امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

ساخت خانه ویلایی بدون ستون

ساخت ویلا ها از محبوبیت بالایی برخوردار شده است به گونه ای که اکثر افراد در شهرهای شمالی کشور به خاطر خوش آب و هوا بودن و موقعیت جغرافیایی آن نسبت به طراحی و ساخت ویلا ها اقدام می کنند. توجه داشته باشید ساخت خانه ویلایی بدون ستون یکی از انواع روش های ساخت ویلا می باشد که در این ویلاها از ستون استفاده نمی شود. برای ساخت ویلا بدون ستون از سیستم آی سی اف استفاده می شود.

 سیستم icf یک روش برای ساخت ساختمان می باشد که در اینجا از پنل های پلی استایرن، پروفیل های گالوانیزه و بتن مسلح در دست ساخت در ساختمان استفاده می شود.

بهتر است بدانید این سیستم طبق تفکر و ابداع مهندسان آلمانی در دهه های ۵۰ و ۶۰ قرن گذشته می باشد که با توجه به ویژگی های بسیاری که این مصالح دارد در کشورهای آمریکای شمالی و اروپا به سرعت پیشرفت کرد.

اجزای سیستم آی سی اف

در ابتدای مبحث ساخت خانه ویلایی بدون ستون باید ذکر کنیم که از سیستم icf در این موارد استفاده می‌شود. این سیستم شامل دو لایه پنل پلی استایرن با ضخامت های ۶ تا ۲۰ سانتیمتر پروفیل های گالوانیزه با فرم مشخص است که بین دو پروفیل محکم می شود. توجه داشته باشید در حین ساخت این سیستم میلگرد و بتن به نام بخش‌های نامبرده داده خواهد شد تا استحکام به سازه افزایش پیدا کند.

 

اجزای سیستم آی سی اف

 

مراحل ساخت یک خانه یک طبقه با استفاده از سیستم icf

  • توجه داشته باشید شروع و پی ریزی ساخت خانه ویلایی توسط سیستم آی سی اف بدون ستون انجام می شود که در ابتدا خاکبرداری، گودبرداری، و … انجام خواهد شد. یک طرف صاف در واقع سطح مقطع می باشد که ساخته خواهد شد. در هنگام ساخت کف میلگردهای در گوشه ‌های سطح کار استفاده خواهد شد. سپس قالب های پلی استری را در آن جاسازی می‌شود.
  • پس از ساخت کف سازه گوشه ه‌ای ساختمان ساخته می‌شود که توسط بلوک های مخصوص با زاویه ۹۰ درجه انجام خواهد شد. سپس فضای بین بلوک های کنج پر خواهد شد که دیواره ها ساخته می شود. بهتر است بدانید در حین سقف دیوارها از قالب های پلی استایرن درها و پنجره‌ها نیز مشخص خواهد شد.
  • دیوار چینی به روش سیستم icf به دو صورت استفاده از بلوک های در حد و اندازه بلوک های سیمانی و یا استفاده از پنل های مرتفع دیواری انجام خواهد شد. بلوک ها و پنل ها توسط چسب های مخصوص پلی استایرن در کنار یک دیگر قرار گرفته و بر روی هم محکم خواهند شد.
  • پس از تراز بودن و قائم بودن دیوارها در غرفه های فلزی دیوارهای طراحی شده در جای خود محکم می‌شود. در مرحله بعدی یعنی بتن ریزی مشکلی ایجاد نشود یک میلگرد سراسری به صورت افقی همه دیوارها را به یکدیگر وصل کرده که باعث می شود دیوارها از حالت قائم خارج نشود.
  • سپس از دستگاه بتن ریزی بین دو پنجره پلی اتیلن آیا با بتن پر خواهد شد که سپس در های مشخص و بتن را مسلح می‌کند. بر روی سطح بتن را تمیز و مرتب کرده سپس توسط میلگرد باید فضای کمتری را برای اجرای سقف در بتن جایگذاری خواهند کرد.
  • در مرحله بعد دیوارهای داخلی و باربر توسط دولایه پنل پلی استایرن و ورق گالوانیزه ساخته خواهد شد. برخلاف دیوارهای باربر تو خالی می باشد معمولاً برای عبور تاسیسات مکانیکی و برقی فضای بین این دو پروفیل استفاده خواهد شد.
  • پس از خشک شدن بتن و ساخت دیوارهای باربر داخلی باید نسبت به اجرای سقف اقدام کرد.
  • پس از این که دیوارها و سقف تکمیل شد باید به سراغ ساخته نما و تاسیسات ساختمان رفت. پس از پنل های پلی اورتان های رطوبت استفاده خواهد شد و سپس بر روی عایق های رطوبتی نما اجرا می شود. در ساختمان های که از سیستم icf استفاده می‌شود قابلیت اجرای نمای مختلف مثل نمایی فلزی، آجری، سنگ و چوب و … وجود دارد.
  • توجه داشته باشید تاسیسات برقی و مکانیکی در بین دو لایه پنل پلی استایرن جداسازی و نصب خواهد شد. نصب کلید و پریز ها بر روی این پنل ها بسیار راحت می باشد. پس از این که تاسیسات برقی و مکانیکی اجرا شد باید به سراغ نازک کاری مثل گچ کاری، کاشی کاری و اجرای کف سازه بروید و با کیفیت انجام دهید.

 

مراحل ساخت یک خانه یک طبقه با استفاده از سیستم icf  

 

مزایای سیستم آی سی اف

در ادامه مبحث ساخت خانه ویلایی بدون ستون باید ذکر کنیم که برای این خانه‌ها از سیستم‌های icf استفاده می‌شود که از مزایای بسیاری برخوردار است. برخی از مزایای این سیستم به شرح زیر می باشد:

  • بهتر است بدانید خانه هایی که توسط سیستم icf ساخته می شوند دارای دیوارهای باربر خارجی فنی می‌باشند که بار ساختمان را تحمل کرده و همچنین به عنوان عایق حرارتی مناسبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش بهترین روش برای ساخت خانه در مناطق سردسیر می باشد.
  • در ساخت خانه هایی که از icf استفاده شده است نیازی به ساخت ستون نیست. ستون در نقشه ساختمان مشاهده نخواهد شد. به همین خاطر طراح دکوراسیون داخلی باید طراحی باز تر عمل می کند.
  • سیستم آی سی اف روش بسیار خوب و مناسبی برای خانه های دو طبقه می باشد و باید برخی از استحکامات می‌توانید طبقه بیشتری را نیز افزایش دهید.
  • یکی دیگر از مزایای این سیستم این است که سرعت ساخت و ساز بالا رفته در این صورت زمان و هزینه صرفه جویی خواهد شد.
  • توجه داشته باشید از دیگر مزایای سیستم icf می توان به صرفه جویی در مصرف مصالح و انرژی، عایق بودن در برابر حرارت، برودت و صوت و … اشاره کرد .
  • همچنین سیستم دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد که می توان آن را به صورت فرم ها و شکل های مختلفی درآورید و با سایر مصالح و مواد ساختمانی به راحتی تلفیق کنید که روش مناسبی برای ساخته استخر، سونا و جکوزی می باشد.
  • بهتر است بدانید سیستم آی سی اف در برابر عوامل طبیعی مثل زلزله و طوفان از مقاومت بالایی برخوردار می باشد و نسبت به خطاهای سازه های ساخته شده به روش سنتی از وزن کمتری برخوردار است.

همانطور که ذکر شد در سیستم icf برای ساخت خانه ویلایی بدون ستون از میلگردها استفاده می شود. توجه داشته باشید میلگردهایی که در این موارد مورد استفاده قرار می گیرد باید با کیفیت بالا باشد تا استحکام ساختمان را بالا ببرد. چراکه در این خانه ها معمولا از ستون استفاده نمی شود.

پیشنهاد میکنیم جهت تهیه انواع میلگردها و محصولات فولادی دیگر از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن ‌هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

چگونگی ساخت ویلا

ساخت ویلا به سبک سنتی

https://ahanhyper.com//?p=19571

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *