امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های تست میلگرد

بهتر است بدانید از روش‌های مختلفی برای تست میلگردها استفاده می شود. میلگردها از پرکاربردترین مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی می باشد که برای مقاوم سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مطلب قصد داریم روش های تست میلگرد را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

میلگرد فولادی در ساخت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد تا استحکام کششی را افزایش دهد و خواص تراکمی عالی بتون را تکمیل کند. میلگرد همچنین به حفظ انسجام ساختاری به عنوان ترک‌های بتونی از چرخه‌های انبساط و انقباض کمک می‌کند. مقاومت کششی فولاد میلگرد و مقاومت کششی میلگرد – بتن خواص بسیار مهمی از میلگرد هستند.

انواع روش های تست میلگرد

آزمایش‌های کششی، رایج‌ترین نوع تست برای تست میلگرد هستند. تست‌های دیگر عبارتند از آزمون‌های خم و تست‌های خستگی. آزمایش کششی میلگرد نسبتا ساده است. هیچ اصلاحی برای هندسه مواد مورد نیاز نیست زیرا طول میلگرد واقعی برای تعیین مقاومت و طویل شدن میلگرد به کار می‌رود.

تست کردن مقاومت اتصال بتن – میلگرد یک فرآیند بیشتر است چرا که نمونه‌های بتون مسلح باید ریخته و درمان شوند و طول اتصال ثابت بین نمونه‌ها را تضمین کنند. سپس نمونه‌های بتونی ایمن شده و بار کششی اعمال‌شده از طریق مهار و کشیدن میله‌های در معرض میلگرد با استفاده از یک دستگاه تست به کار گرفته شد.

آزمون های کششی

یکی از راه های تست میلگرد؛ آزمون های کششی می باشد که برای ارزیابی خواص مکانیکی و استاتیکی میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد. توسط این آزمون معمولا قابلیت انعطاف پذیر و میزان الاستیک همچنین نقطه تسلیم و مقاومت در برابر شکنندگی و حد ارتجاعی موجود را مشخص خواهد کرد که معمولا در دستگاه به صورت هیدرولیکی و مکانیکی امکان پذیر می باشد.

آزمون خستگی

یگر از روش های تست میلگردها؛ آزمون خستگی می باشد که از این آزمون معمولاً تنها برای میلگردهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بتن مورد استفاده قرار گرفته باشد. یعنی میلگرد در ابتدا در آزمون کشش تایید شده و سپس بعد از اینکه در بتن استفاده شود بعد از گذشت چند ماه دچار شکستگی خواهد شد. به همین علت به آن شکست خستگی گفته می‌شود. آزمون خستگی برای جلوگیری از این مشکل می باشد که حداکثر تنشی را که میلگرد قبل از شکسته شدن می تواند تحمل کند را معین می کند.

 بهتر است بدانید این آزمون توسط دستگاه های مختلف انجام می‌شود مانند آزمایش خستگی تحت کشش و فشار حد تحمل فولاد و قطعات فولادی به میلگرد را معمولاً ۱۰ میلیون دور و بر آورده خواهد شد. از آزمون خستگی بر روی بتن های هفت روزه که داخل آن هم میلگرد خم شده به کار می رود انجام می شود.

 

انواع روش های تست میلگرد

 

آزمون خمش مجدد

توجه داشته باشید آزمون خمش مجدد یکی دیگر از روش های تست میلگرد می باشد. معمولاً این آزمون تحت شرایط خاصی انجام شده و در آن ابتدا میلگرد توسط وسیله خم کننده به صورت خم در می آید. سپس در جهت خلاف خمش صورت می گیرد، اج هایی مورب از نمونه میلگرد برداشته می شود.

 در صورتی که میلگرد در این آزمایش تایید شود به این معنی است که نمونه مورد نظر در جهت کشش فنر خلاف آن دچار ترک یا شکست و گسیختگی نخواهد شد. معمولا از زاویه خمش در این آزمون ۹۰ درجه بوده و دمای انجام آزمایش نیز بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد با توجه به این نوع میلگرد می باشد.

تجهیزات آزمایش کششی میلگرد

دستگاه تست الکترومکانیکی ۳۰۰ سری می‌تواند کل طول عمودی ماشین را طی کند. این ماشین تست، تست کشش را با این که به سمت بالا حرکت می‌کنند و تست‌های فشار را انجام می‌دهد، از جمله آزمون‌های خم، دارند که به سمت پایین حرکت می‌کنند.

 این ماشین‌های تست عموما جهانی هستند و می‌توانند کاربردهای بیشتری نسبت به ۶۰۰ یا ۹۰۰ ماشین سری داشته باشند. و قالب‌های بار را ارایه دهید که در نیروهای پایین‌تر تست می‌شوند و حرکت‌های طولانی‌تر و دامنه وسیعتری از سرعت‌های تست را نشان می‌دهند. ماشین‌های تست ۳۰۰ سری می‌توانند طیف وسیعی از گیره‌های کششی، تجهیزات خمش و دیگر لوازم جانبی را در خود جای دهند.

 میلگرد کوچک‌تر را می توان تست کرد و هم هر دو طرف هیدرولیکی، در دسترس هستند. ماشین‌های تست الکترومکانیکی آرام، تمیز، صاف و بسیار دقیق هستند. طیف گسترده‌ای از وسایل و لوازم آزمایش برای کاربردهای آزمایش میلگرد در دسترس است.

 

تجهیزات آزمایش کششی میلگرد

 

نمونه‌های تست میلگرد را می توان از حلقه‌های بزرگ مواد حجیم برداشت. از آنجا که مواد پیچیده است، نمونه‌ها باید قبل از آزمایش صاف شوند. فرآیند راست کردن کامل نیست و منجر به نمونه‌هایی می‌شود که کمی خم شده‌اند.

 اقدامات جانبی هیدرولیک با فک‌های صندلی کروی سبب بهبود همترازی نمونه، کاهش احتمال شکست زودرس نمونه با کاهش پتانسیل تراکم بالای تنش در نتیجه نمونه‌های خمیده شده می‌شود. این مساله همچنین آسیب احتمالی را با کاهش مقدار بارگذاری جانبی بر روی خود، کاهش می‌دهد.

البته در نظر داشته باشید روش تست میلگرد با توجه به نوع میلگرد متغیر می باشد شما باید سعی کنید از روش مناسبی بهره مند شوید. پیشنهاد می کنیم تست میلگرد را به افراد ماهر و مجرب بسپارید تا این کار را به صورت حرفه‌ای و بدون اینکه آسیبی به میلگرد وارد شود انجام دهند.

 البته در نظر داشته باشید در صورتی که شما میلگرد با کیفیتی را تهیه کنید باعث می شود تا میلگردها در برابر انواع مشکلات مقاوم باشد. در نظر داشته باشید کارخانه‌های مطرح و معتبری از جمله ذوب‌آهن اصفهان، شاهرود و … همواره سعی کرده است تا با تولید انواع میلگردهای با کیفیت در جهت جلب رضایت مشتریان کوشا باشد.

مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع میلگردهای با کیفیت همچون میلگرد 32، میلگرد ۱۸، میلگرد۱۶، میلگرد ۲۰ می باشد که این میلگردها قبل از اینکه روانه بازار شوند به صورت کامل تست شده و پس از اطمینان روانه بازار می شود. با اطمینان خاطر می توانید جهت تهیه میلگرد از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ نمایید.

 در نظر داشته باشید شما در صورت نیاز به راهنمایی در هر مرحله از خرید می توانید با کارشناسان آهن هایپر تماس گرفته و به صورت کاملاً رایگان از راهنمایی های لازم بهره مند شوید. همچنین مشخصات فنی انواع میلگرد ها را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

روش های جلوگیری از خوردگی میلگرد

روش های مهار میلگرد در بتن

https://ahanhyper.com//?p=16283

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *