امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش‌های پیشگیری و رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه

شوره سفید در ورق گالوانیزه به عنوان یکی از متداول ترین عیوبی به شمار می آید که ممکن است به هر دلیل رخ دهد. یکی از دلایلی که باعث ایجاد شوره سفید در ورق گالوانیزه می شود انبارداری نامناسب است. در واقع شما ورق ها را گالوانیزه می کنید تا بتوانید از آن ها در برابر عوامل خورنده مختلف محافظت کنید.

در این حال باید بدانید که راه های بسیاری وجود دارد که می توانید از شوره سفید در ورق گالوانیزه پیشگیری کنید و آن ها را رفع کنید. در این بخش با ما همراه باشید.

علت تشکیل شوره سفید ورق گالوانیزه

معمولاً در محیط‌های مرطوب که دارای تهویه نامناسب است، فلز روی دچار واکنش‌های شیمیایی می‌شود و این واکنش‌ها به هیدروکسید روی تبدیل میگردند. هیدروکسید نیز به رنگ سفید و حالت پودری به عنوان شوره سفید از آن یاد می شود که البته مقدار کم، متوسط و زیاد بر روی سطوح گالوانیزه نیز تشکیل می شود و می تواند سه نوع شوره سفید را به وجود آورد.

 

علت تشکیل شوره سفید ورق گالوانیزه

 

 همان طور که گفته شده است، ورق گالوانیزه در محیط‌هایی که مرطوب هستند و گردش هوا در آن جریان ندارد، عمده‌ترین دلیل شروع سفید هستند و به همین دلیل، روش های پیشگیری و رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه امروزه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

 محیط های مرطوب بدون گردش هوا، معمولاً اکسیژن و دی اکسید کربن را در مقادیر بسیار کم محیط ها به وجود می آورند که در محیط‌هایی که کلر و سولفات در آن بیشتر است، شوره سفید مشاهده میگردد. بسیاری از انبارداران بسته بندی انواع ورق های گالوانیزه را در محل های مرطوب انجام می دهند، این کار به هیچ وجه معقولانه نیست.

این چنین مکان هایی قطعاً مشکلات زیادی از قبیل شوره سفید را به وجود می آورند و هر ناحیه از ورق گالوانیزه را شما می توانید با احتمال بروز شوره سفید در نظر بگیرید. اما در نبشی ها و درزها به مراتب بیشتر است؛ چرا که بخش هایی به یکدیگر چسبیده اند و راهی برای عبور آب ندارند و این گونه است که رطوبت در آن بخش ها باقی می ماند. شما با شوره سفید عمدتاً در ورق گالوانیزه در درزها روبرو می شوید.

جلوگیری از شوره سفید در ورق گالوانیزه

اگر میخواهید از این مشکل جلوگیری کنید، در واقع باید انبارداری را به صورت درست انجام دهید. در این بخش می خواهیم شما را با چهار نکته آشنا کنیم که شما می توانید به کمک آن از این مشکل جلوگیری کنید.

  1. بهتر است که این ورق ها را در محیط های بسته که بدون تهویه مناسب هستند قرار ندهید. دقت داشته باشید در واقع رطوبت نباید به انبارهایی که شما در آن ها این ورق ها را نگه می دارید برسید چرا که ممکن است باعث شوره سفید در ورق گالوانیزه شود.
  2. بهتر است که این ورق ها را بدون هیچگونه پلاستیک یا ماده دیگری نگه داری کنید. اینکه شما دور آن ها پلاستیک بکشید در واقع باعث می شود که دچار این مشکل شوند.
  3. انبارهایی که شما در آن ها این ورق ها را نگه می دارید باید محیطی کاملا خشک داشته باشند و همچنین آب نباید کف آن ها جمع شود. دقت داشته باشید که شما می توانید با زهکشی های مناسب، جریان آب را از انبار دور کنید و راهی هم ایمن برای عبور از ان ها پیدا کنید. دقت داشته باشید که می توانید همچنین یک لایه پاتینا روی آن ها بکشید که باعث می شود که استحکام آن ها بیشتر شود.
  4. اجازه ندهید که این ورق ها برای یک مدت طولانی در محیطی در مجاورت با چمن یا خاک مرطوب باشند. همچنین باید بدانید که هوا باید به صورت آزادانه از میان ورق های گالوانیزه عبور کند و بنابراین اگر خاک روی ورقه ها وجود دارد بهترین کار این است که با یک دستمال خشک آن ها را پاک کنید تا مانعی برای گردش هوا نباشید و رطوبت احتمال را نیز پاک کنید و از شوره سفید در ورق گالوانیزه جلوگیری کنید.

رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه

رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه

ممکن است که به هر دلیلی محصولات شما دچار شوره سفید در ورق گالوانیزه شوند. در این حال بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از راه های زیر کمک بگیرید تا بتوانید آن ها را رفع کنید.

البته که قبل از هرکاری شما باید میزان شوره سفید در ورق گالوانیزه را تخمین بزنید تا بتوانید راه حل رفع آن ها را به درستی پیدا کنید.

  1. از اسیدها برای رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه کمک بگیرید!

شاید اولین کاری که بتوانید در این زمینه و برای رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه این باشد که از اسیدها کمک بگیرید. دقت داشته باشید که اسیدهای ضعیف هم در این بخش می توانند کارآمد باشند.

شما حتی می توانید از موادی مانند سرکه سیب استفاده کنید که البته اگر مقدار شوره ها زیاد باشد، ممکن است که مجبور شوید ترکیباتی مانند دی کرومات سدیم به همراه اسید سولفوریک غلیظ که درصد آن هشت است استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد اسیدها ممکن است که باعث ایجاد خوردگی شود و به همین دلیل بهتر است که ورق های گالوانیزه را بعد از پاکسازی با اسیدها به طور حتم با آب بشویید و خشک کنید.

  1. استفاده از برس های محکم و سفت برای شوره سفید در ورق گالوانیزه

یکی دیگر از کارهایی که می توانید در این زمینه برای رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه استفاده کنید این است که از برس های محکم استفاده کنید تا بتوانید آن ها را پاک کنید. دقت داشته باشید که باید ابتدا شوره ها را با برس های محکم پاک کنید تا بتوانید تا حد ممکن آن ها را از بین ببرید.

البته اگر در حین کار بخشی از فلز روی کار شما پاک شد اصلا نگران نباشید، بعد از اینکه شما تمامی شوره ها را به خوبی پاک کنید می توانید به آسانی دوباره لایه رویین را گالوانیزه کنید و از آن استفاده کنید.

نکات مهم برای جلوگیری از شوره سفید در ورق گالوانیزه

نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که نکات بسیاری در زمینه نگهداری ورق های گالوانیزه وجود دارد. بهتر است که شما حداکثر زمان را برای انبار کردن این ورق ها در حدود 6 ماه بدانید. اگر بخواهید این ورق ها را بیشتر از این نگهداری کنید ممکن است که دچار شوره سفید در ورق گالوانیزه شوند.

شما همچنین می توانید از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا بهترین راه را برای رفع اینگونه شوره ها به شما معرفی کند. البته دو راهی که گفته شد در واقع جز بهترین و موثرترین راه های پاک کردن اینگونه ورق هاست.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

راهنمای خرید ورق گالوانیزه

تفاوت های ورق گالوانیزه سرد و گرم

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

کاربرد ورق گالوانیزه چیست ؟

https://ahanhyper.com//?p=8009

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *