امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های بهسازی سازه های فولادی

ایران یک کشور زلزله خیز است به همین علت باید بناها و ساختمان ها ایمن و مقاوم‌سازی شوند. در گذشته به این مورد کمتر توجه می شد؛ ولی در سال های اخیر مقاوم سازی و ایمن سازی بناها در اولویت قرار دارد. در تمامی ساخت و سازها استانداردهای لازم را رعایت خواهند کرد. در ادامه شما را با مطالب مربوط به روش های بهسازی سازه های فولادی بیشتر آشنا می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با ما همراه باشید.

انواع روش های بهسازی سازه های فولادی

بهتر است بدانید می توان از انواع روش های بهسازی سازه های فولادی استفاده می شود. البته در نظر داشته باشید که هر یک از روش ها در موراد خاصی کاربرد دارد. برخی از این روش ها عبارتند از:

 استفاده از دیوار برشی فولادی

این دیوارها از سه بخش تشکیل می شوند که عبارتند از:

ورق فولادی: دو تیر افقی که در بالا و پایین ورق فولادی می باشد. دو ستون مرزی که در اطراف ورق به صورت عمودی می باشد.

اضافه نمودن ستون ها: می توان به طبقات نرم ستون اضافه کرد که سبب افزایش ظرفیت باربری تیرها می شود. به دلیل افزایش سختی باعث بهسازی ساختمان می شود.

تقویت ستون ها: در این روش دیوارهای بتنی به دو طرف ستون اضافه می شود و از این طریق ظرفیت ستون بالا می رود.بتن ریزی به صورت بتن از پیش ساخته شده و یا بتن ریزی درجا انجام می شود.

 

انواع روش های بهسازی سازه های فولادی

 

مقاوم‌سازی با ژاکت فولادی

می توان به صورت یک روش کلی در مقاوم سازی استفاده کرد که به صورت تیر، ستون و … به کار می رود. از جمله روش های بهسازی سازه های فولادی می باشد که برای ساختمان های بتنی استفاده می شود. ورق های فلزی را بر روی سطح بتنی قرار می دهند و به وسیله بولت به سطح مربوطه متصل می گردد. مقاوم سازی با ژاکت فولادی به صورت نواری، موضعی و یا دورپیچ می باشد.

تقویت مسیر بار و اضافه کردن اجزا قائم باربر جانبی جدید

بهتر است بدانید این روش می تواند شامل اتصالات دیوار های برش و تقویت دیافراگم باشد. اگر مسیر بار در هر قسمتی مشکل داشته باشد؛ باید رفع شده و تقویت گردد. بیشترین ضعف ساختمان ها مربوط به فشار زیاد خاک زیر پی و بلند شدگی پی در اثر زلزله است.

منظم سازی شکل کلی ساختمان

 ناپیوستگی و عدم تقارن در شکل ساختمان به صورت ناپیوستگی در ارتفاع، سختی، هندسه و جرم می باشد. باید در این مورد ظرفیت پایه های تکیه گاه دیوار بالایی در برابر بارهای سنگین و لرزه کنترل گردد. برای تقویت یک تحلیل دینامیکی نیاز است؛ تا ظرفیت هر دیوار ارزیابی شود. با این روش های بهسازی سازه های فولادی هم نما و شکل ساختمان و هم مقاومت ساختمان بالا می رود.

سبک سازی و تقویت اعضای سازه ای

یکی از پارامترهای مهم در کم کردن نیروی وارد بر سازه کاهش جرم ساختمان است. لذا استفاده از مصالح سبک راهکار مناسبی برای مقاوم سازی ساختمان است. می توان از راه های کم کردن وزن ساختمان به تغییر کاربری، حذف سقف سنگین، حذف طبقات بالایی اشاره کرد.

معرفی سازه مورد بررسی

 معرفی ساختمان از نظر نوع اسکلت بندی، زمان ساخت بنا، موقعیت ساختمان از نظر زلزله خیز بودن و موقعیت اجتماعی می باشد.

تقویت مهاربندها

تقویت مهاربندها یکی دیگر از روش های بهسازی سازه های فولادی می باشد که با تقویت المان های سازه ها می توان ساختمان‌ها را مقاوم سازی کرد. برای مقاوم سازی سازه می توان بادبندهای فولادی را به آن اضافه کرد و یا می‌توان صفحات بادبندی را حذف کرده و به جای آن از ورقه ای با ضخامت بیشتر و ابعاد بیشتر استفاده کرد.

کاهش نیروهای زلزله وارد به ساختمان ها

یکی از راه های کم کردن نیروهای جانبی به سازه و یکی از روش های بهسازی سازه های فولادی می توان به جداسازی لرزه ای سازه اشاره کرد. یعنی در پایه ساختمان تغییراتی ایجاد می شود که در زمان زلزله ارتعاش سازه کم می شود. در نتیجه خرابی در سازه کم می شود. وجود این جداگرها سبب کم کردن اتلاف انرژی در سازه می شود.

اضافه نمودن دیوار برشی

 با توجه به مقاومت بالای این دیوارها از آن در ساختمان های بلند و چند طبقه استفاده می شود. چون هم باعث تقویت سازه شده و همچنین هزینه آن به صرفه است. این دیوارها برای کنترل تغییر شکل سازه مناسب می باشند.

 

کاربرد روش های بهسازی سازه های فولادی

 

افزودن میانقاب

از روش های بهسازی سازه های فولادی می توان به این روش اشاره کرد. اضافه کردن میانقاب سختی را زیاد کرده و باعث کم شدن زمان تناوب سازه می شود. میانقاب های آجری، بتنی و … می باشد که بستگی به مصالح مصرفی دارد.

اطلاعات خاک و شالوده

 متخصصان خاک شناسی باید اطلاعات مربوط به ساختمان از قبیل ابعاد، عمق، نوع خاک، رطوبت و … را از طریق آزمایش های لازم به دست آورند. بعد از نتایج آزمایشات می توان روش های بهسازی سازه های فولادی را انجام داد.

مقابله با اثر ساختمان های مجاور

 ساختمان ها حداقل باید برابر با یک صدم ارتفاع آن از ساختمان کناری جدا باشد. در زمان ساخت ساختمان های جدید کنار ساختمان های قدیمی حتماً باید یک دیوار جدید کنار آن ساخته شود و فضای خالی ما بین دیوارها باید از مصالح کم مقاومت پر شود. این مصالح در زمان زلزله به راحتی خورد شده و فضای خالی را پر می کنند. این گونه می توان یکی از روش های بهسازی سازه های فولادی را به بهترین شکل اجرا کرد.

کاربرد روش های بهسازی سازه های فولادی

 از این روش می توان در ساختمان‌ها و سازه‌ها که در حال احداث هستند؛ استفاده کرد. با استفاده از این روش ها هزینه پایین می‌آید و همچنین ایمنی سازه ها بالا می‌رود. روش های متفاوتی برای مقاوم سازی وجود دارد که با توجه به نوع سازه می توان روش های مناسب آن را انتخاب و اجرا کرد. برای افزایش مقاومت روش های بهسازی سازه های فولادی باید به بعضی عوامل نظیر کاهش جرم، کاهش نامنظمی و… توجه داشت.

لزوم اجرای روش های بهسازی سازه های فولادی

ساختمان های فولادی به علت طراحی و اجرای نامناسب، تغییر کاربری و فرسوده بودن ساختمان ها عملکرد مناسب ندارند. در نتیجه برای رفع ایرادات و مشکلات نیاز به مقاوم سازی دارد.

 

مزایای روش های بهسازی سازه های فولادی

 

 مزایای روش های بهسازی سازه های فولادی

  • سرعت زیاد در ساخت و ساز
  • کیفیت بالای فولاد باعث تضمین سازه می شود
  • ایمنی ساختمان ها بر اثر مشکلاتی همچون زلزله
  • قابلیت شکل پذیری داشته و به نسبت مصالح دیگر بهتر است.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات مورد نیاز برای ساخت و ساز می باشد. برخی از محصولات این مجموعه می‌توان به انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … اشاره کرد. شما عزیزان می توانید این مقاطع را از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  تهیه کرده و از آن در کاربرد های مدنظر خود بهره مند شوید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق شماره ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

روش های تخریب سازه های فولادی

https://ahanhyper.com//?p=32231

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *