امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های ذوب فولاد

فولاد یک آلیاژ با کیفیت بالا است که امروزه به علت استقامت بالای فولاد استفاده از آن پرکاربرد و دارای اهمیت است. بیشترین تولید فولاد در سال های اخیر اتفاق افتاده است. حتی بعضی شرکت ها به طور اختصاصی فقط فولاد تولید می کنند؛ و آن را به روش های مختلف ذوب می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع روش های ذوب فولاد آشنا شده و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

انواع روش های ذوب فولاد

بهتر است بدانید روش های ذوب فولاد بسیار متفاوت می باشد. هر یک از این روش ها از مزایا و خواص منحصر به فردی برخوردار است. در ادامه برخی از آن را شرح خواهیم داد.

 

انواع روش های ذوب فولاد

 

ذوب با استفاده از کوره الکتریکی یا قوس الکتریکی

بهتر است بدانید در اینجا از فولاد برای ذوب و احیای مستقیم استفاده می شود. در این روش به همراه فولاد، قراضه آهن را در کوره الکتریکی ذوب می کنند تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. اضافه کردن قراضه ها به فولاد باعث تولید فولاد با کیفیت می شود. امروزه این کار رایج شده و بسیاری از کارخانه های ذوب فولاد از آن استفاده می کنند.

 ذوب خمیری

یک از روش های ذوب فولاد، ذوب خمیری است. در این روش فولاد را حرارت داده و سپس روی آن اکسیژن دمیده می شود. با نزدیک شدن به نقطه ذوب فولاد تغییر کرده و کربن آن می سوزد و عملیات ذوب انجام می شود. یکی از روش های ذوب فولاد بوده که در قدیم مورد استفاده بوده است. فولادهای نهایی در این روش یکنواخت و یکدست نیستند. یکنواخت نبودن فولاد باعث شده است تا امروزه روش‌های مدرن جایگزین این روش شوند.

ذوب الکتریکی یا اسیدی

 همان طور که پیداست توسط این روش عملیات ذوب در کوره الکتریکی اسیدی انجام می شود. این کوره ها عمق و پهنای زیادی دارند. بهتر است بدانید ظرفیت کوره ۳ تن است، ولی معمولاً کوره ها را بیشتر از ظرفیت شان شارژ می کنند.

 ذوب در کوره بلند

 فولاد در کانتورهای اکسیژنی تولید می شود. در نظر داشته باشید که استفاده از کوره بلند برای ذوب یکی از روش های ذوب فولاد سنتی است. ذوب در کوره بلند یک روش احیای غیر مستقیم به شمار می رود.

کوره های بوته ای

کوره بوته ای یکی از ساده ترین کوره های ذوب می باشد. این کوره را در منبع گرما قرار می دهند. کوره های بوته ای سایزهای مختلفی دارند؛ که معمولا باتوجه به ذوبی که انجام می شود کوره انتخاب می شود.

کوره های گنبدی

 کوره های بلندی هستند که با زغال سنگ پر می شوند و به شکل دودکش هستند. درون گنبد کوره سوخت را آتش می زنند و سپس فولاد و آهن را به آن اضافه کرده و فرآیند ذوب کردن انجام می شود. یکی از روش های ذوب فولاد به سبک سنتی است که دیگر خیلی از آن استفاده نمی شود.

 

کوره های گنبدی

 

کوره القایی

بهتر است بدانید که در این روش از برق استفاده می شود. کوره القایی یک کوره برقی می باشد که با وارد کردن برق با ولتاژ بالا فولاد را ذوب می کند. این کوره قابلیت ذوب تا چند تن را دارا است. از روش های ذوب فولاد می باشد که دارای مزایایی همچون جلوگیری از اتلاف انرژی، همزن طبیعی، دارای پاک کننده، نبود گرد و خاک، راندمان بالا و بازدهی بالا می باشد. کوره القایی انواع متفاوتی دارد که عبارتند از:

 کوره القای کانالی: این نوع کوره از جنس استیل نسوز بوده و به یک پوسته فولادی وصل است. از این روش برای فلزهایی با نقطه ذوب کم استفاده می شود.

 کوره القایی بدون هسته: یک لوله مسی تو خالی است که بسیار سخت و رسانا است. برای ذوب تمامی انواع فولادها استفاده می شود. این کوره دارای درجه حرارت بالایی است.

عوامل مهم در ذوب فولاد

 عواملی چون ساختار فولاد و موادی که در فولاد استفاده شده‌اند؛ در ذوب فولاد موثر هستند. وقتی دمای ذوب پایین باشد؛ فولاد سریعتر ذوب می شود. برساس آلیاژ هایی که برای ساخت فولاد استفاده می شود؛ نقطه ذوب متفاوت است. معمولا آلیاژهای مصرفی دمای ذوب فولاد را پایین می‌آورد. بنابراین ترکیبات فولاد در نقطه ذوب آن موثر بوده و نقطه ذوب را افزایش یا کاهش می دهد. در اجرای روش های ذوب فولاد حتماً باید به این نکته توجه کنید. دمای ذوب فولاد بین دمای ۱۳۷۰ درجه سانتیگراد تا ۱۵۳۰ درجه سانتیگراد متغیر است.

 

عوامل مهم در ذوب فولاد

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

همانطور که مشاهده می کنید امروزه ساخت و ساز بسیار گسترش پیدا کرده است. به همین خاطر تولید کنندگان مقاطع فولادی نیز در تلاش هستند تا این مصالح را با کیفیت بالا ارائه دهند. برخی از انواع تیرآهن پرکاربرد می توان به از تیرآهن ۱۲، تیراهن ۱۴، آهن ۱۶، اهن 18، تیر اهن ۲۰، تیرآهن ۲۲، تیرآهن 24، تیرآهن 27 و تیرآهن 30 می باشند. همچنین بهتر است بدانید که در ایران انواع میلگرد از جمله میلگرد نیشابور، میلگرد تیکمه داش و … طرفداران بسیاری دارند.

شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید جهت مشاهده قیمت پروفیل، قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت نبشی، قیمت روز آهن، قیمت ورق استیل و … به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمائید. شما عزیزان از سراسر ایران می توانید جهت خرید میلگرد و انواع مقاطع فولادی به صورت اینترنتی اقدام نمائید. جهت دریافت مشاوره با کارشناسان خبره مجموعه آهن هایپر در تماس باشید. کارشناسان این مجموعه به شما خریداران عزیز کمک خواهند کرد تا بتوانید با توجه به کاربرد مد نظر خود مقاطع فولادی با کیفیتی را تهیه و خریداری نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

دما و نقطه ذوب فولاد و آهن

https://ahanhyper.com//?p=34952

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *