امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

سازه نگهبان چیست؟ انواع و روش های اجرا

ساختمان سازی اصولی دارد که باید طبق آن ساخت و ساز انجام شود. یکی از روش های اصلی برای پایدارسازی، گودبرداری و … استفاده از سازه نگهبان می باشد. در این مبحث قصد داریم به بررسی سازه نگهبان، انواع و روش های اجرا بپردازیم. شما همراهان گرامی جهت کسب اطلاعات در اینباره می توانید با ما همراه شوید.

آشنایی با سازه نگهبان

به سازه ای که برای پایدارسازی دیواره های گودبرداری استفاده می شود؛ تا از ریزش آن جلوگیری شود؛ سازه نگهبان گویند. این سازه انواع مختلفی دارد که هر کدام به طریقی اجرا می شوند. این روش بسیار کاربردی بوده و با مهار دیوارهای مجاور بنا گود را ایمن کرده و احتمال خطرات را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و به صفر می رساند. به زبان ساده تر این سازه از جمله المان های دائمی یا موقتی هستند که برای پایدارسازی خاک یا سنگ های اطراف مکان گودبرداری استفاده می شوند.

سازه نگهبان

انواع سازه نگهبان و روش اجرای آن

در ذیل انواع سازه نگهبان را به همراه چگونگی پیاده سازی آن ها شرح می دهیم:

سازه نگهبان خرپایی

رایج ترین روش سازه نگهبان در گودبرداری هایی که عمق کمی دارند؛ نوع خرپایی است. در این روش خاکبرداری، تکمیل و پر کردن پشت سازه نگهبان به صورت مرحله ای و با مصالح مناسب انجام می شود. این سازه نباید هیچ فاصله ای با خاک داشته باشد؛ چون سبب عدم عملکرد و بی فایده بودن این روش می شود. همچنین در این صورت اگر در اثر بارندگی خاک اشباع شده و جاری شود این سازه تاثیری در پایدار سازی گود اعمال نخواهد کرد. برای اجرای این نوع سازه باید در لبه های کناری سازه چندین چاهک حفر شود.

در انتهای این چاهک ها سبدی را که قبلا آرماتوربندی کرده اید؛ گذاشته و سپس عضو خرپا را که به صورت عمودی و از جنس پروفیل دوبل است را در آن قرار دهید. قابل ذکر است که برای آنکه این عضو عمودی گیرداری بهتر داشته باشد؛ باید چند نبشی یا ناودانی را به عنوان برشگیر در آخر آن جوش داد.

عمق این چاهک بسته به میزان سربار وارده، نوع خاک و عمق گود برداری می باشد. در مرحله بعدی برای اجرای این نوع سازه نگهبان باید دیواره چاهک را با پلاستیک پوشاند تا از تماس خاک با بتن جلوگیری کند. سپس باید بتن ریزی انجام شود که برای آن‌ باید از لوله ترمی استفاده کرد.

توجه داشته باشید که عضو عمودی این سازه باید با سازه مجاور کاملا در تماس باشد. در صورت عدم تماس بعد از گیرش بتن باید فضایی که در پشت عضو عمودی خالی است؛ را با مصالحی چون آجر فشاری با ملات مناسب پر کرد. بعد از گیرش بتن برای اجرای عضو مایل خرپا باید خاک مجاور عضو عمودی را به صورت ترانشه برداشت.

اگر مقاومت خاک بیشتر باشد؛ به جای حفر چاهک می توان از محل خرپا خاک را به صورت ترانشه برداشت. بعد از آن باید برای اتصال عضو مایل فونداسیون را حفر کرده، آرماتوربندی و بتن ریزی کرد. در مرحله آخر باید عضو مایل را از یک طرف به عضو عمودی و از طرف دیگر به صفحه ستون جوش داد. برای آنکه مقاومت این سازه بیشتر شود؛ اعضای فرعی را نیز اجرا کنید.

انواع سازه نگهبان

سازه نگهبان مهار متقابل

سازه نکهبان مهار متقابل یا پشت بندهای افقی برای جلوگیری از تغییر مکان جانبی در محیط های شهری و برای گودهایی که عرض آن کم است؛ استفاده می شود. این سازه در داخل گود فضای زیادی را اشغال کرده و در استفاده از تجهیزات و ماشین آلات محدودیت ایجاد می کند.

سازه نگهبان نیلینگ

این سازه بر مبنای مسلح کردن خاک با المان های فولادی است. برای اجرای این روش سازه نگهبان باید اول خاک را تا عمق پایداری آن که بین ۲ الی ۴ متر است؛ برداشت که این عمق بسته به نوع خاک و موارد دیگر است. بعد از آن با ماشین حفاری دریل واگن باید سوراخ هایی را به صورت افقی و با شیب حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد و با قطر ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر در گود به فاصله ۱ الی ۲ متری ایجاد کرد. سپس میلگردهای فولادی AIII را به قطر ۳۲ الی ۴۰ میلی متر و با طول مشخص که در نقشه های اجرای است؛ را آماده کرده و انتهای آن را رزوه کنید.

بعد از آن باید اسپیسر را برای قرار گرفتن میخ در سوراخ نصب کرده و پس از آن لوله های تزریق که از جنس PVC  هستند؛ را نصب کرد. بعد از آن نیل ها را درون سوراخ گذاشته و لوله های تزریق را روی آن نصب کنید. معمولا از دو عدد لوله تزریق استفاده می شود که یکی برای تزریق دوغاب بوده و دیگری برای خالی شدن هوا از داخل سوراخ است. برای آنکه مشخص کنید داخل نیل ها پر است یا نه؟ می توان از دوغاب استفاده کرد.

سازه نگهبان انکراژ

این روش برای پایدار سازی گودهای عمیق روشی بسیار موثر بوده و به نام های میل مهار و استرند شناخته شده است. روش اجرای این سازه تا حد زیادی شبیه به روش نیلینگ بوده و از وسایلی چون غلاف، اسپیسر، کابل، لوله تزریق، سنترالایزر، سر انکر و گود برای آن استفاده می شود.

سازه نگهبان انکراژ

سازه نگهبان شمع درجا

یکی دیگر از انواع سازه نگهبان شمع درجا است که روشی عالی برای بالا بردن پایداری جداره گودبرداری است. از این روش در انواع خاک های نرم و سخت استفاده شده و برای اجرای آن اول باید با ماشین حفاری یا مقنی حفر چاه هایی به قطر ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی متر را حفر کرد. در صورتی که خاک سست است؛ از غلاف فلزی، تزریق گل بنتونت و کول های بتنی برای جلوگیری از ریزش شمع ها استفاده می شود.

سپس باید اسپیسر را بر روی شبکه آرماتورها شمع هایی که از میلگرد طولی و خاموت دورپیچ بست. بعد از آن باید با جرثقیل شمع ها را درون چاه قرار داد که به دلیل وزن بالای آرماتورها امکان ریزش آن بعد از بلند کردن وجود دارد. در نتیجه زمان آرماتوربندی میلگردها را با سیم مفتول محکم به هم وصل کنید. در مرحله بعد باید بتن ریزی را با لوله ترمی انجام داد و شمع های بعدی را در فاصله ۱ الی ۲ متری باید اجرا کرد. اغلب فاصله محور به محور شمع ها نباید از ۲ برابر قطر شمع ها بیشتر باشد.

سازه نگهبان سپرکوبی

در این روش اول سپرهایی را در طرفیت گود کوبیده و بعد از آن خاکبرداری آغاز می شود. وقتی خاکبرداری به عمق کافی رسید؛ بر روی کمرکش سپرها و بر روی آن باید تیرهای پشت بند افقی را نصب کرد. بعد از آن باید المان های فشاری قائم را به صورت عمود بر صفحه سپرها و به این پشت بندها وصل کرد. وقتی خاک سست نبوده و عرض آن کم باشد؛ باید از سپرها، پشت بندها و المان های فشاری چوبی استفاده کرد‌. در خاک های سست تر و عرض بیشتر باید پشت بندها، سپرها و المان های فشار فلزی باشند‌.

صفحات فلزی را درون خاک گذاشته و به وسیله چکش پنوماتیک و با لرزش جداره گود کوبیده می شود و با اتصالات آن به هم متصل شده و یک جداره پیوسته را به وجود می آورند. در این روش سپرها را به راحتی می توان کوبید و بعد از اتمام کار می توان آن ها را به راحتی درآورده و برای پروژه های دیگر استفاده کرد. این روش المان های افقی و مایل کمی نیاز داشته و درون گود فضای کمی را اشغال می کند.

سازه نگهبان سپرکوبی

آشنایی با مجموعه تخصصی آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن هایپر از جمله فروشگاه های معتبر و شناخته شده می باشد که جهت عرضه و ارائه انواع مقاطع فولادی فعالیت دارد. میلگرد، تیرآهن، ناودانی، پروفیل، از جمله انواع محصولات پرکاربرد و پراستفاده می باشد که در ساخت و ساز استفاده می شود.

شما مخاطبین گرامی برای تهیه و خرید این مقاطع فولادی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ به صورت اینترنتی اقدام کنید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید؛ می توانید با کارشناسان خبره این مجموعه در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

سازه نگهبان چیست؟

المان های موقت یا دائمی هستند که برای پایدارسازی خاک یا سنگ های اطراف مکان گودبرداری استفاده می شوند.

انواع سازه نگهبان کدامند؟

خرپایی، مهار متقابل، نیلینگ، انکراژ، شمع درجا، سپرکوبی

از سازه نگهبان انکراژ برای چه گودهایی استفاده می شود؟

کاربرد سازه نگهبان

برای گودهای عمیق این روش موثر است.

https://ahanhyper.com//?p=71782

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *