امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های ساخت میلگرد

ممکن از خیلی از شما عزیزان با نقش میلگرد در بالا بردن مقاومت کششی بتن های سازه ای به خوبی آشنا باشید و به اهمیت آن ها در بسیاری از صنایع روز دنیا پی برده باشید، اما آیا از روش های ساخت آن ها نیز اطلاعی دارید؟!

بهتر است بدانید که تمامی مزیت های ساختاری میلگرد به نحوه تولید آن در کارخانه جات بستگی دارد. در واقع تولید کنندگان انواع میلگرد بایستی طبق استانداردهای تعیین شده جهانی و با استفاده از کامل ترین تجهیزات پیشرفته به عملیات خود مشغول باشند تا میلگردهایی باکیفیت و کاربردی را به دست مشتری برسانند.

بدین ترتیب در ادامه همین مطلب، قصد داریم تا انواع روش های ساخت میلگرد فولادی در کشور را به طور کامل و مفید برایتان شرح دهیم تا با پروسه پرچالشی که این قطعات پیش از استفاده شدن طی می نمایند، آشنا شوید.

قابل توجه تمامی علاقه مندان به حوزه میلگرد و آهن آلات صنعتی و ساختمانی، مقالاتی کاملاً منحصر به فرد در وب سایت فروشگاه آهن هایپر که هم اکنون در آن حضور دارید تهیه شده اند که می توانید در صورت تمایل به صفحات مربوط با آن ها نیز مراجعه نمایید.

 

ساخت میلگرد با روش نورد گرم

 

ساخت میلگرد با روش نورد گرم

یکی از بهترین و مطرح ترین روش های تولید انواع میلگرد و دیگر قطعات فلزی همچون ورق های فولادی، پروفیل ها، میله ها، نبشی ها و…، نورد نامیده می شود.

حال بگذارید تا نوردکاری را برایتان تعریف نماییم. فرآیند نوردکاری عبارت است از تغییر شکل دادن فولاد مذاب بر اثر عبور از بین دو استوانه یا همان نورد گردان که نیروی حاصل از آن باعث نزدیک شدن مولکول های فولاد به یکدیگر و محکم شدن ساختار آن می شود. عملیات نورد به دو روش سرد و گرم انجام می پذیرد.

مراحل ساخت میلگرد از طریق نورد به طور کلی بدین صورت است که ابتدا شمش های فولادی را در دمایی بسیار بالا (به طور معمول بالاتر از دمای ذوب فلز و 1100 درجه سانتی گراد) حرارت می دهند تا ساختار آن ها کاملاً نرم گردد.

سپس می توان از طریق فرآیندهایی همچون رافینگ سه مرحله ای یا غلتط کاری، آن ها را به فرم های مورد نظر از جمله ورق های فولادی در آورد. توجه داشته باشید پیش از ساخت هر قطعه ای از جمله میلگرد، بایستی فولاد را به صورت قالبی در بیاورند.

دیگر مراحل نوردکاری شامل نوردکاری اولیه برای تأمین اندازه های کوچک تر، برش و توزین، زنگ زدایی و پوسته زدایی سطح بلوک ها یا شمش های فولادی می شوند.

توجه داشته باشید که برای ساخت میلگرد با درجه مرغوبیت قابل قبول، از خطوط نورد پیوسته استفاده خواهد شد.

جالب است بدانید که آج های موجود بر سطح میلگردها در مرحله آخر نوردکاری تولید می شوند. در نهایت نیز میلگردها در طول های به طور معمول 24 تا 36 متری برش داده و بسته بندی می شوند.

 

دستگاه های ساخت میلگرد به روش نورد

 

دستگاه های ساخت میلگرد به روش نورد

به طور کلی، این دستگاه های استاندارد و پیشرفته شامل موارد زیر می شوند:

  • کوره پیش گرم به منظور پخت شمش های فولادی
  • رول های کوره با هدف انتقال شمش های فولادی به مرحله رافینگ
  • دستگاه رافینگ به منظور کاهش قطر هر چه بیشتر شمش های فولادی
  • رول های رافینگ برای انتقال مواد به سوی استند
  • قیچی سرزن
  • شانه های بسته بندی

ساخت میلگرد به روش سرکاری یا نورد سرد

نورد سرد از روش های سنتی تولید میلگردهایی با بالاترین مقاومت ساختاری به حساب می آید. در این روش، با استفاده از دمای پایین تر از تبلور مجدد، در ساختار کریستالی ماده در هم شکستگی عظیمی ایجاد خواهد شد و این امر مقاومت میلگردها را  تا حد شگفت آوری بالا خواهد برد.

از معایب ساخت میلگرد به روش نورد سرد، کاهش مقاومت کششی آن هاست، به طوری که دیگر برای حفاظت سازه در برابر نیروهای تکانشی همچون زلزله مناسب نخواهند بود.

ساخت میلگرد به روش میکرو آلیاژی

در این روش آرماتور معمولی را تنها با افزودن مقادیری از تیتانیوم، نوبیوم و یا وانادیوم، به میلگردهایی دارای کاربیدهای بین فلزی تبدیل می کنند. کاربیدهای بین فلزی موجب تولید ریز ذرات مقاوم ساز می شوند که هر چه ریزتر باشند، نقش خود را بهتر ایفا خواهند نمود.

جالب است بدانید که شمش های مورد استفاده در این روش به صورت آرام تری خنک می گردند، چرا که از مقاومت بالاتری برخوردار خواهند شد.

عملیات ترمکس برای تولید انواع آرماتور

آخرین و یکی از بهترین روش های ساخت میلگرد، ترمکس می باشد که به طور کلی شامل حرارت دادن قطعات فولادی به میزان مورد نیاز و سپس سرد نمودن سریع آن ها به وسیله آب یا روغن سرد می شود.

 

ساخت میلگرد به روش میکرو آلیاژی

 

سپس به منظور آزمایش میزان مقاومت این میلگردها، تحت شرایط کنترل شده آزمایشی آن ها را خم نموده و نتایج را مورد بررسی قرار می دهند.

البته لازم است بدانید که میلگردهای تولید شده در روش ترمکس نیز از مقاومت کششی مورد انتظار برخوردار نمی باشند و برای استفاده در مناطق زلزله خیز مناسب نخواهند بود.

خرید خوش ساخت ترین میلگردها

میلگردی که بتواند نیاز یک پروژه را به طور کامل تأمین نماید، بدون شک در فرآیند تولید، آماده سازی و نگهداری آن پیش از عرضه به مشتری کم و کسری گذاشته نشده است و این امر تنها زمانی ممکن است که فروشگاه توزیع کننده آن از اعتبار، تخصص و سابقه پرافتخاری برخوردار باشد. آهن هایپر، نامی آشنا بین فروشگاه های معتبر سراسر کشور در زمینه فروش برترین آهن آلات از جمله میلگردهای صنعتی و ساختمانی است.

شما بازدیدکنندگان گرامی جهت تهیه تمام مقاطع فولادی و اطلاع از قیمت آنها همچون قیمت هر کیلو میلگرد22، قیمت هر کیلو میلگرد8 و قیمت میلگرد 10 ساده که توسط این کارخانه تولید و عرضه می شود را می توانید در وب سایت  https://ahanhyper.com/ تهیه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

روش های تولید میلگرد آلیاژی

روش های تست میلگرد

https://ahanhyper.com//?p=19417

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *