امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش اجرای سازه های فولادی

سازه فولادی از جمله پرکاربردترین انواع سازه های مهندسی می باشد که توسط فولاد ساختمانی اجرا خواهد شد. بهتر است بدانید مشخصات مکانیکی فولاد ساختمانی باعث شده است تا از آن در سازه های بزرگ استقبال شود. در ادامه این مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی روش اجرای سازه های فولادی بپردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی سازه فولادی

در ابتدای مبحث روش اجرای سازه های فولادی شما عزیزان را با خود سازه فولادی آشنا خواهیم کرد. بهتر است بدانید سازه فولادی از جمله انواع سازه های فلزی به شمار می‌رود که جهت اجرای سیستم اسکلت بندی همانطور که پیداست از فولاد ساختمانی استفاده خواهد شد. امروزه بسیاری از برج‌های تجاری، سوله های صنعتی، پل های کابلی و پل های معلق و … از اسکلت فولادی ساخته شده که می توان به عنوان مثال های سازه های فولادی را ذکر کرد.

 

روش های اجرای سازه های فولادی

 

روش های اجرای سازه های فولادی

در ادامه مبحث روش اجرای سازه های فولادی باید بدانید که سازه های فولادی معمولا با توجه به سیستم سازه ای به روش های قابی، قوسی، مشبک، معلق، گنبدی و خرپایی اجرا خواهد شد. هر یک از این روش ها دارای کاربرد ها و ویژگی ها منحصر به فرد می باشد. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.

قاب فولادی

یکی از روش اجرای سازه های فولادی قاب فولادی یا اسکلت فولادی است که جزو متداول ترین روش ساختمان های فولادی می باشد. این روش توسط مجموعه ستون های عمودی و تیرهای افقی اجرا خواهد شد. بهتر است بدانید در اینجا شبکه های مستطیلی شکل از تیر و ستون جهت نگهداری از کف سقف و دیوارهای ساختمان ایجاد خواهد شد که معمولا به آن اسکلت سازه نیز گفته می شود. برای ستون سازه های قابی معمولاً از تیرآهن استفاده خواهد شد.

در نظر داشته باشید که بال های پروفیل ستون دارای ضخامت و عرض بیشتری نسبت به بال های پروفیل تیر می باشد. توجه داشته باشید که این ویژگی باعث می‌شود تا جهت تحمل بارهای فشاری وارد شده بر سازه سطح مقطع مناسبی فراهم شود. همچنین ضخامت جان تیرهای فولادی از ستون های فولادی تا حدودی بیشتر می باشد. بنابراین تیر به راحتی می‌تواند بارهای خمشی بیشتری را تحمل کرده و به آن آسیبی وارد نشود.

سازه فولادی خرپایی

یکی دیگر از روش اجرای سازه های فولادی نوع خرپایی می باشد. بهتر است بدانید این سیستم توسط اتصال مجموعه از المان های محوری به شکل مثلث ساخته خواهد شد. در نظر داشته باشید که المان های خرپا را در سقف ساختمان اسکلت فولادی به کار می برند. این نوع سازه ها برای جای بادبند نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 در بیشتر مواقع از المان های پیش ساخته خرپا برای اجرای سازه های فولادی استفاده خواهد شد. امکان اجرای دهانه های بلند توسط توزیع تنش مناسب توسط این المان ها امکان پذیر می باشد و مرکز دینامیکی فولادی را در برابر ورزش باد زلزله به همراه خواهد داشت. از مزایای این روش می‌توان به کاهش وزن، تغییر شکل و ظرفیت باربری سازه اشاره کرد.

 

سازه قوسی فولادی

 

سازه قوسی فولادی

بهتر است بدانید سازه فولادی قوسی یکی از روش اجرای سازه های فولادی می باشد که برای تحمل بارهای اعمال شده بر سازه از عملکرد قوس استفاده خواهد شد. پل قوسی مهار شده از جمله شناخته شده ترین و متداول ترین سازه های فولادی قوسی به شمار می‌رود. همانطور که از نامش پیداست در این پل از یک خط به همراه مهارت های عمودی نگهدارنده بین عرض و قوس استفاده شده و به راحتی پل ساخته می شود.

بهتر است بدانید در مجتمع های ورزشی، نمایشگاه ها و سازه های بزرگ معمولاً استادیوم جهت اجرای ساختمان های فولادی، از این نوع سازه استفاده شده است. این اسکلت های قوسی را توسط استفاده از مهاربندهای جانبی المان های خرپایی ساخته و تولید خواهند کرد.

سازه فولادی گنبدی

در نظر داشته باشید که برای اجرای سازه فولادی دایره ای با مساحت زیاد جهت استادیوم ورزشی، تالار و … از دو ترکیب گنبد و حلقه های فولادی که توسط ستون یا دیوارهای باربر مهار شده اند؛ استفاده خواهد شد.

سازه مشبک فضایی

از دیگر روش اجرای سازه های فولادی می توان به سازه مشبک فضایی اشاره کرد. به این سازه معمولاً سازه فضاکار نیز می گویند. سازه ای سبک می باشد که در آن از اتصال چندین المان مستقیم در الگوهای هندسی مختلف استفاده شده و به راحتی سازه ساخته خواهد شد. این نوع سازه از مزایای بسیاری برخوردار است که می‌توان به افزایش دهانه قابل اجرا، عدم نیاز به اعضای نگهدارنده در فضای داخلی ساختمان و … اشاره کرد.

همچنین بهتر است بدانید که این سازه از استحکام بالایی نیز برخوردار می باشد. برخی از کاربردهای این نوع سازه جهت اجرای ساختمان صنعتی، کارخانه، انباری، استخر، سالن کنفرانس، نمایشگاه، استادیوم ورزشی، مراکز فروش، فرودگاه و … اشاره کرد.

 

نحوه اجرای سازه فولادی

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. تمامی مقاطع فولادی که توسط این مجموعه عرضه می‌شود؛ توسط برترین تولید کنندگان تولید شده است که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار می باشد. به همین خاطر امروزه جزء برترین و شناخته شده ترین فروشگاه ها در سطح ایران می باشد. توجه داشته باشید که شما بازدید کنندگان عزیز می توانید تمامی مقاطع فولادی مورد نیاز را از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  تهیه کرده و از آن در کاربرد های مدنظر خود بهره مند شوید.

برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می‌شود می توان به انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، انواع ورق ها  همچون ورق سیاه، ورق گالوانیزه، صفحه، تسمه و … اشاره کرد. تمامی این مقاطع فولادی در تمامی ابعاد و سایز های مختلف در این فروشگاه موجود می باشد که با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید ابعاد مناسب را انتخاب نمایید. شما عزیزان به صورت اینترنتی از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر می توانید از سراسر ایران محصولات را سفارش داده و از آن بهره مند شوید. در صورتی که اطلاعات بیشتری لازم داشته باشید کافیست با کارشناسان مجموعه تخصصی آهن هایپر در تماس باشید و به صورت کاملا رایگان مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

سازه‌ های قاب فلزی سبک

روش های بهسازی سازه های فولادی

https://ahanhyper.com//?p=32230

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *