امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش برش تیرآهن

تیرآهن از جمله مقاطع پرکاربرد و پر استفاده می باشد که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انواع مختلف موجود است. اهمیت استفاده از تیرآهن به گونه ای است که امروزه بدون وجود این قطعه فولادی ساخت و ساز امکان پذیر نیست. توجه داشته باشید که در برخی مواقع لازم است که با توجه به کاربرد مدنظر تیرآهن برش داده شود. به همین خاطر در این مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی روش برش تیرآهن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

تیرآهن یکی از مقاطع پرکاربرد در ساختمان سازی می باشد که جهت تحمل تنش های حاصل از نیروهای وارده بر سازه از جمله نیروهای حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی خواهد بود. توجه داشته باشید که تیرآهن در معماری و مهندسی سازه از جمله عضو بلند و مشهور می باشد که مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع می توان گفت تیرآهن از دو بال و یک جان تشکیل شده است که معمولاً جان جهت مقاومت در برابر نیروهای برشی و بال جهت استقامت در برابر گشتاور خمشی در نظر گرفته خواهد شد.

 با توجه به مبحث روش برش تیرآهن باید بدانید که اگر جان تیرآهن به صورت افقی قرار بگیرد؛ شکل ظاهری آن به صورت حرف H انگلیسی خواهد بود که معمولاً به آن تیرآهن بال پهن می گویند. اما زمانی که جان عمودی قرار بگیرد به شکل I انگلیسی دیده می شود که معمولا به آن تیرآهن نیم پهن می گویند. این محصول در استانداردهای مختلفی همچون IPB, INP, IPE, CNP تولید و عرضه می‌شود و هر یک از این مقاطع دارای کاربردهای متفاوتی می باشد.

 

روش های برش تیرآهن

 

تیرآهن ها معمولا در شاخه های ۶ و ۱۲ متری تولید و عرضه می شود. در برخی موارد لازم است که تیرآهن ها برش داده شود و مورد استفاده قرار بگیرند. برش تیرآهن توسط روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه بیان می کنیم.

 روش های برش تیرآهن

روش برش تیرآهن بسیار مختلف می باشد و توسط روش های بسیاری می توان تیرآهن ها را برش داد و به اندازه های مورد نیاز تبدیل کرد تا بتوانید از آن استفاده نمایید. برخی از روش‌های آن به شرح زیر می باشد.

برش تیرآهن به روش سرد

یکی از روش برش تیر آهن روش سرد می باشد که توسط گیوتین های سنگین امکان پذیر می باشد. توجه داشته باشید که در اینجا محل برش را بر روی لبه دستگاه گیوتین قرار می دهند و شاسی آن را فشرده، تیغه های قیچی قسمت پایینی و محل مورد نظر را به راحتی برش خواهند داد. دستگاه پانچ و برش هیدرولیکی از جمله این دستگاه ها می باشند که بدون اینکه براده تولید کنند؛ مقطع فولادی را برش خواهند داد. در نظر داشته باشید که برش سرد باعث دفرمگی تیرآهن خواهد شد. در زمان برش باید با توجه به وزن و حجم تیرآهن نوع دستگاه مناسب را انتخاب نمایید.

برش تیرآهن به روش گرم

برش تیرآهن به صورت گرم همان هوا برش می باشد که یکی از روش برش تیر آهن به شمار می رود. در این روش از نوک مشعل برنول حرارت ایجاد خواهد شد که این حرارت حاصل از احتراق گاز استیلن و اکسیژن می باشد و باعث ذوب محل برش می شود. پروفیل های فلزی دیگر نیز توسط این روش برش داده خواهد شد.

توجه داشته باشید که برش تیرآهن به روش گرم نسبت به روش سرد از مزایای بسیاری برخوردار است که می‌توان به سرعت بالای برشکاری، کاهش میزان ضایعات، مکانیزه کردن عملیات برشکاری و … اشاره کرد.

 

 روش های برش تیرآهن

 

برش تیرآهن با اره آتشی

از دیگر روش برش تیرآهن می توان به دستگاه اره دیسکی آتیشی اشاره کرد. این دستگاه ها جهت برش کاری در کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. توسط این برش مقطع در زاویه دلخواه توسط میز برش کاری نوع اره فراهم می باشد. از مزایای بسیار مهم این دستگاه می‌توان به ایمنی خودکار اشاره کرد. اگر تیغه در زمان کار شکسته شود؛ به صورت خودکار دستگاه خاموش خواهد شد. میزان نیروی برشی توسط اپراتور مشخص خواهد شد. به همین خاطر باید اپراتو تجربه کافی داشته باشد و نیروی بیش از حد به دستگاه وارد نشود تا مانع شکستن تیغه شود.

برش تیرآهن با اره نواری

روش برش تیرآهن استفاده از اره نواری می باشد. این روش معمولا برای تیرآهن های سنگین و قطور مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید این دستگاه دارای اره‌های دوار بوده که برش باریک تری را نسبت به روشهای دیگر دارد و باعث می‌شود تا ضایعات کار کمتر شود. معمولاً به خاطر برش قطعات ضخیم با اب و صابون جهت خنک کنندگی انجام خواهد شد.

برش تیرآهن توسط لیزر

برش تیرآهن توسط لیزر از طریق تحریک مواد مولد لیزر توسط تحلیل تابش یک لامپ در محفظه بسته تولید خواهد شد. معمولا در کارگاه ها از این روش استفاده نمی شود و برای برش های دقیق آزمایشگاهی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید برش لیزری توسط استعمال اشعه لیزر از یک خروجی قوی روی قطعاتی که قرار است وارد شوند انجام خواهد شد. با توجه به دقت بالا در سوراخکاری و ایجاد نقش و نگار در مورد استفاده قرار می گیرد.

برش تیرآهن توسط واترجت

یکی از روش برش تیرآهن دستگاه واترجت می باشد. دستگاه برش واترجت در زمره دستگاه های به روز مورد استفاده در برش است. فشار مورد نیاز در این دستگاه معمولاً از فشار آب خروجی از نازل های دستگاه تامین خواهد شد. توجه داشته باشید که دستگاه برش واترجت دستگاه لیزری ساخته شده است و تنها به جای نیروی لیزر از نیروی فشار آب استفاده می شود.

برش تیرآهن توسط پلاسما

یکی از جدیدترین روش برش تیرآهن دستگاه پلاسما می باشد. این دستگاه به دو صورت دستی و اتوماتیک در بازار موجود است. دقت برش بالا، ضایعات کم، امکان حمل و نقل برای نوع دستی و … از مزایای بسیار مهم این دستگاه به شمار می رود.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر از جمله فروشگاه های تخصصی می باشد که جهت عرضه و ارائه انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … فعالیت دارد. شما عزیزان می توانید جهت تهیه این مقاطع می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره نیز با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

روش و اصول استفاده از دستگاه های برش تیرآهن

کارخانه تولیدی صنعتی فولادگران امروز

https://ahanhyper.com//?p=29642

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *