امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های وصله میلگرد

میلگرد از مهم ترین و پرمصرف ترین مصالح در انواع سازه ها می باشد. اتصال میلگردها با روش های مختلفی انجام می شود که با توجه به نوع سازه می توانید روش مناسبی را انتخاب نمائید. در این مطلب قصد داریم روش های وصله میلگرد را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

با توجه به مبحث روش های وصله میلگرد باید ذکر کنیم میلگرد از مصالح پرمصرف می باشد که در طول استاندارد تولید می شود؛ ولی گاهی به دلایلی طول بلندتر از اندازه استاندارد نیاز است. برای اینکار از روش اتصال میلگرد در ستون و فندانسیون استفاده می شود. بهتر است تا جایی که می شود تعداد این وصله ها کم باشد. وصله میلگردها در چند نوع اتصال مختلف انجام می شود.

 

انواع روش های وصله میلگرد

 

انواع روش های وصله میلگرد

روش های وصله میلگرد بسیار متفاوت می باشد که در زیر به توضیح آن پرداخته ایم:

روش وصله پوششی میلگرد

متداول ترین روش های وصله میلگرد روش پوشش است. در میلگردهایی که قطر آن کمتر از ۳۶ می باشد؛ از این روش استفاده می شود. ترکیب فولاد و بتن یک عضو بتن آرمه با پیوستگی کامل ایجاد می کند که بین میلگرد مسلح کننده و بتن استوار است. نقش اصلی انتقال نیرو را پیوستگی وصله های پوششی ایفا می کند.

پیوستگی بین بتن و فولاد مسلح کننده در اثر عوامل زیر ایجاد می شود: چسبندگی شیمیایی بتن و فولاد، اصطکاک بین سطح میلگرد و بتن اطراف آن، برآمدگی ها و فرورفتگی های میلگرد آجدار در بتن درگیر می شوند. در انتهای میلگرد امکان مهار مکانیکی توسط قلاب یا مهره و واشر ایجاد شود. از بین موارد بالا موثرترین عامل پیوستگی درگیر شدن آج میلگرد با بتن است. به همین علت طبق آیین نامه استفاده از میلگرد صاف مجاز نمی باشد؛ مگر اینکه در موارد بسیار محدودی استفاده شود.

در هرجا که تنش یا نیرو در فولاد مسلح کننده از یک نقطه به نقطه دیگر متغیر باشد؛ در اطراف میلگرد و بین فولاد و بتن تنش چسبندگی یا تنش پیوستگی وجود خواهد داشت. برای تعیین حداکثر تنش های پیوستگی و انتقال نیرو از میلگرد به بتن از آزمایش هایی به شرح زیر استفاده می شود: آزمایش تیر، آزمایش بیرون کشیدگی، آزمایش میلگرد درگیر در بتن.

با قرار دادن دو میلگرد در کنار هم در یک طول وصله پوششی انجام می شود. طولی که دو میلگرد در مجاورت هم قرار داده شوند طول وصله یا طول پوششی می باشد. در وصله پوششی نیروی میلگرد اول به وسیله تنش پیوستگی به میلگرد بعدی که در امتداد آن قرار دارد وارد شده و سبب می شود میلگردها تحت کشش باشند. این نیروی کشش باعث تنش فشاری بین فولاد و بتن شده و در بتن اطراف میلگرد نیز تنش فشاری ایجاد می کند. در نهایت به صورت نیروی کششی به وسیله میلگرد دوم تحمل می شود.

 

روش وصله پوششی میلگرد

 

 روش فورجینگ

یکی از روش های وصله میلگرد، روش فورجینگ است. این روش از جمله روش‌هایی است که هر یک از میلگردها با استفاده از مخلوط گاز استیلن و اکسیژن در دمای تقریبا 1200 تا 1300 درجه سانتی گراد حرارت داده می‌شود. عملیات فورجینگ در دمای پایینتر از نقطه ذوب انجام می شود. اگر عملیات حرارت دهی زیاد طول بکشد ساختار درشت در محل اتصال به وجود می آید. حتما از سلامت و درستی اتصال مطمئن شوید.

دو روش برای تست اتصال می باشد که شامل: تست مخرب که از نظر خمش و کشش میلگردها آزمایش می شوند و تست غیرمخرب که تست نفوذ، تست امواج مافوق و تست برش داغ را شامل می شود.

روش مکانیکی میلگرد

 زمانی که نمی توان از وصله پوششی استفاده کرد؛ وصله مکانیکی جایگزین آن می شود. زمانی که فاصله میلگردها کم باشد و در زمانی که نیاز به تعداد زیادی میلگرد باشد این وصله مورد استفاده است. در میلگردهای حداقل ۳۰۵ میلی متر یا بیشتر می توان از وصله مکانیکی استفاده کرد. روش مکانیکی که از جمله روش های وصله میلگرد است؛ خود به سه دسته شامل وصله مکانیکی فقط فشاری، وصله مکانیکی فقط کششی، وصله مکانیکی کششی و فشاری تقسیم می شود.

محدودیت های روش وصله مکانیکی میلگرد عبارتند از:

  • فاصله و پوشش میلگردها
  • آماده سازی انتهای میلگردها
  • میلگردهای دارای پوشش
  • اجرا در محل

روش وصله جوشی میلگرد با قوس الکتریکی

 اگر وصله های جوش شده با کیفیت بالا انجام شود و با بررسی و آزمایش از کیفیت مناسب جوش مطمئن شد می توان گفت از نظر انتقال تنش خوب تلقی می شود. برای میلگردهای با قطر بزرگ اگر امکان دارد وصله های جوش را به صورت سر به سر و مستقیم انجام داد بهتر است. جوشکاری حتما مطابق با آیین نامه جوشکاری انجام شود. قبل از جوش زدن میلگردها حتما باید آن ها را از قبل گرم کرد.

 

روش وصله جوشی میلگرد با قوس الکتریکی

 

براساس عناصر کربن در فولاد مصرفی که براساس درصد نسبی منگنز و کربن است می توان قابلیت جوش دهی و میزان پیش گرم کردن میلگردها را تعیین کرد. حداقل دمای لازم پیش گرم کردن میلگرد با حداکثر قطر ۱۹ میلی متر ۱۵۰ درجه سانتی گراد و برای میلگرد با قطر ۲۲ میلی متر یا بزرگتر حرارت ۲۶۰ درجه سانتی گراد نیاز است. پس از اتمام جوشکاری بگذارید میلگردها به طور طبیعی به دمای محیط رسیده و سرد شوند. در این روش از روش های وصله میلگرد اتصال به چند روش زیر انجام می گردد: اتصال سر به سر مستقیم، اتصال سر به سر غیرمستقیم، اتصال پوششی جوش شده

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه ساخت و ساز بسیار گسترش پیدا کرده است؛ به همین خاطر فروشگاه های بسیاری هستند که جهت عرضه مقاطع فولادی فعالیت دارند. شما مخاطبان گرامی برای اینکه بتوانید مقاطع و محصولات فولادی مورد نیاز خود را تهیه کنید؛ لازم است که سابقه فروشگاه را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید از اینکه فروشگاه محصولات با کیفیت را ارائه می دهد؛ اطمینان داشته باشید. پیشنهاد ما به شما بازدیدکنندگان گرامی فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. شما عزیزان با اطمینان خاطر می توانید جهت سفارش مقاطع فولادی از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید.

همچنین بازدیدکنندگان گرامی می‌توانند قیمت آهن آلات، قیمت تیرآهن، قیمت ورق سیاه، قیمت ورق گالوانیزه، قیمت پروفیل و قیمت هاش و دیگر مقاطع فولادی را در این وب سایت مشاهده کنید. پس از بررسی های لازم جهت انتخاب و خرید میلگرد، خرید تیرآهن و دیگر مقاطع اقدام نمائید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید؛ کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

در این صورت به راحتی می توانید مشاوره های لازم را دریافت کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید. تمامی مقاطع فولادی که توسط این مجموعه ارائه می‌گردد؛ توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید شده اند که در ساخت آن از متریال و مواد اولیه باکیفیت استفاده شده است.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

معرفی انواع وصله میلگرد

https://ahanhyper.com//?p=36376

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *