امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش تشخیص انواع استیل را بدانید

از پرکاربردترین محصولات کارخانه‌های فولاد سازی ورق استیل می‌باشد که کاربردهای مختلفی دارد. این ورق‌ها از نظر ساخت، ترکیب آلیاژهای مورد استفاده، ضخامت با یکدیگر تفاوت دارند. روش تشخیص انواع استیل را بدانید، موضوع مقاله‌ای است که می‌خواهیم آن را مورد نقدر و برسی قرار دهیم.

تفاوت استیل نگیر و بگیر

با اینکه مطابق استانداردها، دسته بندی‌های متفاوتی می‌توان برای ورق‌های استیل در نظر گرفت، آن‌ها را از نظر ساخت در دو دسته بگیر و نگیر قرار می‌دهند. وجود میدان مغناطیسی تفاوت اصلی این دو ورق را مشخص می‌کند. استیل‌های بگیر با دارا بودن میدان مغناطیسی به آهنربا جذب اما استیل‌های نگیر چون میدان مغناطیسی ندارند، به آهنربا هم جذب نمی‌شوند.

روش تشخیص انواع استیل را بدانید!

اکثر مردم گمان می‌کنند زمانی که یک استیل جذب آهنربا می‌شود به دلیل افزایش درصد آهن است. در صورتی که این فکر کاملا اشتباه می‌باشد و عامل که باعث وجود یا عدم وجود میدان مغناطیسی می‌شود، ساختار بلوری استیل است و میزان آهن به کار برده شده در هر دو ورق استیل به یک اندازه می‌باشد.

تفاوت دیگری که در میان ورق‌های استیل به چشم می‌خورد، مقاومت ان‌ها در برابر حرارت است. به صورت معمول ورق‌های استیل بگیر مربوط به سری 400 هستند و بعد از مدت زمانی که در مقابل حرارت مستقیم قرار گیرند، کروم و کربن خود را از دست می‌دهند.

ورق‌های نگیر به صورت عمده در سری 300 استیل‌ها قرار می‌گیرند و به صورت کلی مقاومت بالایی دارند. از این دسته استیل‌ها در ساخت قابلمه استفاده می‌شود.

زمانی که می‌خواهید یک استیل را تشخیص دهید کافی است یک آهنربا به آن نزدیک کنید تا به راحتی نوع آن را متوجه شوید.

 

 

کاربردهای ورق استیل

کاربردهای ورق استیل

این ورق‌ها برای استفاده در صنایع مختلف به کار می‌روند. کاربرد ورق‌های استیل با توجه به هدف آن و نحوه ساخت متفاوت می‌باشد. ریل‌های راه آهن، صنایع نظامی، صنایع آسیاب، صنایع غذایی، صنایع روغن، صنایع ساختمانی، صنایع پتروشیمی، ساخت خودرو و استفاده در صنعت حمل و نقل، صنایع فلزی، لوازم خانگی و… از ورق‌های استیل استفاده می‌شود.

همچنین در صنعت ساخت و ساز و کارهای عمرانی در برخی از جاهای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت انواع استیل

ورق استیل سری 200؛  این نوع ورق‌ها از آلیاژ آستینیتی عنصرهای واسطه‌ای مثل نیکل، کروم و منگنز ساخته شده‌اند. ورق‌های استیل 201و 202 از جمله ورق‌های استیل سری 200 محسوب می‌شوند.

استیل 304 و 316: این دو ورق استیل در دسته ورق‌های استیل سری 300 قرار می‌گیرد. ورق استیل 301 در  جوشکاری‌کاربرد فراوانی دارد زیرا مقاومت سایشی  بالایی دارد. ورق استیل 302 در برایر خوردکی مقاومت بالایی دارد.  کربن به کار رفته در 302 از 304 به مقدار کمی بیشتر است و به همین دلیل مقاومت بیشتری در مقایسه با آن دارد.

ورق استیل سری400؛ ورق استیل 405،408،409،410،416،420،430،440،446 از انواع ورق‌های سری 400 محسوب می‌شوند. ورق استیل 405 در جوشکاری کاربرد فراوانی دارد.  استیل 408 در برابر  خوردگی مقاومت چندان بالایی ندارد اما در مقابل، نسبت به حرارت از مقاومت خوبی برخوردار است.  بیشترین کاربرد ورق استیل 409 در ساخت اگزوز خودرو می‌باشد. یکی از نکات مهم در رابطه با این نوع ورق استیل، ارزان قیمت بودن آن است.

ورق استیل 410 به دلیل مقدار زیاد فلز آهن به کار برده شده در آن از استحکام بالایی برخوردار است. همچنین مقاومت بالایی در برابر خوردگی و ساییدگی دارد. ورق استیل 416 به دلیل مقدار زیاد عنصر گوگرد در آن، انعطاف پذیری بالایی دارد و در ساخت ماشین کاربرد فراوانی دارد.

ورق استیل 420 برای ساخت قطعات فولادی زنگ نزن در آشپزخانه اعم از قاشق و چنگال کاربرد دارد.  ورق استیل 430 در ساخت وسایل تزئینی نقش مهمی دارد. این استیل با وجود شکل پذیری بالایی که دارد از مقاومت خوبی هم برخوردار است.

ورق‌های استیل 440 به دلیل تشکیل در حرارت بالا و میزان کربن زیاد در آن‌ها در ساخت لوازم آشپزخانه مانند قاشق و چنگال کار برد دارد. خواص ضد زنگ بودن آن نیز بسیار مهم است.

در ساخت این نوع ورق‌ها درصد مواد به کار رفته متفاوت است و در رده بندی‌هتی مختلفی قرار می‌گیرند. استیل 446 برای فرایندهایی که در دما و حرارت بالایی انجام می‌شوند، به کار می‌رود.

روش تشخیص انواع استیل را بدانید

برای مثال برای تشخیص استیل 500 باید این نکته را به خاطر بسپارید که تنها در یک نوع تولید می‌شود و در ساخت آن از کروم زیادی در مقایسه با سری‌های قبلی استفاده شده است. این نوع استیل در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

ورق‌های استیل سری 600 نیز با توجه به آلیاژی که در آن‌ها به کار رفته است با یکدیگر تفاوت دارند. نکته قابل توجه این است که این آلیاژ روی مقاومت و کاربرد استیل تأثیر فراوانی می‌گذارد.

 

روش تشخیص انواع استیل را بدانید

 

بنگاه ورق استیل

همان طور که اشاره کردیم، از نظر ساختار ورق‌های استیل تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. همچنین کربردهای مختلفی دارند. منظور از بنگاه ورق استیل چیست؟ به معنای انبار کردن ورق‌های استیل است که مطابق با تفاوت‌هایی که دارند دسته بندی می‌شوند.  هر دسته از ورق‌های استیل،  با مشخصات ویژه‌ خودشان در قسمتی از بنگاه قرار می‌گیرند.

هر بنگاه متشکل از چند سوله است. در ابتدا باید استیل‌های نوع بگیر را جایگذاری مناسبی کرد. توجه داشته باشید که این ورق‌ها هر چند که در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند، اما در برابر نواسانات ممکن است دچار تغییراتی بشوند. بنابراین این بخش انبار به دلیل ویژگی‌های نام برده شده ورق‌ها باید کاملا سرپوشیده باشد.

در رابطه با فلزهای نگیر، این موضوع از اهمیت کمتری برخوردار است به گونه‌ای که اگر استیل‌های نگیر درفضای بازهم تعبیه شوند، دچار مشکلات زیادی نخواهند شد. جابه جایی این استیل‌ها به وسیله لیفتراک است. در بنگاه‌های ورق استیل به صورت معمول دستگاه‌های‌ برش نیز وجود دارد.

 

بنگاه ورق استیل

 

سخن پایانی: همان طور که در این مقاله خواندید؛ میان ورق‌های استیل تفاوت‌های زیادی وجود دارد. نوع ساخت، ضخامت، آلیاژ‌به کار رفته در آن و… از جمله این تفاوت‌ها هستند. کارفرمایان نکته‌ای که باید رعایت کنند این است که قبل از انجام هر نوع عملیاتی به خوبی تفاوت‌های میان ورق‌های استیل را بشناسند و آن‌ها را با دقت مورد برسی قرار دهند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

کاربرد های ورق استیل ۳۱۶ چیست؟

بهترین روش جوشکاری ورق استیل

راهنمای خرید ورق استیل

https://ahanhyper.com//?p=18197

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *