امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش‌های تولید، مزایا و معایب تیرآهن زنبوری

هر یک از سازه هایی که در ساخت و ساز ساختمان ها به کار گرفته می شوند هر ساله دچار تغییراتی خواهند شد. استفاده از تیرآهن زنبوری یکی از تغییرات مهم در ساختمان سازی به شمار می رود که امروزه افراد زیادی برای ساختمان سازی این تیرآهن ها را مورد استفاده قرار می دهند.

برای اینکه ساختمان مقاومت بیشتری به دست آورد از تیرآهن های زنبوری استفاده می کنند. تولید این نمونه از تیرآهن های ساختمانی را بر اساس استانداردهای مشخص شده انجام می دهند. دقت داشته باشید که قیمت تیرآهن های زنبوری را باید به صورت روزانه مورد بررسی قرار دهید.

کارخانه هایی که تولید کننده تیرآهن زنبوری هستند بر اساس استانداردهای مشخص شده ای تیرآهن ها را تولید می کنند. تعداد کارخانه هایی که تولید کننده تیرآهن های زنبوری هستند زیاد است. متریال ها و آلیاژهایی که برای تولید تیرآهن به کار گرفته می شود مقاومت تیرآهن را افزایش می دهند.

روش های برش دادن تیرآهن متفاوت می باشد. برخی از مهمترین روش هایی که برای برش دادن تیرآهن به کار گرفته می شود و شما باید به خوبی آنها را بشناسید در ادامه بیان می کنیم. همچنین مزیت های مربوط به تیرآهن های زنبوری را در ادامه بیان می کنیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

روش‌های تولید، مزایا و معایب تیرآهن زنبوری

روش های تولید و برش تیرآهن زنبوری

این نمونه تیرآهن ساختمان سازی را با دو روش لتیسکا و پانیر تولید می کنند. البته که باید بدانید هر یک از این دو روش هم به دو دسته تقسیم می شوند. یکی از روش ها نورد گرم و دیگری نورد سرد می باشد.

روش کوپال و برنول از جمله بهترین و اصلی ترین روش های به کار گرفته شده برای تولید تیرآهن زنبوری می باشد.

برخی از روش هایی که مربوط به برش دادن تیرآهن می باشد عبارت است از :

  1. روش کوپال یکی از بهترین روش های به کار گرفته شده برای برش دادن تیرآهن می باشد. در این روش تیرآه را به وسیله دستگاه برش می دهند. امتداد خط منکسر این تیرآهن به وسیله روش نورد سرد و دستگاه پیشرفته برش داده می شود تا کارایی لازم را به دست آورد.
  2. روش برنول یکی از دیگر روش های برش دادن تیرآهن می باشد. در این روش با استفاده از شیوه نورد گرم تیرآهن ها را برش خواهند داد. عملیات برش با استفاده از لوله های برنول انجام می شود. شعله بنفش رنگ که از اکسیژن و گاز استیلن به وجود می آید روی برش دادن تیرآهن تاثیر زیادی می گذارد که برش دادن تیرآهن را هم با سرعت بالایی انجام می دهد.

مزیت های تیرآهن زنبوری

هر یک از انواع تیرآهن هایی که شما در ساختمان سازی به کار می گیرید دارای ویژگی ها و مشخصات خاصی هستند. شما باید به خوبی بدانید که تیرآهن های زنبوری هم دارای ویژگی ها و مزیت های زیادی می باشد. برخی از اصلی ترین این مزیت ها که شما باید آنها را بشناسید عبارت است از :

  1. مقاومت خمشی و ارتفاعی که این نمونه از تیرآهن های زنبوری دارند بسیار بالا می باشد. شما می توانید در بیشتر ساختمان سازی ها این نمونه تیرآهن را استفاده کنید و مقاومت ساختمان را افزایش دهید.
  2. این نمونه تیرآهن موجب انتقال وزن به بسیاری از دیگر عناصر ساختمان می شود. نسبت به دیگر مقاطع باید بدانید که این تیرآهن نورد سازی ویژه و مناسبی دارد.
  3. فضاهای داخلی درون تیرآهن یکی از مهمترین و اصلی ترین ویژگی های این تیرآهن می باشد. تاسیسات و کابل برق به راحتی از درون فضاهای توخالی تیرآهن رد می شود. این ویژگی تیرآهن یکی از دیگر ویژگی ها و مشخصات آن می باشد.
  4. ایمن سازی ساختمان با استفاده از تیرآهن های زنبوری انجام می شود. در واقع شما باید بدانید که وزن این تیرآهن چندان بالا نمی باشد و به همین دلیل ساختمان را ایمن می سازد.
  5. مقاطع غیر فشرده که درون این تیرآهن وجود دارد یکی از مهمترین و اصلی ترین مزیت های آن به شمار می رود. ارتفاع تیرآهن های زنبوری زیاد است و به همین دلیل مقاومت خمشی آن افزایش پیدا می کند.

روش‌های تولید تیرآهن زنبوری

معایب تیرآهن زنبوری

برخی از مهمترین و اصلی ترین معایب این تیرآهن عبارت است از :

  1. وجود حفره های درون تیرآهن مقاومت برشی آن را تا حدودی کاهش می دهد.
  2. برای ساخت این نمونه تیرآهن باید استانداردهای ویژه ای رعایت شود. دقت داشته باشید که اگر این تیرآهن بر اساس استانداردها تولید نشود مقاومت لازم را به دست نمی آورد.
  3. خواص فولاد به کار رفته شده برای تولید تیرآهن در اثر جوشکاری ممکن است که از بین برود.
  4. برای اینکه ساختار تیرآهن یکپارچه باشد باید جوشکاری سراسری روی آن انجام شود. این مسئله موجب می گردد که پروسه زمانی تولید تیرآهن تا حدودی افزایش پیدا کند.
  5. ضریب اطمینان و ایمن بودن این تیرآهن به نسبت بسیاری از دیگر مقاطع کمتر می باشد.

تعریف تیرآهن های لانه زنبوری به زبان ساده چگونه است؟

دلیل نامگذاری تیرآهن های لانه زنبوری این است که این نوع از تیرها در امتداد طولی خود حفره های تو خالی شبیه به لانه زنبور دارند که این شکل گیری نتیجه انجام عملیاتی همچون بریدن و دوباره جوش دادن و تکمیل پروفیل است. بر همین اساس به تیرآهن های لانه زنبوری معروف هستند و کاربرد آن ها در سازه های سبک است.

کاربرد تیرهای لانه زنبوری چیست؟

این بتن می تواند اثرات کمکی زیادی روی تیر آهن داشته و بسیاری از عیوب ایجاد شده در تیرهای لانه زنبوری بدون پوشش بتنی از قبیل کاهش مقاومت برشی، ایجاد خمش ثانویه، ناپایداری پیچشی جانبی (که یکی از صورت های اصلی کمانش تیر های بدون پوشش می باشد)، اثرات تغییر شکل های ثانویه در تیرآهن لانه زنبوری، کمانش های موضع بال و نیز کمانش های موضعی جان را تا حد زیادی برطرف نماید.

روشهای مختلف برش تیرآهن کدام اند؟

1. برش به روش كوپال (روش سرد) 2. برش به روش برنول (روش گرم)

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نحوه ساخت تیرآهن لانه زنبوری

هدف از ساخت تیرآهن لانه زنبوری چیست ؟

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری چیست ؟

https://ahanhyper.com//?p=12928

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *