امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

ریل فولادی و دسته بندی های آن بر اساس کاربرد

ریل های فولادی به صورت دو خط موازی با طول باند و چندین خط افقی برای عبور واگن قطار، مترو، جرثقیل و… ساخته شده اند. این ریل ها از جنس فولاد نورد شده هستند که به دلیل تحمل بار زیاد بیشتر از نوع CK45 و CK55 هستند.

ریل های فولادی انواع و مدل های مختلفی دارند بسته به نوع ریل و کاربرد آن ممکن است از چهار پهلو و تیکه های ST37 و ST52 هم در ساخت ریل های فولادی مورد استفاده قرار گیرند. در این گفتار اطلاعات بیشتری در مورد ریل فولادی و دسته بندی های آن بر اساس کاربرد ارائه خواهیم داد.

معرفی فولاد CK45 و CK55

برای درک بهتر ویژگی های ریل فولادی و دسته بندی های آن بر اساس کاربرد بهتر است با فولاد های CK45 و CK55 بیشتر آشنا شوید. این فولاد ها در گروه فولاد های کربن متوسط و آلیاژی قرار می گیرند. تحمل بالا در مقابل افزایش دما، مقاومت زیاد در برابر خوردگی و سایش، مقاومت کششی و استحکام بالا از مهم ترین ویژگی های فولاد های آلیاژی هستند.

این فولاد ها تکنولوژی ساخت نسبتا پیچیده ای دارند و به خاطر داشتن آلیاژ هایی از سلیسیم و منگنز و مقاومت بالا در برابر خوردگی و ساییدگی، بهترین گزینه برای ساخت ریل های فولادی هستند. از این فولاد های آلیاژی برای تولید محصولات متنوع دیگری هم استفاده می شود.

 

ریل فولادی و دسته بندی های آن بر اساس کاربرد

 

دسته ‌بندی ریل ‌های فولادی بر اساس کاربرد

در رابطه با ریل فولادی و دسته بندی های آن بر اساس کاربرد باید این گونه بیان کنیم که ریل ‌های فولادی از نظر کاربرد در سه دسته  قرار می‌ گیرند که در ادامه این مطلب زیر تیپ ‌های مهم هر دسته و ریل فولادی و دسته بندی های آن بر اساس کاربرد را بیان کرده ‌ایم.

  • دسته اول: ریل‌ های راه آهن

مهم ترین دسته در مقوله ریل فولادی و دسته بندی های آن بر اساس کاربرد ریل راه آهن است. این نوع ریل ها برای قطار های درون شهری و نیز بین شهری کاربرد دارند و استاندارد شان R، UIC، P، S می باشد. وظیفه اصلی ریل های راه آهن تحمل بار وسیله نقلیه یا همان قطار و هدایت صحیح آن و کاربرد آن ها نیز در خطوط حمل و نقل واگن بین شهری و کشوری است.

ریل های راه آهن فولادی از پر کاربرد ترین نوع ریل ها هستند که به چهار روش توماس، زیمنس یا کوره های باز، تصفیه فولاد و دمیدن اکسیژن و کوره الکتریکی تولید می شوند.

  • دسته دوم: ریل‌ های جرثقیلی

یکی دیگر از متداول ترین کاربرد های ریل فولادی ساخت مسیر هایی برای عبور جرثقیل است. ریل های فولادی جرثقیلی دومین دسته از ریل های فولادی بر اساس کاربرد هستند.

این دسته دو نوع جرثقیلی زنجیری و جرثقیلی ساده دارد که از آن در جرثقیل های صنعتی به منظور حرکت دادن بازو های متحرک آن مورد استفاده قرار می گیرند.

استاندارد هایشان عبارت اند از: استاندارد KP و MRS،A و CR،.QC این دسته از ریل ها بر روی ستون سوله ها قرار می گیرند و به طور کلی وظیفه راهبری جرثقیل ها در طول سالن را بر عهده دارند. لازم به ذکر است که تیپ A این دسته از ریل های فولادی از سایر تیپ ها پر کاربرد تر است.

 

دسته ‌بندی ریل ‌های فولادی بر اساس کاربرد

 

  • دسته سوم: ریل‌ های معدنی

این دسته از ریل ها هم در معدن برای جابه جا کردن واگن ها استفاده می شوند و استاندارد شان JIS، S، R، می باشد. استفاده از خطوط ریل های معدنی مناسب که در معادن تعبیه شده اند، سوددهی و بهره وری معادن تا حد چشمگیری افزایش پیدا می کند و هزینه های تولید معادن نیز کاهش می یابد. این دسته از ریل های فولادی سرعت کار معادن و انتقال مواد را تا حد قابل توجهی افزایش می دهند؛ بنابراین هزینه ای که برای تعبیه ریل های معدنی پرداخت می شود، به نوعی سرمایه گذاری نیز محسوب می شود.

استاندارد ریل های فولادی

استاندارد ریل های فولادی یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین فاکتور ها در تعیین کیفیت و کاربرد نهایی ریل فولادی است؛ بنابراین لازم است تا در رابطه با ریل فولادی و دسته بندی های آن بر اساس کاربرد، با استاندارد های تولید ریل آشنا شوید. در این بخش به معرفی استاندارد های ریل فولادی در تیپ ‌های مختلف ریل ‌های مطرح شده در این مقاله می پردازیم.

  • تیپ S: ریل فولادی دارای استاندارد اروپا
  • تیپ R: ریل فولادی دارای استاندارد روس
  • تیپ JIR: ریل فولادی دارای استاندارد ژاپن
  • تیپ A: ریل فولادی مورد استفاده در جرثقیل

نکته: شایان ذکر است که ریل های فولادی با تیپ S و R  بیشترین میزان خرید و فروش را نسبت به بقیه استاندارد های ریل های فولادی دارند. بیشتر موارد استفاده از این تیپ ریل ها برای مترو ها و یا قطار های درون شهری و حمل و نقل های برون شهری می باشد.

 

استاندارد ریل های فولادی

 

سخن آخر

در این گفتار اطلاعاتی پیرامون ریل فولادی و دسته بندی های آن بر اساس کاربرد ارائه شد. ریل ها کاربرد های متفاوتی اعم از مسیر عبور قطار، مترو، واگن، جر ثقیل و… دارند. ریل های راه آهن، ریل های جر ثقیلی و ریل های معدنی سه دسته متداول از ریل های فولادی هستند که بر اساس کاربرد تقسیم بندی شده اند که در این مقاله به تشریح ویژگی های آن ها پرداختیم.

یکی از راه های آگاهی از قیمت ریل فولادی و سایر محصولات فولادی  استعلام قیمت ها از مراجع معتبر و فروشندگان عمده محصولات فولادی است.  سایت آهن هایپر یکی از این منابع معتبر است. این مجموعه هم چنین ارائه دهنده انواع  ورق‌های آلیاژی و صنعتی، ورق‌های گالوانیزه، انواع مقاطع استنلس استیل، آلومینیوم و…است.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

راهنمای خرید ریل

https://ahanhyper.com//?p=25355

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *