امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های تخریب سازه های فولادی

تخریب سازه فرایندی می باشد که ساختمان یا سازه مورد تخریب قرار خواهد گرفت. توسط این عمل فضای که سازه اشغال کرده است؛ برای ساخت سازه های دیگر باز شده و ساختمان جدید جایگزین خواهد شد. در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی روش های تخریب سازه های فولادی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

امروزه تراکم سازه های فولادی در شهرهای بزرگ و کوچک به سطح بسیار بالایی رسیده است. توجه داشته باشید که این موضوع ضرورت توجه تخصصی به فعالیت اخیر را دو چندان خواهد کرد. احتمال آسیب دیدن ساختمان ها و سازه های مجاور در این فرآیند وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت که روش های تخریب سازه های فولادی به دو روش تقسیم بندی می شود که عبارتند از: تخریب با استفاده از مواد منفجره و تخریب با استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات بدون انفجار

توجه داشته باشید که هر ساختمان و سازه ای معمولاً از طول عمر مفیدی برخوردار است و برای عمر مشخصی طراحی و ساخته خواهد شد. زمانی که عمر مفید سازه به پایان برسد؛ آن ساختمان دیگر برای زندگی امن نخواهد بود.

روش های تخریب سازه های فولادی

روش های تخریب سازه های فولادی همانطور که ذکر شد به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از: روش های تخریب بدون انفجار، روش های تخریب با انفجار

 

روش های تخریب بدون انفجار

 

روش های تخریب بدون انفجار

یکی از انواع روش های تخریب سازه های فولادی روش بدون انفجار می باشد. همانطور که پیداست در این روش سازه توسط تجهیزات و دستگاه های مختلف بدون انفجار تخریب خواهد شد. این روش خود دارای انواع روش های مختلفی می‌باشد و برای انواع خاصی از سازه ها کارایی دارند. بهتر است بدانید برخی از این روش ها آسیب کمتری به مصالح و مواد ساختمانی وارد خواهند کرد.

 بیشتر در زمانی که جهت بازیابی و استفاده مجدد از مواد ساختمانی اقدام کنید؛ این روش بیشترین کارایی را به همراه خواهند داشت.

بهتر است بدانید در مقابل برخی از ابزارها هستند که سازه را بسیار تخریب خواهند کرد و توسط این روش ها در زمان بسیار کوتاه می توان سازه فولادی را تخریب نمائید. اما مواد ساختمانی قابل بازیافت و استفاده مجدد نیست. روش های تخریب سازه های فولادی بدون انفجار شامل موارد زیر می باشد.

پتک تخریب

یکی از روش های تخریب سازه های فولادی می باشد؛ یک ابزار دستی بوده که جهت تخریب دیوار های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید توسط این ابزار کارگران اجزای داخلی سازه را تخریب خواهند کرد. البته بهتر است بدانید برای سازه هایی که دارای ارتفاع کمی باشند؛ بسیار مناسب است. همچنین باید بدانید که استفاده از این روش آسیب کمتری به مواد ساختمانی وارد می کند و می توانید دوباره از آن استفاده نمایید. برای تخریب ساختمان دو تا سه طبقه بهترین گزینه به شمار می رود. یکی از معایبی بسیار مهمی که این روش دارد؛ این است که بسیار کند تخریب خواهد شد.

بولدوزر و ماشین آلات کاونده

از دیگر روش های تخریب سازه های فولادی می توان به بولدوزر و ماشین آلات کاونده اشاره کرد. بهتر است بدانید که برای تخریب ماشین آلات بزرگی وجود دارد که می توانید از آن استفاده نمایید. برداشت خاک همچنین انتقال آن به کامیون ها از این ماشین آلات استفاده می شود.

 

روش های تخریب با بولدوزر و ماشین آلات کاونده

 

توپ های تخریب

در ادامه مبحث روش های تخریب سازه های فولادی باید ذکر کنیم که توپ های تخریب از جممله روش‌های آن می باشد. برای سازه هایی که بلندتر و مرتفع می باشند یعنی شش و هفت طبقه توسط ماشین آلات کارخانه یا بلدوزر نمی‌توان تخریب کرد. در اینجا از جرثقیل های دارای آونگ یا توپ تخریب استفاده خواهد شد. توپ های تخریب از یک توپ فولادی و بزرگ تشکیل شده است که با سیم های فولادی از آن آویزان می باشد.

جهت تخریب توپ، کشیده شده و به سمت سازه مورد نظر خود هل خواهند داد. به این صورت با قدرت به سازه برخورد کرده و بخشی از سازه که ضربه به آن وارد می شود؛ تخریب خواهد شد. این روش چندان استفاده و توصیه نمی شود؛ چرا که بعد مسیر حرکت توپ فولادی پس از ضربه به سازه نمی‌تواند مورد کنترل قرار بگیرد. حتماً این روش باید توسط کاربران جرثقیل با مهارت بسیار بالا انجام شود.

ماشین آلات کاونده مرتفع

در نظر داشته باشید برای تخریب سازه های بلندی که امکان انفجار آن وجود ندارد؛ معمولاً از ماشین آلات کاونده مرتفع استفاده خواهد شد. یکی از روش های تخریب سازه های فولادی به شمار می‌رود؛ سازه ها و ساختمان هایی که بسیار بالا می باشند توسط این ماشین آلات تخریب خواهد شد. در این روش معمولا از یک ماشین مرتفع استفاده کرده و سازه را تخریب شود.

تخریب سازه فولادی با مواد منفجره

توسط انفجار می توان یک سازه فولادی را به راحتی تخریب کرد. باید بدانید یکی از روش های تخریب سازه های فولادی؛ تخریب با مواد منفجره می باشد. اگر پی و پشتوانه یک سازه برداشته شود؛ باعث می شود تا آن سازه فرو بریزد. توسط تکنیک انفجار ستون ها، پایه ها و پی توسط مواد منفجره پوشانده می شود. به این صورت زمانی که مواد منفجره فعال شوند؛ ستون ها و کل ساختمان سازه فرو می ریزد. قرارگیری و کارگزاری مواد منفجره به درستی برای تخریب مناسب باید با دقت بالا انجام شود.

 

تخریب سازه فولادی با مواد منفجره

 

در سازه های فولادی معمولاً از میلگرد، ناودانی، نبشی، تیرآهن که از جمله تیرآهن ۱۲، تیراهن ۱۴، آهن ۱۶، اهن 18، تیر اهن ۲۰، تیرآهن ۲۲ و … استفاده می شود. زمانی که جهت تخریب ساختمان اقدام کنید؛ برخی از این مصالح اگر دچار آسیب نشده باشند قابل استفاده بوده و می توانید از آن در سازه های آتی استفاده نمایید. در صورتی که کوچکترین آسیبی به این تجهیزات وارد شود؛ غیر قابل استفاده بوده و نباید از آن استفاده نمایید. امکان دارد ایمنی ساختمان را به خطر بیندازد.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. شما بازدید کنندگان عزیز قبل از اینکه بخواهید سفارش و خرید میلگرد و قطعات دیگر فولاد اقدام کنید؛ باید جهت استعلام ققیمت میلگرد، قیمت آهن آلات، قیمت تیرآهن، قیمت ورق سیاه، قیمت ورق گالوانیزه و دیگر فولادی مقاطع فولادی اقدام نمایید. شما بازدید کنندگان عزیز تمامی مقاطع فولادی را می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  تهیه و خریداری نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

روش های بهسازی سازه های فولادی

https://ahanhyper.com//?p=34732

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *