این است که با استفاده از گیج اندازه گیری سایز میلگرد ها را چگونه تشخیص دهیم، بسیار ساده است. نوعی گیج برای اندازه گیری سایز میلگرد وجود دارد که از متریال فولاد ضد زنگ ساخته می شود. این وسیله به نام گیج اندازه گیری میلگرد شهرت دارد.

آهن هایپر؛ خدماتی ایده آل برای مخاطبان

آهن هایپر، برندی خاص در زمینه خدمات مربوط به محصولات فولادی و آهن آلات است. تامین نیاز های مخاطبان در این زمینه، برای انواع پروژه های عمرانی و صنعتی با شرایطی مناسب و هزینه های منحصر؛ همواره اولویت ما بوده است. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات دیگر می توانید به راحتی از طریق پل های ارتباطی با ما همراه باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

میلگرد ۱۲ چه کاربردهایی دارد؟

مهمترین کاربردهای میلگرد ۳۲ چیست؟

چگونه سایز میلگرد را تشخیص دهیم؟

https://ahanhyper.com//?p=25364

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *