امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

راه های جلوگیری از زنگ زدن آهن چیست؟

آهن از جمله مقاطعی می باشد که مستعد خوردگی و زنگ زدگی می باشد. در صورت قرار گرفتن فلزات به مدت طولانی در محیط خورنده دچار اکسید شده و خواص خود را از دست می دهد. در نظر داشته باشید که محیط های اسیدی، بازی یا مرطوب با ایجاد شرایط الکتروشیمیایی خاص منجر به خورده شدن مواد فولادی خواهد شد. به طور کلی رایج ترین عامل زنگ زدگی آهن رطوبت در مجاورت اکسیژن می باشد در این مقاله از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به سوال راه های جلوگیری از زنگ زدن آهن چیست؟ بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

زنگ آهن و انواع آن

در پاسخ به سوال راه های جلوگیری از زنگ زدن آهن چیست؟ باید ابتدا با زنگ آهن و انواع آن آشنا شوید. به طور ساده می‌توان گفت قرار گرفتن در معرض عوامل خورنده همچون آب و رطوبت اکسیژن دچار اکسید شده و به رنگ قرمز-قهوه ای در می آید. رسوب حاصل از اکسید که بر سطح ایجاد می شود را معمولاً زنگ آهن می گویند. در نظر داشته باشید که هر رطوبتی خورنده نیست و مقدار رطوبت محیط باید از درصد مشخصی بیشتر شود.

 

زنگ آهن و انواع آن

 

شایان ذکر است که زنگ زدگی آهن معمولا در طولانی مدت رخ می دهد. افزایش اکسیژن باعث می شود واکنش های موثری در زنگ زدن آهن به شمار خواهد رفت. بهتر است بدانید زنگ زدن آهن بر روی فلزات تشکیل می شود. با توجه به شرایط و نوع واکنش آهن با آب در انواع مختلفی می باشد.

  1. در صورتی که فلز در معرض آب و اکسیژن بسیار زیاد قرار بگیرد؛ باعث می شود تا بر روی سطح زنگ آهن به صورت قرمز رنگ تشکیل شود.
  2. در برخی شرایط خاص و اغلب بر روی نواحی محصول و تجهیزات فلزی در صورت وجود رطوبت بسیار بالا زنگ آهن زرد رنگ ایجاد خواهد شد.
  3. در شرایطی که اکسیژن بسیار بالا باشد و رطوبت کم باشد زنگ آهنی که برخی تشکیل شود؛ به رنگ قهوه ای می باشد.
  4. یکی دیگر از انواع زنگ زدگی آهن که وجود دارد اکسیدان قهوه ای رنگ می باشد که این زنگ آهن به دلیل اکسیژن و رطوبت پایین ایجاد خواهد شد.

راه های جلوگیری از زنگ زدگی آهن

در ادامه مبحث راه های جلوگیری از زنگ زدن آهن چیست؟ باید بدانید که علاوه بر آب، موارد بسیار دیگری در شرایط خورنده با اکسیداسیون روبرو خواهند شد. اکسیداسیون برخی فلزات باعث ایجاد یک لایه غیر فعال در برابر خوردگی شده و از خورده شدن بسیار فلز جلوگیری خواهد کرد. در صورتی فلزاتی همچون آهن دچار خوردگی شود؛ باعث می‌شود تا خواص خود را از دست دهند.

انجمن بین المللی مهندسان خوردگی، خوردگی، تجهیزات پل ها، سازه ها و … هر ساله خسارات بسیاری را به همراه خواهد داشت. این ضررها تنها هزینه خوردگی محدود نمی شود و با به خطر انداختن جان افراد هزینه سنگین دیگری را نیز به همراه دارد. به همین خاطر مهندسان و محققین و راهکارهایی برای جلوگیری از زنگ زدن آهن و قطعات فولادی می باشند. در ادامه پرکاربردترین روش ها را بیان می کنیم.

 

راه های جلوگیری از زنگ زدگی آهن

 

ساخت آلیاژهای خاص برای مقابله با زنگ زدگی آهن

در پاسخ به سوال راه های جلوگیری از زنگ زدن آهن چیست؟ باید بدانید که یکی از روش های آن ساخت آلیاژهای خاص می باشد. همانطور که ذکر شد در شرایط خاص بر روی برخی فلزات و آلیاژها معمولاً یک لایه غیرفعال در برابر خوردگی ایجاد خواهد شد. این لایه باعث می شود تا از خوردگی فلزات و آهن جلوگیری شود. توجه داشته باشید این لایه معمولاً در آلیاژهای همچون آلومینیوم، تیتانیوم، منیزیم و مس و … مشاهده می شود.

 در آلیاژ های فولادی آلیاژی ویژه وجود دارد که معمولاً یک اکسید کروم بر سطح آن تشکیل شده و باعث می شود تا مانع زنگ زدگی آهن شود. این در حالی است که به نام فولاد زنگ نزن نیز شناخته می شود. فولاد زنگ نزن بسیار دیرتر و با سرعت کمتری نسبت به آلیاژ های دیگر دچار خوردگی خواهد شد. در این آلیاژ مقاومت آن به خوردگی افزایش پیدا می‌کند و در کاربردهای خاص معینی از این نوع آلیاژ می توان استفاده کرد.

 

مقابله با زنگ زدگی

 

پوشش دهی

در پاسخ به سوال راه های جلوگیری از زنگ زدن آهن چیست؟ باید بدانید که یکی از روش های آن پوشش دهی می باشد. با استفاده از مواد مختلفی می توان پوشش دهی انجام داد که پرکاربردترین روش های جهت مقاوم سازی فولاد در برابر خوردگی می باشد. با استفاده از لایه سطح و قطع ارتباط صنعت فلز با محیط خورنده می توان در برابر زنگ زدگی و خوردگی فلز را مقاوم کرد. روغن کاری فلزات با استفاده از پوشش روغنی نیز مقاومت آن را در برابر محیط افزایش می‌دهد.

 روغن کاری از برخورد سطح با رطوبت و اکسیژن جلوگیری می کند. در نظر داشته باشید که پوشش های پودری توسط حرارت بر سطح آهن مالیده می شود. پلی استر، پودر اکریلیک و اورتان از جمله پودرهایی است که در این زمینه به شمار می رود. نکته بسیار مهمی که باید در رنگ آمیزی فلزات و پوشش دهی مد نظر قرار دهید؛ ضخامت پوشش می باشد. هرچه ضخامت پوشش ضخیم تر و کلفت تر باشد باعث می شود تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی از مقاومت بیشتری برخوردار شود.

گالوانیزه کردن

راه های جلوگیری از زنگ زدن آهن چیست؟ باید بدانید که بهتر از مقاطع فولادی همچون آهن دارای قابلیت گالوانیزه شده می باشند که از جمله روش های افزایش مقاومت فولاد در صنایع به شمار می‌رود. گالوانیزه کردن توسط استفاده پوشش از فلز روی می باشد. فلز روی پوشش داده شده برای فولاد باعث می شود تا سطح زنگ زدگی و خوردگی آن را کاهش دهد. فولادی گالوانیزه شده در مقایسه با فولاد سرعت اکسیداسیون بسیار پایین تر می باشد.

 

ساخت آلیاژهای خاص برای مقابله با زنگ زدگی آهن

 

استفاده از ممانعت کننده ها

در پاسخ به سوال راه های جلوگیری از زنگ زدن آهن چیست؟ باید بدانید انواع بازدارنده خورندگی یا ممانعت کننده با تغییر شرایط و واکنش فلز محیط می تواند زنگ زدگی و خوردگی را کنترل کند. ممانعت کننده ها امکان دارد یک لایه غیر فعال بر روی سطح فلز ایجاد کند که سرعت خورندگی محیط کاهش دهد. به طور کلی این نوع ممانعت کننده ها در بازار در دو نوع آلی و معدنی موجود می باشد. لایه رویین بر فلز با استفاده از با مواد های معدنی و کاهش قدرت زنگ زدگی و خوردگی محیط با استفاده از انواع آلی انجام خواهد شد.

از دیگر راه های جلوگیری از زنگ زدن آهن می توان به روش حفاظت کاتدی و سیاهکاری و … اشاره کرد. شما با در نظر گرفتن این روش ها می توانید به راحتی از زنگ زدگی آهن جلوگیری نمایید. در صورتی که یکی از روش ها به خوبی جواب ندهد به راحتی سراغ روش بعدی بروید و به این صورت محافظت نمایید.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع آهن آلات و مقاطع فولادی می باشد. برخی از این محصولات می توان به انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … اشاره کرد. شما بازدید کنندگان عزیز تمامی مقاطع فولادی را می‌توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه و خریداری نمایید.

تمامی محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار بوده که شما عزیزان با اطمینان خاطر می تواند آن را تهیه کنید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

راههای اصولی از بین بردن زنگ زدگی آهن

https://ahanhyper.com//?p=29563

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *